اقتصاد جهان

قیمت نفت در سال 2024 به 100 دلار در هر بشکه نمی رسد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از اویل پرایس، تحلیلگران بر این باورند که افزایش تولید نفت از سوی غیرعضو ائتلاف اوپک پلاس و افزایش ذخایر کشورهای عضو این ائتلاف همچنان بر قیمت نفت در آینده فشار خواهد آورد. سال

بعید است قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، زیرا تولید و صادرات نفت ایالات متحده بیش از حد انتظار افزایش یافته و پیش‌بینی‌های تقاضا کمتر است، مگر اینکه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی منجر به کاهش قابل توجه عرضه شود.

ائتلاف اوپک پلاس در تلاش است تا با توافق بر کاهش تولید در سه ماهه اول سال آینده، عرضه جهانی نفت را کنترل کند، اما این گروه با افزایش تولید نفت آمریکا و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک، از جمله برزیل، دست و پنجه نرم می کند. گویان، کانادا و نروژ در این نزدیکی هستند. برزیل از ژانویه ۲۰۲۴ برای عضویت در اوپک پلاس دعوت شده است، اما اعلام کرده است که در طرح کاهش تولید این اتحادیه شرکت نخواهد کرد.

اوپک پلاس در تلاش است تا با از دست دادن سهم بازار از کاهش قیمت نفت جلوگیری کند. اما به ویژه اگر نتواند کاهش تولید خود را پس از مارس ۲۰۲۴ تمدید کند، نمی تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

کاهش تولید این ائتلاف ظرفیت مازاد آن را افزایش داده است. تخمین زده می شود که اوپک دارای ظرفیت مازاد ۵.۵ میلیون بشکه در روز است.

بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقات کالایی ING، قیمت نفت خام برنت در اوایل سال آینده بین ۸۲ تا ۸۵ دلار در هر بشکه خواهد بود و در نیمه دوم سال که بازار با کمبود مواجه است به میانگین ۹۱ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که عرضه نفت آمریکا در سال جاری ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که دو سوم رشد تولید اوپک پلاس ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز است.

در همین حال، تولید اوپک پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و سهم آن از بازار نفت را به ۵۱ درصد کاهش داد که پایین ترین سطح از زمان تشکیل این ائتلاف در سال ۲۰۱۶ است.

افزایش تولید نفت آمریکا مشکل بزرگ اوپک پلاس است. به نظر می رسد تنها راه حل این است که عربستان سعودی بازار را با نفت خام پر کند تا قیمت آن به زیر سطح سودآوری آمریکا برسد.

اگر کاهش تولید اوپک پلاس پس از مارس ۲۰۲۴ تمدید نشود، قیمت نفت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا