اخبار بورس

لزوم اقدامات قاطعانه و تظلم‌خواهانه از جانب شورای عالی بورس

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

ما در شرایط پایدار زندگی نمی کنیم و در برابر بسیاری از رویدادها آسیب پذیر هستیم. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید تصمیمات خود را از قبل آماده کند. زمانی که بازار سرمایه دو تنش سیاسی دیگر را تجربه کرد – ترور سردار سلیمانی و حمله اسرائیل به کنسولگری – رخداد سوم قابل پیش بینی بود. در این شرایط، نهاد ناظر باید با قاطعیت بیشتری برخورد کند و پس از دو روز تصمیمی اتخاذ نکند که زیان زیادی به مردم وارد کند و تعادل قیمت‌ها را به هم بزند.

مهدی سوری، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس رفتار کرد: یک راه برای تعیین خوشبینانه یا نزولی بودن بازار، اندازه گیری وزن اخبار مثبت یا منفی است. در شرایط خوش‌بینی بیش از حد بازار، اخبار منفی نادیده گرفته می‌شوند و اخبار مثبت زمانی که بازار بدبین است وزن داده نمی‌شود. اینکه بازار به رویدادهای مثبتی که اخیراً در شرکت ها رخ داده وزن نمی دهد بستگی به این شرایط دارد.

دلایل اصلی عدم واکنش بازار به اخبار مثبت

سوری گفت: بازاری که طی سه سال اخیر سالانه کاهش حاشیه سود شرکت و وخامت وضعیت تولید را تجربه کرده و علاوه بر این، هر رویداد مثبت موقتی با رویدادی که تاثیر منفی داشته باشد، جبران می شود. روی تولید.” بازاری بدبینانه خواهد بود.

او ادامه داد: بازار سرمایه _و هر بازاری که شرکت های دولتی در آن نمایندگی دارند_، یا به دلیل کارایی شرکت ها و سود آنها رشد می کند و یا به دلیل خوش بینی بازار و اطمینان به مدیریت و آینده تولید کشور به سود زایی شرکت ها وزن می دهد.. از نظر فنی، ارزش گذاری ها حاصل ضرب درآمد شرکت در نسبت P/E است که پارامتری برای امید به آینده است. به بیان ساده، چیزی که می توان در مورد رشد درآمد شرکت ها گفت این است که وزن بازارها باید با خوش بینی و امید به آینده سنجیده شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بله در یک روند نزولی تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت ها (بر خلاف شعارهای سال تحت عنوان حمایت و رونق تولید) ضد تولید بود و مردم سود تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را نمی شناسند، بازارها اعتماد لازم را به سیاست گذاران و آینده نخواهند داشت.

وی افزود: اصلاح این روند یک روزه نیست. بازار و مردم بارها به دولت، توصیه های سرمایه گذاری، فراخوان هایش برای رفتن به بورس و نگه نداشتن طلا و دلار، نخریدن خودرو و مسکن، وعده هایش برای کنترل قیمت دلار و املاک و مستغلات اعتماد کرده اند. ماشین ها را آزاد کرد، اما مثمر ثمر نبود. ما با دولتی مواجه نیستیم که در تصمیمات اقتصادی سرمایه اجتماعی زیادی دارد و یک تصمیم روی کاغذ می تواند وضعیت را تغییر دهد. مردم باید این تصمیمات را به صورت عمومی ببینند.

سوری تصریح کرد: اگر در گزارش های منتشر شده شاهد بهبود سودآوری و گزارش های مالی شرکت ها در بازه زمانی شش ماهه تا یک ساله باشیم، می توان حدس زد که اعتماد از دست رفته بازگردانده شده است. به عنوان مثال، تصمیم برای اصلاح نهاده های پتروشیمی به این سو و آن سو رفته است و هنوز در مورد آن ابهام وجود دارد. در خصوص مجوز پالایشگاه، با گذشت ۴ ماه از سال هنوز مشخص نیست پالایشگاه ها از چه فرمولی برای تهیه گزارش مالی خود استفاده کنند. وجود فضای نامطمئن و نامطمئن طبعاً به نفع هیچ چیز و هیچکس و به نفع تولید و بازار سرمایه کشور نخواهد بود. جلب اعتماد مردم در حال حاضر آسان نیست، اما غیرممکن نیز نخواهد بود زیرا زمان می برد و نیاز به اقدام هماهنگ دارد.

بازار باید اقدامات قاطع تری نسبت به محدود کردن نوسانات انجام دهد

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تصمیم گیری در مورد محدودیت دامنه نوسان، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که تمامی این موارد در شرایط عادی معتبر است. اما مطمئناً در شرایط غیرقابل پیش بینی مانند تروریسم اخیر، بازارها فرو می ریزند و تصمیمات اضطراری ضروری خواهد بود. ما در شرایط پایدار زندگی نمی کنیم و در برابر بسیاری از رویدادها آسیب پذیر هستیم. بسیاری از هموطنان ما در چند شب گذشته پیگیر اخبار بوده اند. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید تصمیمات خود را از قبل آماده کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم به دولت و نهاد ناظر اعتماد داشتند، این موضوع از جنبه های دیگر و به امید حمایت قابل بررسی بود، اما در شرایطی که بازار سرمایه شاهد دو اتفاق دیگر یعنی ترور سرلشکر بود. سلیمانی و حمله اسرائیل به کنسولگری – سومین رویداد قابل پیش بینی بود. در این شرایط، نهاد ناظر باید با قاطعیت بیشتری برخورد کند و پس از دو روز تصمیمی اتخاذ نکند که زیان زیادی به مردم وارد کند و تعادل قیمت‌ها را به هم بزند. (تفاوت قیمت ایجاد شده توسط وجوه اهرمی و طلا با تفاوت قیمت در دارایی های پایه آنها مطابقت ندارد، که نشان دهنده شرایط استرس زا است.)

سوری توضیح داد: سازمان بورس باید قاطعانه عمل کند، معاملات را لغو کند، اجازه دهد اخبار در خبرگزاری ها منتشر شود و به گوش دولت برسد تا دولت متوجه شرایط وخیم بخش تولیدی و سرمایه گذاری کشور شود، هر چند استانداردهایی که همیشه بازار را به این کار دعوت می کنند. ما می خواهیم از آن فاصله بگیرد، اما به نوعی اعتراض و ظلم است. چون سهامدار خور تربیون رئیس سازمان بورس را ندارد که صدایش را به گوش مسئولان برساند.

وی افزود: اگر چه منطقی است که اوضاع را کنترل کنیم و عجولانه عمل نکنیم، اما شرایط فعلی با سال ۱۳۸۸ و ترور سردار سلیمانی متفاوت است. چون در این مدت وضعیت تولید بی دلیل نبود اما در این زمان سهامدار از جهات مختلف آسیب می بیند و احساس می کند صدایش به گوش هیچکس نمی رسد و دولت مشخصا به او می گوید اینها یک میلیون سهامدار هستند، هشتاد میلیون نفر. قربانی! بنابراین در این شرایط لازم بود سازمان بورس پس از اولین روز مواجهه با این تنش، اقدامات به مراتب قاطع تری برای لغو معاملات و تعطیلی بازار سرمایه انجام می داد تا علاوه بر اقدامات فرهنگی، بازدیدها و قرارهای ملاقات، مسئولان نیز نگاه کنند. همچنین به سرمایه اجتماعی آنها یعنی مردم نگاه کنید.. اگر اقتصاد در تولید نباشد مردم از سرمایه گذاری خودداری می کنند و شعار سال که رونق تولید با مشارکت مردم است به هیچ وجه محقق نمی شود.

سوری توضیح داد: این به بازده مورد انتظار سرمایه گذاران، رشد سودآوری و سایر عوامل بستگی دارد. اگر بخواهیم بازده مورد انتظار سهامداران را در نظر بگیریم، خود این بازده تابع دو جنبه است: بازده بدون ریسک موجود در اقتصاد و تنها ریسکی که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بازار نیاز دارد. بنابراین اگر افزایش نرخ بهره، یعنی بازدهی بدون ریسک (که حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد) را فرض کنیم، طبیعی است که بازارها با بازده کمتری معامله کنند.

وی تصریح کرد: تنش ها و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیز تعیین کننده ریسک است. اگر تصور کنیم که در دو اقتصاد بازده بدون ریسک برابر است، اما در یک اقتصاد سرمایه گذاری دارای ریسک بالاتری است (چه ریسک سیاسی یا سیستمی که در معرض آن بودیم و مهمتر از آن ریسک غیرقابل پیش بینی بودن اقتصاد و گذار همه اینها را می بیند. ریسک ها در پی بره ای و در صورت وجود تنش بیشتر باید از نظر فرمول های مالی پی بری کاهش یابد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر دولت سیاست های ضدتولیدی دولت های گذشته را ادامه دهد در این مقطع باید سود کاهش یابد. بنابراین نمی توان یک عدد مطلق را برای تعیین و اندازه گیری ارزش بازار بر اساس آن در نظر گرفت. با توجه به تصمیمات نادرست دولت، شاهد روند نزولی در اقتصاد تولیدی کشور بوده ایم و این مشکل سرمایه گذاران را بر آن می دارد تا در صورت مقرون به صرفه بودن، سرمایه گذاری متناسب با آن را انجام دهند.

وی ادامه داد: حتی در نامطمئن ترین کشورها نیز اگر بازدهی یک سری سرمایه گذاری بالاتر از حد مشخصی باشد، امکان جذب سرمایه گذار وجود دارد، زیرا سرمایه گذار ریسک می کند و می داند که می تواند به بازدهی متناسب با ریسک خود دست یابد.

سوری خاطرنشان کرد: اگر کابینه ای که روی کار می آید رویکرد صحیح تری به اقتصاد داشته باشد، در مدیریت اقتصاد به عقلانیت برمی گردیم، طبق استانداردها و روش های جهانی اثبات شده در دنیا عمل می کنیم و دولت از خود فاصله می گیرد. از ماجراجویی های اقتصادی و همچنین روند سود شرکت ها و همچنین حمایت از تولید و سرمایه گذاری های خصوصی در کشور باید بهبود یابد. در این صورت تقاضا می تواند افزایش یابد و شاهد رشد بازارها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا