اخبار اقتصاد ایران

قیمت مصوب ماسک در بازار و معرفی فروشگاه های معتبر برای خرید ماسک

بر اساس گزارش ها، قیمت این ماسک در سال ۱۴۰۲ از سوی دولت ۳۲۰۰ تومان و به تایید وزارت متبوع اعلام شد، اما در جریان روند شیوع مجدد ویروس کرونا و ورود سویه جدید، قیمت ماسک دو برابر شده است ماسک در بازار آزاد تا ۹۲۰۰ تومان به فروش می رسد.

قیمت مصوب ماسک طبی تا افزایش قیمت آن در بازار آزاد

به گزارش سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت ماسک سه لایه در سال ۱۴۰۲ در ابتدا از سوی وزارتخانه مربوطه ۳۱۰۰ تومان اعلام شد. پس از آن، این نرخ توسط روابط عمومی وزارت مذکور اصلاح شد. به گزارش خبرنگار ایسنا، قیمت ماسک سه لایه برای خرید هر ماسک سه لایه برای مصرف کننده نهایی از ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

بر اساس گزارش ها، قیمت این ماسک در سال ۱۴۰۲ از سوی دولت ۳۲۰۰ تومان و به تایید وزارت متبوع اعلام شد، اما در جریان روند شیوع مجدد ویروس کرونا و ورود سویه جدید، قیمت ماسک دو برابر شده است ماسک در بازار آزاد تا ۹۲۰۰ تومان به فروش می رسد.

علاوه بر ماسک های سه لایه، قیمت اصلی ماسک های FFP3 که به ماسک فیلتر معروف هستند، در بازار آزاد از ۸۲۰۰ تومان به ۱۳۰۰۰ تومان و بالاتر افزایش یافته است.

البته همه این تغییرات را در کنار بحث وجود یا عدم وجود ماسک در بازار در نظر بگیرید، زیرا متأسفانه پس از افزایش تقاضا برای ماسک به دلیل توصیه و تاکید سازمان های جهانی برای استفاده از آن، برخی از فروشندگان یا فاقد آن هستند. ماسک برای فروش یا امتناع از فروش آنها. انجام می دهند. در سال ۱۴۰۲ تاییدیه سازمان غذا و دارو برای ماسک سه لایه از ۳۲۰۰ تومان اعلام شد، اما با همین قیمت اعلام شده وقتی به داروخانه ها مراجعه می کنید یک بسته ۵۰ عددی از این ماسک ها ۱۹۰۰۰۰ تومان است (یعنی هر عدد ماسک ۱۶۰۰ تومان افزایش قیمت دارد و تک عدد آن تا ۱۳ هزار تومان به فروش می رسد.

پس از واکنش های بیش از حد فروشندگان ماسک به افزایش قیمت در بازار آزاد، موج دوم واکنش ها به قاچاق معکوس ماسک و کسب درآمد میلیونی از صادرات غیرقانونی ماسک رخ داد. گزارش ها حاکی از وجود قاچاق معکوس در زمینه ماسک است. به طوری که برخی به دلیل اختلاف قیمت و گرانی دلار، بخشی از ماسک ها را از کشور خارج می کنند. عکس ها و فیلم هایی از ماسک های ایرانی در برخی کشورها دیده شده است. البته روزانه حدود ۶ تا ۷ میلیون ماسک پزشکی سه لایه در کشور تولید می شود که البته باید به این مسائل نیز توجه شود.

در رابطه با افزایش قاچاق و صادرات غیرقانونی ماسک، دولت ایران اعلام کرد که مردم برای خرید ماسک به داروخانه ها مراجعه می کنند یا مستقیماً از نمایندگی های مجاز برند خریداری می کنند و خاطرنشان کرد: مردم برای خرید ماسک به فروشندگان مراجعه کنند. دارای صلاحیت و مجوز قیمت مصوب.

اعداد و ارقام اعلام شده از سوی دولت و سازمان حکایت از سود کلان و سود میلیونی فروشندگان ماسک از طریق قاچاق و صادرات ماسک دارد.

خرید انواع ماسک با قیمت مصوب

پس از اعلام قیمت مصوب دولت می توان به این نتیجه رسید که برای خرید و فروش ماسک های پزشکی که امسال به دلیل بحران آلودگی هوا مصرف آن افزایش یافته است، بهترین و مطمئن ترین عرضه کننده داروخانه ها و تولید و عرضه رسمی هستند. آژانس ها ماسک وجود دارد.

از آنجایی که داروخانه ها موسسات رسمی و مورد تایید کشور هستند، نیازی به معرفی توسط مراکز و سازمان های دولتی ندارند، اما سوالی که بسیاری از افراد مطرح می کنند این است که دولت و انجمن داروسازی ایران چه نمایندگانی را تایید کرده است؟

نمایندگان تولید و عرضه ماسک (با صلاحیت رسمی)

نمایندگی های مذکور انواع برندها و مدل های ماسک اعم از خارجی و ایرانی را به صورت عمده و تک به فروش رسانده اند. به عنوان مثال، برند Hippo که توسط شرکت ها و نمایندگی های طب کاران، طب ایران، طبی مادران و افرا طب تولید می شود و توسط فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات ایمنی مانند ایمن آرتا، مهندسی مارت و کوهر به فروش می رسد. فروش و عرضه رسید. فروشگاه هایی که زیر نظر نمایندگان و تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی در کشور هستند مانند سایر حوزه های بازار خرید و فروش دارای قیمت مصوب هستند و مشخص است که این امر باعث جدا شدن آنها از بازار آزاد می شود.

در این میان، تولیدکنندگان کوچک دیگری هم هستند که تولید و عرضه خود را با برند خود دارند. تولید کنندگان اختصاصی مانند دی ماسک‌ها، پوشندگان ماسک و سایر تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان عمومی مانند Arco Safety، Newsifایمن کالا تولید کننده و عرضه کننده انواع ماسک با بررسی کمیسیون هیات عالی نظارت بر اساس تعرفه قیمت گذاری شورای اقتصاد از بازار آزاد جدا شده و در صورت داشتن خلاقیت و ابتکار داخلی مشمول امتیازات ناشی از ابتکار و پیشرفت ملی- داخلی.

وظیفه دولت در تامین تجهیزات پزشکی

در همین رابطه کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی ضمن انتقاد از رویه دولت در مدیریت شیوع ویروس کرونا در کشور به «فهریختگان» گفت: در رابطه با اینکه بازار ماسک در انحصار چه کسانی و بر چه اساسی است. قیمت ها بالا و پایین می شود، اطلاع رسانی در آن امکان پذیر نیست، اما این موضوع که ماسک باید با قیمت پایین در دسترس مردم باشد، طبیعی و بدیهی است.

ماسک و سایر اقلام بهداشتی باید به راحتی و با امکانات در اختیار مردم قرار گیرد و پس از شیوع جدی و ظهور مجدد کووید ۱۹ همراه با بحران آلودگی هوا و با توجه به وضعیت نامطلوب کشور در حوزه تجهیزات پزشکی. صادرات ماسک و سایر اقلام باید متوقف شود. باید دارو مصرف شود و نیازهای داخلی به طور رضایت بخشی برطرف شود، زیرا وضعیت کشور متأسفانه در حال تبدیل شدن به همان وضعیت روزهای اول است و باید آماده مدیریت وضعیت کشور با شروع فشار جدید باشیم. از کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا