اخبار اقتصاد ایران

كاركردهای جدید در مناطق آزاد، توسعه كشور را تسریع می‌كند

وحید طالب پور در گفتگو با برنامه خط اختاز رادیو اختاز گفت:

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد را تسهیل در ترانزیت و صادرات کالا بین کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه دانست که می تواند در آینده نزدیک به توسعه کشور سرعت بخشد. آینده.

ایران تحلیل وحید طالب پور در گفتگو با برنامه رادیو اختاز گفت: در ایام دهه مبارک فجر ۴۸ پروژه در ۵ منطقه آزاد کشور با ارزش بیش از بیش از ۱۰۰ پروژه افتتاح شد. ۱۰ حمت و اشتغال بیش از ۲۵۰۰ نفر. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این آیین به بیان نکات ارزنده ای پرداخت.

طالب پور افزود: در این مراسم مدیران ارشد به ارائه گزارش های تخصصی پرداختند. یکی از مواردی که مطرح شد این بود که یکی از مهمترین اهداف توسعه در این مناطق تسهیل در روند مناطق آزاد و رفع بروکراسی اداری است، اما یک سری قوانین و مقررات در دولت های مختلف تصویب شده است که وضعیت را بیشتر کرده است. دشوار.

وی یادآور شد: ۱۸۲ تصویب نامه و بخش های مختلف نامه در سی سال گذشته تصویب شده است که اگرچه قرار بود بروکراسی موجود به حداقل برسد اما این بندها نامه ها عملا بروکراسی را افزایش دادند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: امروز با دستور رئیس جمهور مقرر شد لایحه ای برای بررسی و اصلاح همه این قوانین متناقض نوشته شود و به نوعی شرایط حل این مشکلات با مشارکت فرهیختگان و فرهیختگان ارائه و اجرا خواهد شد.

طالب پور گفت: در یک سال گذشته بیش از ۹۰۰ بسته سرمایه گذاری در این مناطق ارائه شده است که امیدوارم با این تسهیل روند رو به رشد مناطق آزاد ادامه یابد.

وی بیان کرد: یکی از کارکردها و ماموریت های مناطق آزاد ارتباط با کشورهای همسایه و پیگیری توافقات منطقه ای و ایجاد کریدورهای ترانزیتی است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: پروژه اتصال دریا به دریا که طی آن شبکه ریلی سراسری جنوب به شمال به دریای خزر متصل می شود و اولین اتصال بندری سراسری به دریای خزر خواهد بود. شبکه ریلی شمال به جنوب بعد از انقلاب به زودی افتتاح می شود.

طالب پور یادآور شد: مناطق آزاد چابهار و اروند نیز در حال اتصال به شبکه ریلی هستند که می تواند مبادلات تجاری را در شرایط بهتر و درآمد ارزی بهتری از این مسیر برای کشور قرار دهد.

وی گفت: در حال حاضر از پروژه های عظیمی استفاده می کنیم که می تواند مکمل توافقنامه های مهمی مانند اوراسیا، شانگهای و بریکس باشد. این مناطق آزاد می تواند عملکرد شرکت هایی را که در زمینه تجارت و صادرات مجدد فعال هستند تسهیل کند. در واقع از این مسیر می توانیم کالاهای کشورهای همسایه را از طریق کشورهایی مانند روسیه تامین کنیم و در بسیاری از مناطق دیگر مسیرهای جدیدی ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: در زمینه تامین کالاهای اساسی و طرح های صادراتی در این مناطق، امروز طرح های مهمی در مناطق آزاد شکل گرفت و بیش از ۱۸ میلیارد دلار صادرات از طریق این مناطق انجام می شود. این مناطق

طالب پور گفت: یکی از کارکردهای مناطق آزاد در دنیا تبدیل شدن به قطب تجاری کالاهای استراتژیک کشورهای همسایه است. این مسیر به صورت ترانزیتی در کشور فعال است و هم وزارت راه و گمرک و هم شورای عالی مناطق آزاد پیگیر این موضوع هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز این ظرفیت در منطقه آزاد انزلی فعال است، گفت: اطمینان داریم با توسعه و تکمیل زیرساخت ها می توانیم شاهد توسعه گسترده ای در سطح ترانزیت و صادرات کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا