طلا و ارز

قیمت دلار امروز 4 دی 1402 / شناسایی 3 عامل موثر در کاهش قیمت دلار

گزارش ایران تحلیل;






قیمت دلار امروز ۴۹ هزار تومان باز شد. تا این لحظه روند معاملات در بازار ارز فردوسی، قیمت دلار را در مسیر نزولی قرار داده است. در بازار پشت خط البته تلاش ها برای افزایش قیمت دلار ادامه دارد اما هنوز موفق به بازگرداندن قیمت به کانال ۵۰ هزار تومانی نشده است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در سومین روز هفته شاهد روند نزولی است و در لحظه تنظیم این مطلب به ۴۹ هزار و ۷۷۰ تومان رسیده است. توسعه قیمت دلار در بازار پشت خط اما رو به افزایش است و تا این زمان قیمت به ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است.

چه عواملی باعث کاهش قیمت دلار شد؟

کارشناسان بازار ارز معتقدند سه عامل در روند نزولی قیمت دلار تاثیرگذار بوده است. از این سه عامل یک عامل خارجی و دو عامل مربوط به سیاست بانک مرکزی است.

بانک مرکزی در ماه های اخیر با دو روش تزریق ارز و سیاست انقباضی، دمای بازار ارز را کاهش داده است. در عین حال با اعمال سیاست های سختگیرانه در سمت تقاضای بازار ارز، خریداران را در شرایط سختی قرار داده و بخش زیادی از تقاضای سرمایه را در این بازار حذف یا محدود کرده است. به این ترتیب قیمت دلار در این مدت کاهش یافت و قیمت آن تثبیت شد.

از سوی دیگر در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت طلا در برابر دلار در بازارهای جهانی بودیم که منجر به کاهش قدرت دلار شد. با توجه به فاصله زیاد بین ارزش ریال و دلار، اگرچه این موضوع تاثیر چندانی بر قیمت دلار آزاد ندارد، اما می تواند روند معاملات این ارز را رقم بزند.

شایان ذکر است امروز برای سومین روز متوالی قیمت دلار نیز در مرکز طلا و ارز کاهش یافت. قیمت اسکناس دلار ۴۲۰۰۰ ۹۴۰ تومان و قیمت نقل و انتقال این ارز ۳۹۰۰۰ ۴۷ تومان بود.

قیمت ارز موثر

در بازار تهران امروز قیمت یورو به ۵۵ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده و در حال کاهش است. در همین حال قیمت درهم امارات نیز که یکی دیگر از متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت دلار آزاد است در حال کاهش است و به ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان رسیده است.

کارشناسان بازار ارز خط حمایتی قیمت دلار را ۴۷ هزار تومان می دانند و سقف بالای آن را ۵۱ هزار تومان برآورد می کنند. در این میان برخی معتقدند قیمت دلار در حال افزایش است و حرکت صعودی جدیدی قریب الوقوع است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا