کشاورزی

قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد

مسعود رسولی، دبیر انجمن بسته بندی گوشت و پروتئین، درباره افزایش قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت آزاد ربطی به قیمت مصوب دولت و تنظیم بازار در حال حاضر ندارد گوشت مخلوط گوسفندی ۳۱۶ تومان، قیمت ساق و سر گوسفند ۳۷۵۰۰۰ تومان و قیمت گوشت گوساله ۲۹۹۰۰۰ تومان.

رسولی افزود: قیمت های مصوب کشاورزان را فقیر کرده و دولت فروش گوشت را به قیمت دولتی اجباری کرده تا جایی که نیاز بازار تنظیم شود نه در حدی که نیاز بازار تامین شود! از سوی دیگر، دامداران تصور می کنند که کل هزینه پرورش دام با قیمت کل در بازار آزاد یکسان است.

این مسئول قیمت گوشت را بر اساس نرخ ارز تعیین کرد و توضیح داد: دولت ارز ترجیحی به واردکنندگان می دهد که در نتیجه گوشت با قیمت کمتری به دست مصرف کنندگان می رسد و بازار تنظیم می شود، در حالی که قیمت گوشت در بازار آزاد دو برابر قیمت ارز است. ارز ترجیحی یا همان دلار ۶۰۰۰۰ تومان فروخته می شود.

به گفته وی درآمد دامداران کم است و قیمت تمام شده گوشت برای دامدار گران می شود، بنابراین دامدار مجبور است برای تامین هزینه های خود گوشت را گران بفروشد. از سوی دیگر دولت گوشت گوساله منجمد را با قیمت ارزان تری یعنی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار می دهد تا حتی کسانی که قدرت خرید کمتری دارند نیز بتوانند این محصول را مصرف کنند.

رسولی با اشاره به اینکه دامدار در بازار آزاد گوشت را به قیمت نهایی معمولی می فروشد، گفت: قیمت نهایی گوشت برای دامدار تقریبا کیلویی ۸۰۰ هزار تومان است و با همین قیمت می فروشد. اینکه مردم قدرت خرید ندارند به این دلیل است که درآمد جامعه کم است و دامداران و واردکنندگان در آن نقشی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا