فناوری

لزوم اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اجیعی، امروز – دوشنبه بیست و پنجم آذرماه – طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی ضمن عرض تسلیت. در سالروز شهادت امام هادی علیه السلام.آ) و بزرگداشت انقلاب قمری موفق باشید و برکت رجب فرمود: در ماه پربرکت رجب فضای عمومی و دلهای مردم آشتی و بخشش و اصلاح می شود. زات آلبان است؛ از این رو دستگاه های مختلف دستگاه قضایی از جمله ادارات فرهنگی و شورای حل اختلاف در ماه رجب المرجب بیشتر در مساجد و در بین مردم، مراکز و مراجع قضایی مانند زندان ها و دادگاه ها حضور دارند. و دادگاه ها در حد توان قانونی خود کار می کنند. مردم باید گره ها را باز کنند و مقدمات بازگشت محکومان و محکومان اصلاح شده به زندگی اجتماعی را فراهم کنند.

وی با اشاره به ابلاغ قانون «حمایت از افشاگران فساد» در روز شنبه هفته جاری، ضمن تشریح مفاد این قانون، تصریح کرد: در قانون «حمایت از افشاگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، قانون حمایت از افشاگران مفاسد اقتصادی نیز به تصویب رسید. بر اساس قانون حمایت از افشاگران فساد اقتصادی و اداری در کشور نیز در دستور کار قرار گرفت. وظایف و مسئولیت های دستگاه های مختلف از جمله بخش ها متاسفم قوه قضائیه مشخص شد؛ بنابراین لازم است هر چه زودتر این وظایف انجام شود. از جمله در ماده ۳ قانون فوق الذکر سازمان بازرسی کل کشور مکلف است ظرف مدت شش ماه پس از آن. اجباری اجرای این قانون با همکاری سایر نهادهای پذیرنده و قوه قضائیه نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه گزارش فساد اداری که در گذشته انجام شده است. محرمانه بودن هویت گزارشگر و اطلاعات موجود در سامانه باید در سامانه رعایت شود و گزارش از طریق سامانه و با ایران تحلیل سامانه به مؤسسه پذیرنده ارسال شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در یکی از مواد قانون مذکور نحوه و نحوه حمایت از گزارش دهنده فساد و افراد مرتبط ذکر شده است. در این بند در قالب تبصره کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری و کانون های وکلای دادگستری موظفند با معرفی و تعیین وکیل یا مشاور، خدمات حقوقی رایگان را به خبرنگار ارائه کنند. ۶ ماده ۱۰ قانون «حمایت». مولفه‌های مؤثر در تعیین پاداش خبرنگاران فساد در بخشنامه‌ای که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد، مشخص می‌شود. لذا با توجه به اینکه صلاحیت تدوین این بخشنامه در قانون مشخص نشده است، معاونت حقوقی قوه قضائیه را با همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله «وزارت دادگستری» و «سازمان بازرسی» و نهادهای ذیربط قوه قضاییه دولت و مجلس، نحوه تدوین بخشنامه. موارد مذکور را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه سقف پرداخت پاداش به خبرنگاران مفسد هم واقعی و هم قانونی است، گفت: مطابق با ارزش پرونده و همچنین تأثیر گزارش در کشف فساد در قانون جدید مشخص شده است، وی گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون «حمایت از افشاگران فساد» دولت مکلف به ایجاد نهاد مستقل است. . توزیع به منظور اجرای این قانون از محل درآمد حاصل از اجرای این قانون. قانون در قالب قوانین بودجه سنواتی برای پرداخت پاداش و سایر هزینه های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد. بر این اساس ادارات «حقوقی» و «مالی» و «امور مجلس» قوه قضائیه موضوع تعیین ردیف مستقل برای اجرای قانون مذکور را مورد توجه و پیگیری قرار دهند. بدیهی است مرجع یا اشخاصی که مکلف به گزارش یا تعقیب رفتار مفسدانه مندرج در ماده ۲ قانون «حمایت از افشاگران مفسد» هستند، حتی در صورت احراز آن نمی توانند از پاداش مزبور بهره مند شوند. تبانی گزارشگر فساد، دریافت اسناد و اطلاعات موضوع گزارش از مسئول مربوطه، پاداش و حمایت نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای بیان کرد: برخی از مواد و مواد قانون «حمایت از خبرنگاران مفسد» به ویژه ارجاعات آن به قوانینی که قبلاً تدوین و اصلاح شده و مربوط به ردیف مستقل پرداخت پاداش است. ، نیاز به بررسی دارد. و توضیحی هم دارد. و درک دقیق تری داشته باشند؛ لذا تمامی نهادهای ذیربط در دستگاه قضایی و تمامی قضات سراسر کشور باید این قانون را به دقت مطالعه و ابهامات خود را منعکس کنند تا تفاسیر متفاوتی از این قانون وجود نداشته باشد.

قاضی برای ارائه لایحه وکیل یا طرفین پرونده چقدر باید وقت بگذارد؟

ضمن اشاره به مقوله «مطالعات موردی قضایی» و روش هایی که باید از آن اتخاذ شود تاخیر انداختن وی با بیان اینکه به دلیل تاخیر در انجام تحقیقات کارشناسی از تحقیقات جلوگیری شد، گفت: علاوه بر مقوله کارشناسی پرونده های قضایی که پیش از این به تفصیل به آن پرداختیم، عامل دیگری نیز وجود دارد. تاخیر انداختن دادرسی لوایحی است که وکلا و ذینفعان پرونده پس از کسب مجوز از دادگاه قصد ارائه آن را دارند اما گاهی ارسال آن به دادگاه زمان زیادی می برد و همین امر باعث طولانی شدن روند رسیدگی و صدور رأی می شود. ; در این گونه موارد، قضات باید وکیل یا ذینفعی را که قصد ارائه لایحه را دارد در مدت معینی مکلف کنند. مبارزه کردن; بی شک تاخیر در ارائه این گونه لوایح شبهه ایجاد می کند و تاخیر انداختن ادامه رسیدگی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص مقوله تاخیر در استعلام و نقش این موضوع تاخیر انداختن وی همچنین از ادامه رسیدگی خودداری کرد و گفت: گاهی دیده می شود که مرجع قضایی از داخل یا خارج از قوه قضائیه استعلام می کند و پس از گذشت سه ماه نتیجه استعلام وصول نشده است. در چنین مواردی، مرجع تحقیق باید پیگیری های مناسب را ترتیب دهد و فقط منتظر پاسخ به استعلام نباشد. در مواردی که دو مرجع قضایی خود را از رسیدگی سلب صلاحیت کرده اند و موضوع برای حل اختلاف به مرجع بالاتر ارجاع شده است، باید پیگیری مستمر انجام شود. تکلیف تعیین صلاحیت پرونده مذکور به کجا رسید؟ گاهی این رد صلاحیت ها منجر به افزایش آمار و ایجاد مشکلات اداری می شود تاخیر انداختن تحقیقات ادامه خواهد داشت.

او یکی دیگر از پرونده های درگیر است تاخیر انداختن وی روند رسیدگی را مربوط به ارجاع پرونده به قاضی نظر دانست و گفت: زمانی که مدعی العموم یا بازپرس در موردی دستور داده و پرونده به قاضی نظر ارجاع شده است باید پیگیری مستمر انجام شود. . باید توسط دادستان و بازپرس و حتی دادستان مربوطه انجام شود تا شاهد ماندن پرونده ای به دلایل مختلف ۱۰-۱۲ روز نزد قاضی نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دادستانی تهران به وی که حاوی آمار امیدوارکننده ای در حوزه های مختلف است، گفت: این گزارش دادستانی تهران را به این مرجع تقدیم کرده ام. معاونت راهبردی باید به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.» و اگر آمار اعلام شده در این گزارش دقیق و کامل و مناسب بهداشت و ایمنی باشد، باید از دادستانی تهران قدردانی ویژه ای کرد و فرآیندهای کاری آنها به عنوان الگو و الگو ارتقاء یابد. نمونه در سطح دادسراهای کشور انجام داد

کارهای انجام شده توسط دادستانی تهران در رسیدگی به پرونده ها قابل الگوبرداری است

وی به تشریح برخی از ضوابط و فرآیندهای ذکر شده در گزارش دادسرای تهران پرداخت و گفت: با توجه به مندرجات گزارش دادسرای تهران فهرستی در دادسرای تهران درج شده که حاوی اطلاعات دقیقی است. ، تعداد کامل و دقیق پرونده های رسیدگی شده توسط قاضی مانند ماهانه درج می شود. طبیعتاً این بسیار مؤثر است، زیرا قاضی در صورت افزایش بهره وری مدام احساس می کند که تحت نظر است و مورد تحسین قرار می گیرد. در زمان تصدی معاون اول قوه قضائیه آمار پرونده های مربوط به ماده ۴۹ را در بازه زمانی منظم از مراجع قضایی ذیربط پیگیری کردم و از مراکزی که بهره وری را در این زمینه افزایش دادند قدردانی کردم. تلفن.

رئیس قوه قضائیه گفت: از دیگر موارد مطلوب ذکر شده در گزارش دادستان تهران، برگزاری جلسات مشورتی با حضور دادستان و معاونان وی و قضات متخصص در خصوص رسیدگی به پرونده های مهم و چند جانبه است. همچنین در گزارش مذکور آمده است که شعب بازپرسی و اجرای احکام در دادسرای تهران با کاهش ۴۵ و ۲۶ درصدی مواجه بوده و زمان ارجاع پرونده ها در این دادسرا یکی از شکایات بوده است. از مردم، از ۶۰ ساعت به هشت ساعت کاهش یافته است. بر اساس گزارش دادستان تهران، صدور گواهی عدم سوء پیشینه نیز کاهش یافته است مانند میانگین به ۹ ساعت رسیده است، در حالی که قبل از آن روزها و حتی ماه ها طول می کشید. البته در کسب این موفقیت، نقش مرکز آمار قوه قضائیه نیز برجسته و چشمگیر است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس گزارش دادستان تهران، مدت زمان ارسال قبوض از سوی مردم از طریق سامانه به دادسرا یا شعب بازپرسی یا اجرای احکام از ۲۱۹ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش یافته است. کاهش پرونده های قدیمی، اقدامات انجام شده در ساماندهی انبارهای گمرکی و اموال توقیف شده از نظر کمی و ارزش ریالی و اقدامات انجام شده در راستای احیای حقوق عامه و الزام سایر نهادها به رعایت حقوق عمومی در حوزه های مربوطه نیز از دیگر موارد است. . در گزارش دادستان تهران نکات ارزشمندی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در پایان با اشاره به بیست و ششمین سالگرد فرار طاغوت از ایران اسلامی، گفت: فرار طاغوت از کشور اسلامی ما و آوارگی او که به جای تکیه بر مردم، به حمایت بیگانگان نگاه می کرد. . درس تاریخ است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در دومین بخش از جلسه شورای عالی قضایی پس از استماع گزارش رئیس مرکز حفاظت و اطلاع رسانی قوه قضائیه با بیان اینکه رسیدگی به پرونده های قاچاق ضروری است. جنبه های اجتماعی و فرهنگی کالاهای قاچاق نیز باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. قرار گیرد به عنوان مثال در رسیدگی به پرونده های مربوط به قاچاق کالاهای غیرعادی باید بررسی شود که واردکننده کالای قاچاق با چه انگیزه و هدفی این کالاها را وارد کشور کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا