اخبار بورس

لایحه بودجه ۱۴۰۳ | جزییات بودجه ۱۴۰۳ + فیلم

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامحجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از ارائه گزارشی از محورها و جهت گیری دولت در بودجه آتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را تقدیم شورای اسلامی کرد.

قسمت اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی، سقف انتقال دارایی های سرمایه ای، سقف انتقال دارایی های مالی و منابع هدفمندسازی یارانه ها و مفروضات است. برای پیش بینی منابع و مخارج خانوار.

بر اساس قانون جدید مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو بخش تقدیم مجلس می شود که در مرحله اول احکام بودجه و در مرحله دوم جداول در مجلس بررسی می شود.

کمبود

در بودجه تلاش برای مهار تورم وجود دارد، دولت تلاش می کند کسری بودجه در بودجه ۱۴۰۳ دیده نشود و ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم. این امر با ایجاد درآمد در نیمه دوم این کسری محقق شد. متعادل بود.

وی با اشاره به اینکه در دهه گذشته رشد اقتصادی نداشتیم اما در سال اول دولت سیزدهم بیش از ۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم، افزود: در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۵ درصدی داشتیم. بیش از ۴ درصد بود و سعی کردیم سال گذشته کسری بودجه را تجربه نکنیم. .

رشد اقتصادی

وی افزود: رشد ۸ درصدی در دستور کار ما بود که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد ۷ درصدی حاصل شد و ممکن است در پایان سال به ۸ درصد برسد اما اگر دقت نکنیم و انجام دهیم اگر شما کنترل ندارید، ممکن است کمتر از ۷٪ باشد. دولت سیزدهم بر اساس رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه ریزی کرده است که در سیاست های ابلاغی رهبری لحاظ شده است. آمار سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی ۷ درصدی را نشان می دهد. تابلوهای تولید نفت، کشاورزی، صنعت، معادن و … وضعیت متفاوتی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. رشد اقتصادی هدف گذاری شده دولت ۸ درصد است. هم در سطح استانی و هم در سطح ملی بر عدالت در پرداخت ها تاکید شده است. تمرکز بر اقتصاد در دستور کار قرار گرفت. هدف ما کاهش حضور دولت و افزایش فعالیت های بخش خصوصی تحت نظارت دولت است.

رشد نقدینگی

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به نگرانی همه از رشد نقدینگی و تورم، تصریح کرد: امروز می بینیم که رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده است و هدف این است که تا پایان سال به ۲۵ درصد برسیم و این مشخص است. دولت توانسته رشد نقدینگی را مهار کند. رشد کند نقدینگی باعث کسری مالی و تورم می شود. با توجه به نارضایتی بانک ها و لزوم انضباط مالی در کشور، قانونی که اخیرا تصویب شده و مراحل پایانی خود را طی می کند، به دولت رسیده و ما هم ابلاغ کرده ایم تا اجرا شود، لذا خدا می خواهد. برنامه بانک مرکزی در مورد بانک ها و موسسات مالی که مشکلاتی را به وجود آورده بود، شفاف سازی وضعیت این بانک ها و یادآوری این بود که این بانک ها یک به یک در حال بررسی هستند، بارها به مردم گفته شده که ناراحت نباشند، زیرا تلاش دولت بر این اساس است. برای نظم و انضباط و هیچ سهامدار و سپرده گذار دچار مشکل نخواهند شد. فقط بدانید که تلاش ها برای انضباط مالی است و این وضعیت ناهماهنگی که از ابتدای امسال شروع شده است باید حل شود.

نرخ بیکاری

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد کاهش یافته است، یادآور شد: در ۶ ماه گذشته ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده است و در برخی استان ها شغل وجود دارد اما نیروی کار وجود ندارد. البته کار برای افراد تحصیلکرده مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم.

شرکت های دانش بنیان

رئیس دولت سیزدهم با یادآوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر افزایش بنگاه های دانش بنیان گفت: امروز بنگاه های دانش بنیان از ۵۰۰۰ به ۱۰۰۰۰ بنگاه فعال رسیده اند و صادرات کالاهای بنگاه های دانش بنیان ما به این میزان رسیده است. دو میلیارد دلار که بی سابقه است. همچنین در هر کشوری که سفر می کنیم نمایشگاه دانش بنیان برگزار می کنیم. سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت منطقه تغییر کرده است. از آنجایی که باید در مورد بودجه ۱۴۰۳ صحبت کنم، از گزارش پیشرفت در حوزه های آموزشی، فرهنگی، گردشگری، مسکن، شهرسازی، جاده ای و راه آهن صرف نظر می کنم.

مالیات در بودجه ۱۴۰۳

رئیس قوه مجریه با اشاره به موضوع مالیات در بودجه که در برخی رسانه ها مطرح شد، گفت: فرض بر این بود که افزایش مالیات به نفع حقوق بگیران باشد اما این در حالی است که در از سال ۱۴۰۳، فرار مالیاتی مجازات شد. . قبلا دو میلیون مالیات دهنده جدید وجود داشت، اما امروز بیش از پنج میلیون نفر هستند. تلاش ما این است که آن را از دست کسانی بگیریم که درآمدهای کلانی دارند و مالیات نمی پردازند و پایه مالیاتی جدیدی در بودجه وجود ندارد و چه چیزی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و سلب حقوقی که در واقع از دولت وجود دارد، وجود دارد. حقوق مردم و مردم در این زمینه را می دهد. نگران نباش.

برنامه دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید؛ ۶۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشت

رئیس جمهور در شورای اسلامی: موضوع سوم بحث عدم تمکین بانک ها یا لزوم انضباط مالی و بانکی در کشور است. برنامه دولت و بانک مرکزی شفاف سازی وضعیت بانک های متخلف است و همانطور که می دانید تکلیف تعیین تکلیف می شود. دولت به دنبال نظم و انضباط است و هیچ سهامدار و سپرده گذاری متضرر نمی شود.

اگر این مواردی که باعث تورم می شود کنترل شود، البته شاهد کاهش تورم خواهیم بود. تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه کاهش یافته است.

اگر انضباط مالی وجود داشته باشد و به مصارف و درآمد توجه شود قطعا شاهد کاهش تورم خواهیم بود که خواست رهبری انقلاب، دولت، مجلس و همه مردم عزیز ایران است.

ما تلاش می کنیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و اکنون مشخص شده است که این موضوع چگونه به رشد تولید کمک کرده است.

بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد چرخه تولید شده است.

وابستگی به نفت را ۹ درصد کاهش خواهیم داد

حقوق متناسب کارگران و مستمری بگیران از ابتدا در دستور کار دولت قرار گرفت و در بودجه ۱۴۰۳ مورد تاکید قرار گرفت. کاهش وابستگی به نفت همواره مورد تاکید بوده و در بودجه ۱۴۰۳ شاهد کاهش ۹ درصدی وابستگی هستیم و باید تلاش بیشتری صورت گیرد. کسری تراز عملیاتی در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا