اخبار اقتصاد ایران

قیمت گوشت به زودی متعادل می‌شود | ساعت رسمی کشور تغییر نمی‌کند

ایران تحلیل به نقل از مهر سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری اظهار داشت: در بخش واقعی اقتصاد ایران اخیرا گزارشی در خصوص تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی کشور منتشر شده است. ، بر اساس آن دی در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته شاهد افزایش تولید بودیم.

وی افزود: تولید در دی ماه ۱.۹ درصد و در مقایسه با آذر این ماه ۴.۵ درصد رشد داشته است.

خاندوزی ادامه داد: در صنایع شیمیایی و فلزی به ترتیب ۶ و ۹ درصد افزایش داشته ایم. دی به این دلیل است که در فصل سرد سال با وجود مشکل دسترسی به گاز، تولید در این بخش رشد داشته است.

کاهش رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد

وی درباره بخش قیمتی اقتصاد با اشاره به کاهش رشد نقدینگی گفت: هدف کنترل نقدینگی تا پایان امسال ۲۵ درصد بود که در پایان دی ماه به ۲۵.۲ کاهش یافته است. رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷ درصد رسید که کمترین نرخ در ۱۷ ماه گذشته است. این در حالی است که رشد نقدینگی در دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود.

خاندوزی ادامه داد: بنابراین دولت توانست یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۱ ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت به اردیبهشت امسال حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم مسکن داشته ایم. البته این رقم به معنای کاهش نرخ رشد قیمت است که البته امسال به صورت مطلق کاهش یافته است. تورم ماهانه مسکن برای ۵ ماه امسال منفی و در سایر ماه ها رشد بسیار پایینی داشته است. در ماه هایی که تورم منفی نبود، رشد مثبت زیر ۲ درصد بود.

رشد ۳۰ درصدی ترانزیت

خاندوزی درباره ترانزیت نیز گفت: ترانزیت از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشته نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته ۳۰ درصد رشد نشان می دهد.

وزیر اقتصاد افزود: پیش بینی می کنیم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن کالای ترانزیتی از ایران برسیم. دلیل اهمیت رشد ترانزیت، ناکارآمدی تحریم هاست که راه حل دولت سیزدهم بود. دولت به دنبال استقرار اقتصاد ایران در منطقه و همسایگان است و ما باید اقتصاد ایران را از منظر روابط بین‌الملل ارتقا دهیم تا تحریم‌ها اثرگذار نباشد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ساماندهی ارزهای رمزپایه اظهار داشت: راهبرد دولت در این زمینه شفافیت و دیده شدن این بخش است.

وی افزود: همچنین به دنبال تدوین قوانین برای جلوگیری از تقلب و شفافیت هستیم. در کشورهای دیگر ابزارهای مختلفی برای دیده شدن این بخش ایجاد شده است، به ویژه اینکه این حوزه طبیعتاً به عدم شفافیت گرایش دارد.

سند ارزهای دیجیتال تدوین شده است

خاندوزی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی که آذر ماه جاری از سوی رئیس جمهور اعلام شد که این وظیفه به بانک مرکزی واگذار شده است تا سند ارزهای رمزنگاری شده را تهیه کند تا شفافیت در این زمینه حاصل شود. بانک مرکزی سند را آماده کرده و در مرحله بررسی و تایید است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به صدور پروانه صید در استان هرمزگان گفت: پس از گذشت ۲۰ سال از صدور پروانه صید، انحصار برداشته شد و به راحتی در اختیار صیادان قرار گرفت.

وی افزود: با همکاری استانداری هرمزگان مجوز فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون کاغذبازی و مراجعه حضوری صادر شد.

خاندوزی ادامه داد: مراحل ثبت نام برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر آغاز شده است و متقاضیان می توانند درخواست خود را برای صید و قایقرانی ثبت کنند. پس از تکمیل فهرست، این فرآیند برای استان خوزستان نیز عملیاتی می شود.

ساعت رسمی کشور تغییر نمی کند

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تغییر ساعت کاری رسمی اظهار کرد: دولت برنامه ای برای طرح لایحه تغییر ساعت رسمی کار کشور ندارد. بر اساس مصوبه شورای اسلامی، دولت این اختیار را دارد که ساعت مجامع فرعی خود را به گونه ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.

وی افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم سال گذشته تغییر ساعت اداری در مجتمع‌های تحت نظارت دولت و نهادهای عمومی ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه‌جویی کرده است. مصرفی که معادل تولید سه نیروگاه است.

خاندوزی افزود: با توجه به اثربخشی این سیاست، دولت در سال آینده از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

موافقت با افزایش قیمت نان در برخی استان ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها گفت: سیاست دولت در این زمینه این است که سهم قیمت تمام شده نان در معیشت و سفره خانواده پایین بماند. این سهم در ابتدای دولت ۲.۵ درصد بود که اکنون به ۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در برخی استان ها درخواست افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و تصویب شد، اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت صورت بگیرد، از سوی سازمان صلح و تعزیرات با آن برخورد می شود. .

منتظر معرفی شرکت های ارزشمند برای سهام جدید هستیم

وزیر اقتصاد درباره وضعیت بازماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزارتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های زیرمجموعه گفت: در دو سال بحث عرضه سهام عدالت به بازماندگان در قانون بودجه مطرح شد اما این موضوع مطرح شد. اجرا نشد زیرا برخی از وزارتخانه ها سهام شرکت های خود را ندادند. هستند

وی افزود: اصرار داریم شرکت هایی که به این لیست می آیند شرکت های ارزشمندی باشند. امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را حل کنیم. مذاکرات مقدماتی با وزارتخانه های ذیربط و حوزه قانونی دولت انجام شده و امیدواریم در این زمینه رای دولت را به دست آوریم.

قیمت گوشت به زودی متعادل می شود

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت گوشت تصریح کرد: دولت دو اقدام مهم در این زمینه را در دستور کار قرار داده است. وزارت جهاد کشاورزی با تامین و تامین خوراک و نهاده های دامی کافی از تولیدکنندگان حمایت کرد و از طریق واردات نیز بازار را متعادل کرد.

وی گفت: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تامین قیمت ها که دغدغه درست مردم است به زودی تکمیل شود.

ما به دنبال افزایش مناطق آزاد جدید نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره تعطیلات پنج شنبه و جمعه و نظر دولت در این زمینه گفت: دولت سال گذشته لایحه ای را درباره تعطیلات به مجلس ارائه کرد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم. . قانون هر چه داشته باشد ما تابع قانون هستیم.

وی درباره مناطق آزاد تصریح کرد: رویکرد دولت افزایش مناطق آزاد نیست. سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید اضافه شد و شروع این مناطق جدید ماه ها به طول انجامید زیرا نیاز به برنامه ریزی دقیق داشتند.

خاندوزی افزود: بنابراین سیاست ما این است که در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول، این مناطق را فعال کنیم. با توجه به تنگ نظری برخی نهادها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد مشکلاتی به وجود آمده است بنابراین به دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص سیاست های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال جدید گفت: سیاست دولت و اقدامات بانک مرکزی در راستای کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است. و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد. انجام داد

دغدغه بانک مرکزی کنترل نرخ ارز است

خاندوزی تاکید کرد: بانک مرکزی طی ۲۰ روز گذشته به طور جدی به موضوع افزایش بی رویه نرخ ارز پرداخته و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد زیرا بی ثباتی نرخ ارز کشور را در هدفمندسازی تورم با مشکل مواجه می کند. تاکید رئیس جمهور بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص سیاست های خودرویی وزارت امنیت، واردات خودروهای خارجی و کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل و نقل وزیر امنیت گفت: راهبرد دولت که وزارت امنیت دنبال آن است، تعادل قیمت خودروهای داخلی از طریق افزایش تولید و همچنین واردات خودروهای خارجی است.

وی افزود: وزیر صمت قول داده به زودی درباره سیاست های خودرویی به تفصیل صحبت کند. فصل گفتار راهبردهای خودرویی آن چیزی است که در دستور کار دولت است و وزیر صمت اعلام می کند; نه آنچه که سایر مقامات مربوطه با آنها مصاحبه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا