لطفا کمربندها را ببندید؛ پرتلاطمترین پروازهای اروپا و جهان مشخص شد
هشت مسیر از ده مسیر پرتردد پرواز در اروپا در یک کشور خاص شروع یا پایان می یابد.
به نظر می رسد که در سال ۲۰۲۴ همه ما بیش از هر زمان دیگری در مورد تلاطم از سوراخ های هوا خواهیم شنید.
گزارش های متعددی مبنی بر جراحات در پروازهای پر از دست انداز خبرساز شده است، از جمله پرواز خطوط هوایی سنگاپور که متأسفانه یک مسافر جان خود را از دست داد. این اولین بار از سال ۱۹۹۷ بود که یک نفر در پرواز به دلیل تلاطم جان خود را از دست داد.
دادههای اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نشان میدهد که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، در مجموع ۳۷ مسافر و ۱۴۶ خدمه در اثر تلاطم بهشدت مجروح شدهاند که آن را به علت اصلی آسیب در پروازهای تجاری تبدیل میکند.
این آشفتگی ها می توانند در هر جایی اتفاق بیفتند، اما برخی عوامل می توانند آن را بدتر کنند. سوال اینجاست که پرتلاطم ترین مسیرها در پروازهای اروپایی کجاست و در مقایسه با سایر نقاط جهان چگونه است؟
آشفته ترین مسیرهای پرواز اروپا
تحقیقات جدید توسط وب سایت ردیابی تلاطم Turbli مشخص کرده است که کدام مسیرهای اروپایی بیشتر در معرض این پدیده هستند.
هشت مسیر از ده مسیر پرتلاطمترین مسیر یا از سوئیس بلند میشوند یا در آن فرود میآیند و بقیه از روی کوههای آلپ یا اطراف آن عبور میکنند.
برای تعیین کمیت احتمال تلاطم، وب سایت توربلی از نرخ “پراکندگی جریان برگشتی (EDR)” استفاده می کند. این اندازه گیری تلاطم اتمسفر را مستقل از مشخصات هواپیما اندازه گیری می کند.
لیست کامل مسیرهای متلاطم اروپا در سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:
۱. نیس – ژنو: با EDIR 16.07
۲. نیس – زوریخ: با ادیر ۱۵.۴۹
۳. میلان – زوریخ: با ادیر ۱۵.۴۱
۴. میلان – لیون: با ادیر ۱۵.۳۷
۵. نیس – بازل: با EDIR 15.33
۶. ژنو – زوریخ: بادیر ۱۵.۰۵
۷. نیس – لیون: با EDIR 14.99
۸. ژنو – ونیز: با EDIR 14.78
۹. لیون – زوریخ: با EDIR 14.74
۱۰. ونیز – زوریخ: با EDIR 14.67
به گفته توربلی، هر مقدار کمتر از Edian R از ۲۰ “سبک” در نظر گرفته می شود و موارد بین ۲۰ تا ۴۰ متوسط هستند. هیچ مسیری در جهان به عنوان قوی (۴۰ تا ۶۰) یا شدید (۸۰ تا ۱۰۰) در ارزش میانگین سالانه رتبه بندی نمی شود، اگرچه برخی رویدادهای استثنایی ممکن است از این مقادیر فراتر رود.
رتبه اول تلاطم در کدام جهت است؟
با این حال، تلاطم شدید در اروپا غیرمعمول است، بنابراین حتی در پرتلاطم ترین مسیرها نیز بعید است که آسیبی را که در سایر نقاط جهان دیده می شود، ایجاد کند.
در مقابل، آشفته ترین مسیرهای جهان همگی در آمریکای جنوبی قرار دارند و از رشته کوه آند عبور می کنند.
آشفته ترین مسیر پروازی جهان در رکورددیR24.68 مسیر مندوزا آرژانتین به سانتیاگو شیلی بوده و مسیر کوردوبا آرژانتین به سانتیاگو در رتبه دوم و مندوزا آرژانتین به سالتا آرژانتین در رتبه سوم قرار دارند.
چه چیزی باعث می شود که تلاطم در مناطق کوهستانی بیشتر شود؟
به طور کلی، پرواز بر فراز یا نزدیک کوه ها به دلیل نحوه تعامل باد با زمین می تواند باعث تلاطم شود.
بادهایی که به مناطق کوهستانی برخورد می کنند اغلب بر روی قله ها رانده می شوند و جریان های صعودی ایجاد می کنند. این جریان های صعودی می توانند در ارتفاعات بالاتر به لایه هوای پایدار برخورد کرده و به سمت پایین رانده شوند تا جریان های پایینی ایجاد شود.
قله های بلند کوه نیز می توانند “امواج کوهستانی” ایجاد کنند که جریان افقی هوا را مختل می کند.
نوسانات هوا در سمت باد کوه ها نیز می تواند جریان هوای عمودی تا ۶۰۰ متر در دقیقه ایجاد کند و آسمان را نسبتا ناهموار کند.
این تغییرات شدید در جریان هوا می تواند به طور موثر مسیر پرواز هواپیما را مختل کند و باعث شود که هواپیما هنگام عبور بالا و پایین شود.
دما و رطوبت نیز به طور قابل توجهی بر شدت تلاطم تأثیر می گذارد. هر چه هوا گرمتر و مرطوب تر باشد، تلاطم شدیدتر است، به همین دلیل است که مسیرهای روی آند بسیار ناهموار هستند.
آیا مسافران باید نگران این تلاطم ها باشند؟
هواپیماهای مدرن به گونه ای طراحی شده اند که حتی سخت ترین تنظیمات را بدون آسیب انجام دهند. اما این را نمی توان به مسافران تعمیم داد.
در تمام پروازهایی که در سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر تلاطم قرار گرفتند، مسافرانی که کمربند ایمنی بسته بودند آسیبی ندیدند.
اما مسافران و خدمه که در امان نبودند، بیشترین آسیب را دیدند.
آیا تغییرات آب و هوایی آن را تشدید می کند؟
کارشناسان توافق دارند که تلاطم در نتیجه تغییرات آب و هوایی بدتر خواهد شد.
به ویژه، نوسانات دما بیشتر و طوفان های قوی تر و غیرقابل پیش بینی تر به این معنی است که رویدادهای تلاطم شدید احتمالاً رایج تر می شوند.
منبع: یورونیوز