قیمت کیوی در آستانه ۲۰۰ هزار تومان
به گزارش افق میهن، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به این سوال که برخی رسانهها اعلام کردهاند قیمت کیوی به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسیده، گفت: رسانهها اشتباه میکنند، زیرا قیمت کیوی بیشتر از این مبلغ است. البته باید توجه داشت که قیمت این میوه به کیفیت آن نیز بستگی دارد.
او بیان کرد که در حال حاضر قیمت کیوی بیش از ۱۲۰ هزار تومان است. همچنین با اشاره به نرخنامه قیمت کیوی، تأکید کرد که قیمت این میوه از ۸۰ هزار تومان آغاز میشود و به ۱۸۰ هزار تومان میرسد. البته این قیمتها مربوط به میدان مرکزی میوه و ترهبار است و ممکن است در خردهفروشیها کمی گران تر به دست مصرف کننده نهایی برسد .
او در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث افزایش قیمت شدهاند، گفت: این افزایش قیمت ناشی از کاهش عرضه است. وی افزود: در سال زراعی جاری، باغهای کیوی مازندران با کاهش قابل توجهی در تولید روبرو شدند. این کاهش عمدتاً به دلیل تغییرات اقلیمی و سرمازدگی در فصل گلدهی بوده که بر میزان باردهی درختان تأثیر گذاشته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه اعلام کرد که کاهش تولید تنها یکی از دلایل افزایش قیمتهاست و دلیل دیگر این افزایش ناشی از صادرات است. او توضیح دادک وقتی عرضه کم است و محصولی به خارج صادر میشود، این موضوع باعث افزایش قیمتها در بازار داخلی میشود.
او همچنین اشاره کرد که کیوی که برای اقلیتهاست؛ سیبزمینی که با این شرایط مواجه بود، دولت هیچ اقدامی نکرد.
وی تأکید کرد: “چهار ماه پیش نامهای به مسئولان ارسال کردم و هشدار دادم که سیبزمینی کم است، اما به این نامه توجهی نشد و نتیجه آن افزایش قیمت سیبزمینی به کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود. در آن زمان دولت باید جلوی صادرات را میگرفت. وقتی ما با کمبود عرضه مواجه هستیم، صادرات بیمعنی است.”
کارگر در این باره توضیح میدهد که ما با ارزآوری مشکلی نداریم، اما وقتی مردم میوههای داخلی را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خریداری میکنند و جامعه به این محصولات نیاز دارد، صادرات منطقی به نظر نمیرسد.
رئیس اتحادیه فرونشدگان میوه به تأثیر بازارهای صادراتی بر قیمت کیوی اشاره کرد و گفت: کیوی یکی از محصولات باغی کلیدی ایران است که بخش عمدهای از آن به کشورهای خارجی صادر میشود. در سالهای اخیر، با افزایش تقاضای کشورهای همسایه، به ویژه روسیه و هند، برای کیوی ایرانی، سهم بیشتری از این محصول به بازارهای بینالمللی اختصاص یافته است. همچنین، نوسانات نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر صادرات دارد. هر چه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش یابد، تمایل به صادرات افزایش مییابد، زیرا صادرکنندگان میتوانند سود بیشتری کسب کنند. این وضعیت ممکن است منجر به کاهش عرضه در بازار داخلی و افزایش قیمتها شود.
منبع:بازار