اخبار اقتصاد ایران

قیمت ساخت مسکن دیگر قابل پیش‌بینی نیست | پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن در حد 25 درصد مانده‌است

رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس با بیان اینکه سرعت پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن ۲۵ درصد باقی مانده است، گفت: با توجه به نوسان نرخ ها و نوسانات بازار ارز، قیمت ساخت و ساز مسکن دیگر قابل پیش بینی نیست.

ایران تحلیل، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است که این میزان مسکن در مراحل مختلف ساخت است اما بعد از سه سال دولت تعداد واحدهای تحویلی از این پروژه بسیار اندک است و آنچه تحویل شده مربوط به طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل است. در واقع آنچه از طرح نهضت ملی مسکن به دست آمده، تامین زمین است که بر اساس گزارش های رسمی ۵۱ هزار هکتار زمین برای این طرح در نظر گرفته شده است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به پیگیری مجلس در خصوص آخرین وضعیت پروژه افتتاح و علت تاخیر آن در زمان اعلام شده در جلسه رئیس جمهور، گفت: وعده داد: ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. پیش از این ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال اجرا بود اما پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۵ درصد باقی ماند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن ضعیف است، گفت: البته دلیل این کاهش سرعت پیشرفت فیزیکی افزایش هزینه ساخت مسکن است. همین روند افزایش نرخ دلار بر پیشرفت فیزیکی تمامی پروژه ها از جمله ساخت مسکن و نهضت مسکن ملی تاثیر می گذارد.

رضایی کوچی ادامه داد: نوسان قیمت ها به حدی است که دیگر نمی توان هزینه ساخت مسکن را پیش بینی کرد زیرا این افزایش نرخ دلار همه بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس تاکید کرد: قاعدتا در قراردادهای نهضت ملی مسکن باید نرخی برای تعیین قیمت نهایی مشخص شود و قیمت ها مشخص باشد اما مشکل اینجاست که قیمت ها بالاست. شناورها و انبوه سازان نمی توانند قیمت ثابت و غیر قابل انعطافی را به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا