اخبار اقتصاد ایران

لاهوتی: دولت با عدم حذف ارز ترجیحی شرایط واردات بیشتر برنج را مهیا کرد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در خصوص عدم حذف ارز ترجیحی برای واردات، گفت: متاسفانه دولت با حذف نکردن ارز ترجیحی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی. شرایط را برای واردات بیشتر برنج با قیمت کمتر ایجاد کرد.»

افق میهن مهراد لاهوتی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در خصوص عدم حذف ارز ترجیحی واردات برنج اظهار داشت: یکی از راه های صرفه جویی در محصولات کشاورزی به ویژه برنج حذف ارز ترجیحی است اما دولت با حذف نکردن ارز ترجیحی متاسفانه ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شرایط را برای واردات بیشتر برنج با قیمت کمتر ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه باید برای واردات برنج نرخ ارز آزاد در نظر گرفته شود، گفت: عدم حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج باعث کاهش قیمت برنج داخلی می شود. بنابراین اگر ارز آزاد را برای واردات برنج در نظر بگیریم، برنج کمتری وارد کشور می شود و کشاورزان داخلی آسیب کمتری خواهند دید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج به کشور زیان زیادی به شالیکاران وارد می کند، تصریح کرد: مصرف برنج در کشور سه میلیون تن است و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود. در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی به مجمع نمایندگان استان های شمالی قول داد که بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور نشود.

لاهوتی حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را یکی از راهکارهای کنترل بازار برنج دانست و گفت: دولت تاکنون با حذف نشدن ارز ترجیحی مخالفت کرده است اما امیدوارم ارز ترجیحی واردات برنج حذف شود. با رایزنی های انجام شده، چرا که در این زمینه، برنج کاران در سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند. مواجه شده و برخی ممکن است مجبور به تغییر کاربری زمین خود شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا