فناوری

لزوم آتش‌بس فوری در جنگ علیه غزه

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت، نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در پایان بیست و یکمین اجلاس آستانه که در روزهای چهارم و پنجم برگزار شد. بهمن در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و بیانیه مشترکی صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه:

۱. آنها آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای را بررسی کردند و بر نقش پیشرو روند آستانه در پیشبرد راه حل پایدار برای بحران سوریه تاکید کردند.

۲. آنها به تأثیرات منفی تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل بر وضعیت جمهوری عربی سوریه اذعان داشتند. آنها بر اهمیت جلوگیری از گسترش مناطق درگیری مسلحانه و مشارکت سایر کشورهای منطقه در این درگیری تاکید کردند.

وی نگرانی عمیق خود را از فاجعه انسانی در غزه ابراز کرد و بر لزوم پایان دادن به حملات تاکید کرد با رحمت آنها بر اسرائیل علیه مردم فلسطین و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه تاکید کردند. آنها خواستار اجرای قطعنامه A/ES/-10/L.27 (2023) در مورد آتش بس فوری و پایبندی همه طرف ها به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی شدند.

۳. یک بار آنها همچنین بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد تاکید کردند و بر اهمیت احترام همگان به این اصول و رعایت آنها تاکید کردند.

۴. با توجه به اهمیت تداوم تلاش برای احیای روابط ترکیه و سوریه بر اساس احترام متقابل، حسن نیت و روابط حسن همجواری با هدف مقابله با تروریسم، ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت امن، داوطلبانه و احترام مردم سوریه با مشارکت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بر احیای روند سیاسی و اطمینان از ارسال بلامانع کمک های بشردوستانه به همه سوری ها تاکید کردند. در این راستا از تلاش کشورهای ضامن روند آستانه بر اساس چارچوب چهارجانبه استقبال کردند.

۵. اراده وی برای ادامه همکاری مشترک به منظور مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و مقابله با برنامه های تجزیه طلبانه. مطالبه گر با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه از جمله حملات مرزی و نفوذ به مرزها. آنها فعالیت گروه‌های تروریستی و گروه‌های وابسته به آنها را که با نام‌های مختلف در مناطق مختلف سوریه فعالیت می‌کنند، از جمله حملات به تأسیسات غیرنظامی که منجر به تلفات غیرنظامی می‌شود، محکوم کردند. آنها بر لزوم اجرای کامل تمام توافقات موجود در ارتباط با شمال سوریه تاکید کردند.

۶. آنها به دقت وضعیت فعلی در منطقه کاهش تنش ادلب را بررسی کردند و بر لزوم حفظ صلح در میدان از طریق اجرای کامل همه توافقات در مورد ادلب تاکید کردند. آنها نگرانی جدی خود را از حضور و فعالیت گروه های تروریستی که برای غیرنظامیان در داخل و اطراف منطقه کاهش تنش ادلب خطر ایجاد می کند، ابراز کردند. آنها توافق کردند که تلاش بیشتری برای اطمینان از عادی سازی پایدار وضعیت در منطقه کاهش تنش ادلب و اطراف آن، از جمله در امور بشردوستانه، انجام دهند.

۷. آنها در مورد وضعیت شمال شرق جمهوری عربی سوریه گفتگو کردند و توافق کردند که صلح و ثبات پایدار در این منطقه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور امکان پذیر است. آنها تمام تلاش ها برای ایجاد واقعیت های جدید، از جمله ابتکارات خودمختاری نامشروع را به بهانه مبارزه با تروریسم رد کردند. یک بار بیشتر در مورد اراده او برای مقابله با برنامه های جدایی مطالبه گر Y با توجه به تضعیف وحدت سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه از طریق حملات مرزی، نفوذ و حملات از غرب فرات، تاکید کردند.

آنها بر مخالفت خود با تصرف و انتقال غیرقانونی منابع نفتی متعلق به سوریه تاکید کردند. تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه قوانین بین‌الملل، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و منشور سازمان ملل، از جمله تمامی اقدامات گزینشی و معافیت‌های مربوط به برخی مناطق در سوریه، تاکید کردند که این اقدامات و معافیت‌ها می‌تواند با تسهیل طرح‌های جدایی، کشور را نابود کند. مطالبه گر تا سر حد فروپاشی

اقدامات کشورهای حامی تروریسم که منجر به تضعیف یکپارچگی دولت سوریه می شود، از جمله ابتکارات غیرقانونی خودمختاری در شمال شرق سوریه را محکوم کرد.

ابراز نگرانی شدید خود از همه اشکال سرکوب توسط گروه های جدایی طلب علیه غیرنظامیان در شرق رود فرات، از جمله خدمت اجباری، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز آمیز و اتخاذ تدابیر تبعیض آمیز در زمینه آموزش و همچنین محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های سیاسی، خبرنگاران، حق تجمع و آزادی رفت و آمد که اخیراً منجر به درگیری با قبایل عرب در منطقه شده است.

۸. هرگونه تلاش هر کشوری برای تشویق اهداف فردی یا قومی- مذهبی تجزیه طلبانه و تروریستی مطالبه گر و مسلح شدن آنها را محکوم کرد.

۹. آنها تمامی حملات نظامی اسرائیل در سوریه را محکوم کردند. آنها این اقدامات را نقض قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه بین المللی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانسته و آن را یکی از عوامل بی ثباتی و تشدید تنش در منطقه دانسته و خواستار توقف این حملات شدند.

با توجه به لزوم پایبندی به تصمیمات قانونی بین بین المللیاز جمله مفاد مرتبط قطعنامه های سازمان ملل در رد اشغال منطقه جولان سوریه و از همه مهمتر قطعنامه های ۲۴۲ و ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل است. بر اساس این قطعنامه ها، تصمیمات و اقدامات اسرائیل در خصوص بلندی های جولان باطل و باطل تلقی می شود.

۱۰. آنها اعتقاد خود را مبنی بر عدم وجود هرگونه راه حل نظامی برای درگیری سوریه اعلام کردند و بر تعهد خود برای پیشبرد یک روند سیاسی باثبات و پایدار تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل متحد مطابق با شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند. . آنها قطعنامه ۲۲۵۴ را انجام دادند.

۱۱. آنها بر نقش مهم کمیته قانون اساسی سوریه که با مشارکت قاطع کشورهای ضامن روند آستانه برای اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی ایجاد شد، در پیشبرد حل و فصل سیاسی امور در سوریه تاکید کردند. جمهوری عربی سوریه. خواستار ادامه فعالیت فوری این کمیته و برگزاری نهمین دوره کمیسیون پیش ویرایش نویسندهدر عین حال رویکرد سازنده طرف های سوری را تضمین می کند. از اینجا، یک بار تعهد دیگر حمایت از فعالیت این کمیته از طریق مشارکت مستمر با احزاب سوری در این کمیته و آقای پدران نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به عنوان یک تسهیل کننده برای تضمین ثبات و عملکرد کارآمد این کمیته تاکید کرد.

آنها بر ادامه کار کمیته قانون اساسی بدون هیچ گونه مانع اداری و لجستیکی تاکید کردند. آنها خواستار ایجاد فوری تمامی شرایط لازم برای فعالیت بدون مانع این کمیته شدند.

آنها ابراز اطمینان کردند که کمیته قانون اساسی باید از قوانین مرجع و اصول رویه کاری در فعالیت های خود با هدف اجرای مأموریت خود در تهیه و تهیه پیش نویس استفاده کند. نویسنده اصلاحات در قانون اساسی شهروندی؛

۱۲. نگرانی جدی خود را از وضعیت اسفناک انسانی در سوریه در نتیجه زلزله ویرانگر ۶ فوریه ۲۰۲۳ ابراز کردند.

۱۳. آنها بر اهمیت ادامه و افزایش ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه ۴۶/۱۸۲ مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کردند. با توجه به خطر بزرگ ناامنی غذایی ناشی از کاهش برنامه های کمکی اجرا شده توسط برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه، آنها خواستار ارائه کمک های بشردوستانه کافی به کل مردم سوریه شدند.

تصمیم دولت جمهوری عربی سوریه برای تمدید ماموریت آژانس های بشردوستانه سازمان ملل در استفاده از گذرگاه مرزی باب هوا با ترکیه از ۱۳ ژانویه تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ با هدف انجام عملیات مرزی برای ارسال کمک به غیرنظامیان در شمال غرب جمهوری عربی سوریه و همچنین دو گذرگاه مرزی باب السلام و ال ری با ترکیه تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۴ با هدف کمک رسانی به مناطق زلزله زده در ۶ فوریه ۲۰۲۳؛ در مورد اهمیت ادامه ارسال کمک های بشردوستانه بدون مانع به همه سوری ها از طریق روش سلام با تایید سازمان ملل، آنها گذرگاه مرزی و کمک گذرگاه مرزی سازمان ملل به شمال غرب سوریه را تایید کردند. آنها بر نیاز به رفع موانع و افزایش کمک های بشردوستانه به کل مردم سوریه در سراسر کشور بدون تبعیض، سیاست زدگی یا پیش شرط تاکید کردند.

۱۴. به منظور کمک به بهبود وضعیت انسانی در سوریه و دستیابی به پیشرفت در حل و فصل سیاسی، از سوی جامعه بین المللی بین المللیسازمان ملل و آژانس های بشردوستانه آن خواستار کمک آنها به کل مردم سوریه از طریق اجرای پروژه های اولیه و پایدار بازیابی شدند. آوردناز جمله از طریق بازسازی دارایی های زیرساختی حیاتی – تامین آب و برق، بهداشت، بهداشت، آموزش، مدارس و بیمارستان ها، و همچنین پروژه های مین زدایی بشردوستانه مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی. بین المللی افزایش دادن؛

۱۵. با توجه به لزوم تسهیل بازگشت ایمن، احترام و پناهندگان و آوارگان داخلی داوطلبانه بر محل سکونت خود در سوریه و تحقق حق بازگشت و حق برخورداری از حمایت تاکید کردند. در این راستا، آنها از جامعه جهانی خواستند تا حمایت لازم را از آوارگان سوری و آوارگان داخلی انجام دهند و آماده ادامه تعامل با همه طرف های مرتبط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سایرین باشند. سازمان های تخصصی بین بین المللی تاکید کرد؛ با توجه به اهمیت تداوم فعالیت های مربوط به ایجاد شرایط لازم در سوریه برای بازگشت داوطلبانه و احترام اتباع سوری اعتراف کردند؛

۱۶. آنها اراده خود را برای ادامه عملیات مربوط به آزادی متقابل بازداشت شدگان/افراد ربوده شده در چارچوب کارگروه آزادی بازداشت شدگان/افراد ربوده شده، تحویل اجساد و شناسایی مفقودین تکرار کردند که منحصر به فرد بود. . این سازوکار در ایجاد اعتماد بین طرف های سوری ضروری و مؤثر بود. است. تصمیم گرفتند تلاش های مشترک خود را برای آزادی بازداشت شدگان/ربوده شدگان افزایش دهند. آنها بر لزوم گسترش فعالیت های این کارگروه از جمله تحویل اجساد و شناسایی مفقودین توافق کردند. از اهداف مربوط به تقویت فعالیت های این گروه استقبال کردند.

۱۷. حضور هیئت هایی از اردن، عراق و لبنان به عنوان ناظران روند آستانه و همچنین حضور نمایندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی. بین المللی در این دور صلیب سرخ از روند آستانه استقبال کرد.

۱۸. از سوی مقامات قزاقستان به دلیل برگزاری بیست و یکمین جلسه بین بین المللی سوریه از روند آستانه در شهر آستانه قدردانی کرد.

درباره نقش ویژه قزاقستان به عنوان میزبان این نشست بین المللی سوریه و آغازگر روند آستانه و فراهم کردن محل برگزاری نشست های آستانه و میهمان نوازی این کشور برای تضمین برگزاری بدون مانع این سازوکار چندجانبه منحصر به فرد. فردی باشد تاکید کرد؛

۱۹. توافق برای برگزاری نشست بعدی اجلاس روند آستانه در فدراسیون روسیه بر اساس بیانیه مشترک اجلاس سه جانبه مورخ ۱۹ جولای ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفت.

۲۰. در رابطه با برگزاری بیست و دومین نشست بین بین المللی سوریه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در شهر آستانه به توافق رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا