طلا و ارز

قیمت دلار چه تاثیری بر بازار خودرو داشته است؟

بازار خودروهای ایران اکنون یک نقطه مهم بین نرخ ناگهانی ارز و محدودیت های واردات است. تحولاتی که هم ساختار قیمت و هم نقش سنتی خودرو را به عنوان یک محصول سرمایه دستخوش کرده اند.

براساس Business News ، بازار خودروهای ایران با نوسانات نرخ ارز و محدودیت های واردات واقع شده است. در جایی که جهش ناگهانی دلار به عنوان یک نیروی محرک قوی و شرکت کنندگان در بازار به چالش می کشد. اما آیا این افزایش نرخ ارز به طور مستقیم به قیمت نهایی خودروها گسترش یافته است ، و آیا این خودرو هنوز نرخ سرمایه گذاری است یا به کالاهای مصرفی تبدیل شده است؟ در این گزارش ، در مصاحبه ای با دو اقتصاددان ، ما قصد داریم نقش ارز را در بازار خودروهای ایران تحلیل کنیم.

دلار هنوز روی قیمت قطعات تأثیر نگذاشته است

“جهش اخیر دلار بلافاصله بر قیمت اتومبیل تأثیر نمی گذارد ؛ از آنجا که تولید کنندگان خودرو هنوز از قطعات وارداتی یا جلسات قبلی استفاده می کنند و تحت تأثیر خریدهای جدید از نرخ ارز فعلی قرار نگرفته اند. بنابراین ، افزایش کوتاه مدت دلار تأثیر قابل توجهی در قیمت نهایی گردش مالی خودرو ندارد.”

ماشین از سرمایه تا مصرف

بازار خودرو که در سالهای اخیر یکی از اصلی ترین مواد تورم بوده است ، اکنون جایگزین بازارهای ارز و طلا شده است. کارشناسان بر این باورند که سرمایه گذاران اکنون تمایل دارند دارایی های خود را به گونه ای حفظ کنند که دارای نقدینگی بالاتری باشد و واکنش سریع تری نسبت به نوسانات داشته باشد. با این حال ، این فرایند می تواند بهانه ای برای تولید کنندگان خودرو برای توجیه افزایش قیمت ها باشد. کاووی اضافه کرد: “این ماشین دیگر کالاهای سرمایه ای نیست.” خریداران پیش از این ماشین را پوشیده بودند و امیدوار بودند که قیمت آن را افزایش دهند ، اما در شرایط فعلی ، به ویژه با کاهش مردم ، قدرت خرید مردم ، ماشین و ملک نقش کالاهای سرمایه گذاری خود را از دست داده اند. “
وی با توجه به ضررهای انباشته شده برخی از شرکتهای خودرو ، گفت: “این شرکت ها این فرصت را پیدا کرده اند که به بهانه تغییر نرخ ارز به دلیل ضررهای انباشته شده و انتظارات قبلی از افزایش قیمت ، توجیه قیمت را توجیه کنند.” در چند روز گذشته ، برخی از اتومبیل ها ۵ تا ۵ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده اند. برای پرداخت ۲ میلیون دلار پرداخت می شود. “به همین دلیل ، قیمت بازار آزاد در بسیاری از اتومبیل ها پایین تر از کارخانه است زیرا قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش یافته است.”

ورود خودکار کلید در بازار جبران خسارت و آرامش

کارشناسان بر این باورند که واردات اتومبیل کلید اصلی قیمت ها و صلح بازار است. در چند ماه گذشته ، دولت سعی کرده است مسیرهای واردات و حمایت از تولید داخلی را تسهیل کند و منطقه رقابتی را باز نگه دارد.
کاووسی به دلیل محدودیت ارز بانک مرکزی به عدم واردات خودرو اشاره دارد. این امر به بازار خودروهای وارداتی ، کوچک و غیر سازگار منجر شده است و تولید کنندگان داخلی برای تعیین قیمت ها برق بیشتری دارند. به عبارت دیگر ، هنگامی که واردات رایگان و رقابت است ، البته قیمت ها کاهش می یابد.

رکود و کاهش تقاضا در بازار خودرو

در حال حاضر خرید و فروش کمتری در بازار خودرو وجود دارد. به عبارت دیگر ، شما بیشتر فروشنده هستید و بسیاری از خریداران در بازار نیستند. کاوسی معتقد است که از افسردگی بازار نباید غافل شود. افزایش قیمت ها در صورتی اتفاق می افتد که درآمد خانوار کافی نباشد و قدرت خرید کاهش یافته باشد. در نتیجه ، تقاضای واقعی در بازار کاهش می یابد و فقط کسانی که مجبور به خرید ماشین به ماشین هستند.
وی به ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو اشاره می کند و گفت: “در زمانی که واردات ممنوع و انحصار بود ، قیمت ها به طرز چشمگیری افزایش یافت.” اکنون مسیر واردات با برنامه هایی مانند خرید اتومبیل برای ایرانیان که در خارج از کشور زندگی می کنند و برنامه جانبازان باز شده است ، باز شده است ، اما حجم مرز هنوز رضایت بخش است و باید هزینه ارز ارز لازم انجام شود ، به طوری که وسایل نقلیه گمرکی باید انجام شود.

وابستگی به واردات سد کنترل قیمت خودرو

با این حال ، دلار ردپای آن در کل بازار خودرو است. این نه تنها به دلیل سرمایه خودرو ، بلکه به دلیل وابستگی صنعت خودرو ، از واردات قطعات ، از موتور و دنده به سیستم های الکترونیکی است. مواد اولیه این مؤلفه ها اغلب با قیمت های جهانی خریداری می شوند ، به طوری که افزایش تعرفه های دلار به میزان قابل توجهی هزینه های تولید را افزایش می دهد.
حسن حسنخانی ، یکی دیگر از متخصصان اقتصادی ، در مصاحبه ای با ایران تأکید کرد: “ساختار صنعت خودروهای ایران به شدت به واردات وابسته است ؛ هر دو بخش از خودرو.

نقش بازار دست دوم و انتظارات ارز

حسن خانی بر تأثیرات سریع و قابل توجه دلار غیررسمی در بازار خودرو تأکید می کند ، که نشانگر حجم سالانه حدود ۵ میلیون اتومبیل است که نقش مهمی در طراحی قیمت کلی بازار دارد. به گفته وی ، این بخش بازار به شدت تحت تأثیر انتظارات نرخ ارز است. با افزایش انتظارات از دلار مستقیماً به افزایش قیمت خودروهای کاربردی منجر می شود و این تغییرات قیمت در بازار بلافاصله در کل بازار خودرو توزیع می شود.
اقتصاددان همچنین به قیمت قیمت ها اشاره می کند و می گوید: “این پدیده ، که در آن افزایش اتومبیل های ارزان تر نه تنها به بازار پایین فشار می آورد ، بلکه کل قیمت بازار بالا را نیز افزایش می دهد. به عبارت دیگر ، افزایش نرخ در اوایل بازار یک انگیزه قوی برای قیمت های عمومی است ، به موجب آن یک چرخه روزافزون باعث ایجاد شرایط موجود می شود و هزینه های موجود را برای قیمت های موجود ایجاد می کند.

تعادل شکننده بازار خودرو

امروزه بازار خودرو بین دو نیروی کنتراست قرار دارد: از یک طرف ، محدودیت های واردات و کنترل ارز قدرت تولید کننده خودرو و افزایش قیمت را محدود کرده است. از طرف دیگر ، کاهش شدید قدرت خرید مصرف کنندگان و تبدیل یک ماشین به کالاهای مصرفی باعث کاهش فشار تقاضا می شود. مقطع در ماه های اخیر عمدتا به دلیل فضای ذهنی و انتظارات بازار است. اگر قیمت بازار آزاد پایین تر از قیمت کارخانه باشد ، منعکس کننده افسردگی بازار و اختلاف قیمت واقعی است. اگر واردات خودرو آسان تر شود ، رقابت به بازار باز می گردد و قیمت ها به تدریج تنظیم می شوند. بازار خودرو که بیش از دو هفته در انتظار تعرفه واردات است ، اکنون می خواهد سخنگوی پارلمان را برای تأیید پله ها امضا کند.
دولت برای این تعرفه است و سال گذشته تلاش های زیادی انجام داد. تصویب پارلمان می تواند به ایجاد یک بازار رقابتی تر کمک کند ، اما دستیابی به تعادل به دستورالعمل های پایدار ارز ، تکلیف بهینه شده ارز برای واردات و افزایش شفافیت در بازار خودروهای داخلی نیاز دارد.

منبع: ایران زیتونگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا