اخبار بورس

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

موضوع هفته: نگاهی به خانواده ۱۴۰۳: ببینید، بخندید و گریه کنید.

سیگاری های عزیز، با توجه به از دست دادن کامل امید و وضعیت وخیم درآمدهای کشور در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸۰۰۰ میلیارد تومانی شما کمکی شایسته به ملت رنج دیده ایران است. سیگار را ترک نکنید و کارمندان دولت و صندوق های بازنشستگی را از لطف بیکران خود محروم نکنید. امید ما اولاً به مالیات دستمزد کارگران و کارمندان و در درجه دوم به شما است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلبی شک حساب های بودجه سالانه یکی از مهم ترین گزارش هایی است که نقشه راه سالانه و جهت گیری سیاست های حاکمان کشور را آشکار می کند. به گفته نویسندگان، مطالعه و تحلیل بودجه سالانه کشور نه تنها نمای کلی از شرایط سالانه هر یک از فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را ارائه می دهد، بلکه چشم انداز واقعی تری از آینده کشور را آشکار می کند.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل بودجه سالانه یک کشور تنها به برآورد احتمال تحقق درآمد، محاسبه کسری بودجه و پیش بینی نرخ تورم سالانه و همچنین مطالعه نحوه تخصیص، افزایش و کاهش بودجه برای ارتش، محدود نمی شود. دین و آموزش، پزشکی و غیره، نوع جدیدی از نگرش و اولویت های دولت و دولتمردان را نشان می دهد.

به عبارت دیگر، اگر به بودجه مؤسسه جامعة المصطفی العالمیه (مثلاً یک دانشگاه بین المللی با حوزه های علمیه و حوزه های علمیه علوم اسلامی) نگاه کنید، ۱.۲۷۰ میلیارد تومان و بودجه دانشگاه صنعتی شریف ۱.۲۷۰ است. میلیارد تومان حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان احتمالاً محورهای آموزشی. و تحقیق برای شما شفاف تر می شود.

لطفا سیگار را ترک نکنید

شاید اگر افزایش چشمگیر بودجه فرماندهی کل نیروی انتظامی در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل یا بودجه های هنگفت وزارت دفاع، ستاد کل ارتش و سپاه را در کنار بودجه کل نیروی انتظامی قرار دهید. وزارت علوم، میزان تمایل دولت به تقویت پدافند پایگاه به جای پایگاه علمی کشور روز به روز روشن می شود.

در کشوری که بودجه بنیاد شهید و ایثارگری بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و کل بودجه وزارت ورزش و جوانان حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، انتظار دارید مردم جامعه بیشتر به سمت شهادت گرایش پیدا کنند؟ ایثار یا ورزش و سلامتی؟

ممکن است برخی از شما بگویید این دو هیچ ربطی به هم ندارند. همچنین قبول داریم که شما دچار سوءتفاهم شده اید که بی شک به کمبودهای فکری و عقلی ما مربوط می شود و پیشاپیش از همه عزیزانی که مقایسه های ما را ناشی از جهت گیری های آگاهانه می دانند عذرخواهی می کنیم.

باور کنید تمام جداول مقایسه ای در این گزارش بر اساس تحلیل شخصی و بدون هیچ گونه جانبداری است.

بی شک در روزهای اخیر رسانه ها و نشریات مختلف به بررسی بند درآمد و هزینه عمومی لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخته اند. در این گزارش همچنین برخی از ردیف های بودجه را با مروری بر بودجه بررسی خواهیم کرد:

۱- منابع اصلی درآمد دولت:

به عبارت ساده، کل درآمد دولت از سه منبع اصلی به دست می آید:

مالیات، نفت، اوراق قرضه

لطفا سیگار را ترک نکنید

۲- عمده درآمد دولت از مالیات است: جیب دولت را از جیب کارگران و کارمندان خط می کشند.

بدیهی است مانند هر کشوری، منابع اصلی درآمد دولت مالیات های اخذ شده از اشخاص حقوقی و حقیقی، واردات، ارث و کالاها و خدمات است. جالب است بدانید که بیش از نیمی از درآمدهای مالیاتی، مالیات های مستقیم و غیرمستقیم است که توسط مردم پرداخت می شود.

از مجموع ۱.۵۲۰ میلیارد تومان درآمد دولت (بدون احتساب دارایی های سرمایه ای (نفتی) و اوراق قرضه)، بیش از ۱.۳۰۸ میلیارد تومان سهم مالیات های دریافتی دولت است.

لطفا سیگار را ترک نکنید

لازم به یادآوری است که بخش بزرگی از درآمد مالیاتی دولت (حتی بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت) مالیات های دریافتی از مردم است.

یعنی بیش از ۶۵۰.۰۰ میلیارد تومان از جمله مالیات دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارث و … توسط مردم پرداخت می شود و بخش زیادی از درآمد مالیاتی را به خود اختصاص می دهد.

لطفا سیگار را ترک نکنید

اما پس از بررسی خلاصه درآمد بودجه، بد نیست نگاهی به چند اقلام درآمدی بیندازید تا روحیه شما کمی تغییر کند:

ما آنقدر به شما فشار خواهیم آورد که گریه خواهید کرد: رشد بیش از ۵۵ درصدی درآمد مالیاتی

در حالی که بسیاری از شرکت ها به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود در اکثر بازارها در آستانه سقوط هستند و کارگران و کارمندان راهی برای بقا ندارند، افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل نشان دهنده فشار بیشتر بر شرکت ها و مردم.

لطفا سیگار را ترک نکنید

ظاهراً شرکت های وابسته به آستان قدس در کشور دیگری تأسیس شده اند

در شرایطی که مجموع شرکت های بزرگ وابسته به آستان قدس رضوی بیش از ۴۹ شرکت در حوزه های مختلف دارویی، غذایی، مالی، کشاورزی، ساختمانی و … برآورد می شود، این شرکت ها تنها ۳۸۹ میلیارد تومان مالیات دریافت می کنند. این نهاد در شکل Attributed to به خودی خود قابل توجه است.

جالب‌تر اینکه مالیات اکثر بخش‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که مالیات شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی نسبت به سال گذشته تنها ۳۰ درصد افزایش یافته است.

لطفا سیگار را ترک نکنید

ظاهراً تجار، کارمندان و کارگران بخش خصوصی از شرکت های آستان قدس رضوی بسیار غریبتر هستند و باید نسبت به مالیاتی که از شرکت های آستان قدس رضوی دریافت می کنند، افزایش مالیات بدهند.

درآمد مالیات مشاغل (کسب و کار گنجاشک روزی) ۹۵ درصد افزایش سالانه مالیات کارمندان و غیر جدیدالورود ۵۲ درصد افزایش اما مالیات شرکت آستان قدس رضوی فقط ۳۲ درصد افزایش؟

اگر امام رضا علیه السلام واقعاً در میان ما بود و چنین ظلم هایی را بر مردم می دید، اعتراض نمی کرد.

شوخی به نام مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت

اگر بسیاری از خانه‌های مجلل در اختیار خودی‌ها نبود و بسیاری از فرزندان و بستگان نیروهای وابسته در محله‌های مجلل پاسداران، الهیه، فرشته، فرمانیه و… زندگی نمی‌کردند، ممکن بود دولت درآمد مالیاتی بیشتری از این محل بگیرد. اما شرم آور است که دولت ها دستشان بسته است و نمی توانند از خودشان مالیات بگیرند.

باورش سخت است اما کل مالیات خانه های گران قیمت در بودجه کل کشور ۴۳۷ میلیارد تومان است که تنها معادل ۲ تا ۳ ملک گران قیمت در مناطق بالای تهران است.

لطفا سیگار را ترک نکنید

با توجه به اینکه ملک در طبقه پنجم قرار دارد، ارزش واحدهای طبقات فوقانی احتمالاً بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر، دوستان در مجلس، سازمان مالیاتی و نوابغ در دولت زحمت کشیده اند و مالیاتی را بر صاحبان املاک گران قیمت گذاشته اند که فقط باعث لبخند و خنده آنها می شود.

اگر نویسنده یکی از صدها سرمایه دار بزرگ تهران بود، همه مالیات سالیانه دوستان را با فروش دو واحد ملکی گران می دادم تا دولت خسته نشود و دوستان نگران نباشند.

به سیگاری ها احترام بگذارید، آنها بر ما حق زیادی دارند

در روزهایی که بسیاری از پزشکان شما را مجبور به پرداخت نقدی و واریز وجه به حساب های مختلف خود می کنند، در روزهایی که تمامی شرکت های گروه آستان قدس رضوی تنها ۳۸۰ میلیارد تومان مالیات می پردازند، در روزهایی که کل درآمد مالیاتی تجمل گرایی است. و خانه های گران قیمت ۴۳۷ میلیارد تومان هم نیست، سیگاری های سخاوتمندی که برای خرید و فروش سیگار ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات می دهند تا ابد در خاطرمان می مانند.

لطفا سیگار را ترک نکنید

۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات سیگاری ها در مقابل فرارهای مالیاتی کلان پزشکان، وکلا، طلافروشان، دلالان و… سیگاری های عزیز با توجه به کلی از بین رفتن امید و شرایط وخیم درآمد دولت در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸ هزار میلیاردی. تومان شما بزرگواران یاور شایسته ملت همیشه در صحنه ایران هستید.

سیگاری های عزیز، با توجه به از دست دادن کامل امید و وضعیت وخیم درآمدهای کشور در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸۰۰۰ میلیارد تومانی شما کمکی شایسته به ملت رنج دیده ایران است.

سیگار را ترک نکنید و کارمندان دولت و صندوق های بازنشستگی را از لطف بیکران خود محروم نکنید. امید ما در درجه اول به مالیات بر مزد کارگران و کارمندان و در درجه دوم به شما است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا