اقتصاد جهان

قیمت گاز در اروپا طی تابستان 16 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، داده های بورس بین قاره ای لندن (ICE) و محاسبات خبرگزاری تاس نشان می دهد که قیمت گاز در اروپا در تابستان ۱۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۴۴۹ دلار در هر ۱۰۰۰ مترمکعب رسید.

عوامل اصلی این افزایش وضعیت ترانزیت گاز از خاک اوکراین پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، هوای گرم و تغییر مسیر انتقال گاز LNG به آسیا بود.

در ۳۱ می، قیمت گاز به حدود ۳۸۸ دلار در هر ۱۰۰۰ مترمکعب رسید و در ۳۰ اوت به ۴۴۹ دلار بسته شد که ۱۶ درصد نسبت به اواخر بهار افزایش داشت.

در ماه مه، متوسط ​​قیمت گاز در اروپا حدود ۳۵۷ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب بود، اما به تدریج در ژوئن به ۳۸۴ دلار (+۵ درصد نسبت به سال قبل)، به ۳۶۶ دلار در ماه جولای (+۹ درصد) و به ۴۳۷ دلار در سال رسید. آگوست -دلار (+۱۰ درصد).

بر اساس این گزارش عوامل متعددی در افزایش قیمت بنزین موثر بوده است. آب و هوای گرم، افزایش تقاضا برای تولید برق با سوخت گاز، تغییر در عرضه LNG به آسیا، اختلال در عرضه از نروژ و ایالات متحده، و کاهش تولید برق بادی، همگی به افزایش کمک کردند.

علاوه بر این، حمله گسترده نیروهای اوکراینی در ماه اوت به منطقه کورسک، جایی که ایستگاه پمپاژ گاز Sudja در آن قرار دارد، منجر به افزایش بیشتر قیمت گاز در اروپا شد.

در عین حال، تأسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز اروپا (UGS) اکنون بیش از ۹۲ درصد پر شده است که تنها کمی کمتر از سطح رکورد ثبت شده در سال ۲۰۲۳ است. این تاسیسات در حال حاضر بیش از ۱۰۲ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره می کند.

با این حال، در صورت بروز شرایط غیرمنتظره، از جمله سرمای شدید یا اختلال در واردات سوخت از روسیه، ذخایر گاز در تاسیسات ذخیره سازی اروپا ممکن است برای زمستان ناکافی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا