بانک و بیمه

قیمت دلار در مسیر کاهش بیشتر تا حمایت معتبر| دلار ۳۰ روزه ۱۷.۵ درصد ریزش داشت

گروه بازار، بانک و بیمه: قیمت دلار طی ۳۰ روز معاملاتی از اوج حرص و طمع از اوج تاریخی ۷۲ هزار تومان به محدوده ۵۹ هزار تومان سقوط کرد که در حال حاضر در محدوده ۵۹ هزار تومان معامله می شود. این کاهش زمانی اتفاق افتاد که سرمایه گذاران در اوج طمع و خوش بینی خود به اهداف بلند مدت در کوتاه مدت فکر می کردند. البته افت های کنونی در بلندمدت نشانه افت شدید نیست، اما اگر قیمت دلار یا هر کالای دیگری در کوتاه مدت افزایش شدیدی را تجربه کند، باید در تمایل به جهش و افزایش شدید شک کرد. پس از هر رشد، کاهشی وجود دارد که همیشه باید به آن توجه کرد و در خرید اقلام اساسی یا بازارهای اساسی، روند کوتاه مدت قیمت و شاخص ترس و طمع سرمایه گذاران را نیز در نظر گرفت. طی ۱۴ روز گذشته قیمت دلار با کاهش ۱۷.۵ درصدی به دلیل سیاست انقباضی بانک مرکزی و پس انداز سود سرمایه گذاران ۵۵۰۰۰ تومان بوده است. اما باید توجه داشت که هدف ۸۵ هزار تومانی در روند بلندمدت همچنان وجود دارد و نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بلندمدت ثابت بماند، بلکه آنچه کارشناسان بازار ارز انتظار دارند این است که بازار از نوسانات کمتری برخوردار بوده و ثبات بیشتری خواهد داشت بنابراین در حمایت میان مدت می توان به خرید و سرمایه گذاری در سهام و اقلام دلار محور توجه بیشتری کرد.

در ۳۰ روز گذشته قیمت دلار با ۱۷.۵ درصد کاهش از سقف ۷۲ هزار تومان به ۵۹.۵ هزار تومان رسیده است که با حمایت قوی ۶۰ هزار تومانی شکسته شد. از نظر تئوری و از دیدگاه وایکوف به نظر می رسد قیمت دلار وارد فاز انباشتگی شود و در منطقه مثبت بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان حرکت کند.

تحلیل تکنیکال دلار
پس از افزایش ۴۶ درصدی قیمت دلار از ۵۰ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان در چهار ماه گذشته، کاهش تنش نظامی در منطقه، سیاست های بانک مرکزی و تضعیف اشتهای سرمایه گذاران منجر به طمع شد. به قیمت دلار ضربه وارد کرد و از رشد بیشتر آن جلوگیری کرد. در ۳۰ روز گذشته قیمت دلار با ۱۷.۵ درصد کاهش از سقف ۷۲ هزار تومان به ۵۹.۵ هزار تومان رسیده و اکنون از حمایت قوی ۶۰ هزار تومانی عبور کرده است. از نظر تئوری و از دیدگاه وایکوف به نظر می رسد قیمت دلار وارد فاز انباشتگی شود و در منطقه مثبت بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان حرکت کند.

قیمت دلار در مسیر کاهش بیشتر به حمایت معتبر قرار دارد دلار 30 روزه 17.5 درصد کاهش یافت.

نتیجه تحلیل
لازم به ذکر است که مقالات تحلیل دلاری که در قالب فاندامنتال و فنی نوشته شده بودند، از سوی برخی افراد غیرقابل قبول یا حداقل خلاف روند تلقی می شد. اما همانطور که دیدیم قیمت دلار در کوتاه مدت رو به کاهش بوده و اکنون با رسیدن به یک پشتوانه مطمئن، می توان به تدریج در بازارهای دلار محور مانند طلا، سهام و ارزهای دیجیتال و برخی دیگر سرمایه گذاری کرد. با استفاده از استراتژی DCA و کالایی که اثر تورمی دارند، مانند ب- املاک، اتومبیل و سایر مواردی که البته نیاز به تحلیل و بررسی همه جانبه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا