طلا و ارز

قیمت دلار سر سفره مردم قیمت بازار آزاد است نه نرخ اعلامی رئیسی و فرزین







به نظر می رسد سیاست گذاران پولی و ارزی ایران از جمله رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی نمی خواهند روایت بازار را باور کنند.



به گزارش ایران تحلیل، روزنامه دنیای اختاز نوشت: آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار در بازار آزاد را قیمت کالای قاچاق یا پولشویی می داند. الفطر، گفت: ممکن است تعداد افراد در بازارهای غیررسمی و قاچاق از مجاری مختلف سرازیر شود.

این سخنان رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی مبنی بر حراج شمش طلا توسط بانک مرکزی بر اساس دلار تلگرام – یعنی ۶۳ هزار تومان – اشاره دارد.

آنچه مشخص است این است که این قیمت غیررسمی بازار به طرق مختلف به سفره های اقتصادی مردم راه پیدا کرده است. در واقع حدود ۴۰ سال است که چنین اظهارنظرهایی از سوی مسئولان کشور شنیده می شود.

در گذشته هر وقت قیمت دلار در بازار غیررسمی افزایش پیدا می کرد، مسئولان وقت بانک های مرکزی و بانک های اقتصادی وارد میدان می شدند و همان حرف هایی را می زدند که الان رئیس جمهور یا رئیس کل بانک مرکزی می گوید; اما پس از مدتی قیمت بازار غیررسمی مبنای و معیار قرار گرفت. به همین دلیل مردم هرگز این واژه ها را ملاک تصمیمات اقتصادی خود در آینده قرار نداده اند و امروز هم از آن استفاده نمی کنند.

مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور بهتر از هرکسی می دانند که اقتصاد ایران سه نیاز ارزی دارد: اولین نیاز به قول خودشان معیشت مردم است. کالاهای اساسی و مصرفی کشور با ارزی که بانک مرکزی در اختیار واردکنندگان قرار می دهد، تامین می شود. نیاز دوم شامل کالاها و کالاهایی است که دولت نمی تواند آنها را تامین کند و بازار آزاد آنها را تامین می کند. اما سومین الزامی که در واقع نقش مهمی در تصمیم گیری های اقتصادی دارد، انتظارات آینده است. یعنی آینده اقتصاد چگونه خواهد بود، اقدامات اتخاذ شده چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت و بر اساس این انتظارات که در یک کلام می توان آن را انتظارات تورمی نامید، مردم برای حفظ خود، خودرو، خانه و طلا می خرند. سرمایه دلار می خرند و به دلیل همین انتظارات طبق آمار غیر رسمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار در اختیار مردم است.

به طور کلی این انتظارات تورمی و فشارهای تورمی که روایت بازار را نشان می دهد، چرخ قیمت دلار را در بازار آزاد می چرخاند و نه حرف های رئیس کل بانک مرکزی که نمی خواهد روایت بازار را باور کند. .









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا