ورزشی

لطف ژوزه مورینیو به مهدی طارمی

تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته کیش را به مقصد دوحه ترک کرد تا به طور رسمی وارد جام ملت های آسیا شود. ایران که چند دهه است نتوانسته در آسیا قهرمان شود، امیدوار است با مربی ایرانی این طلسم را بشکند و جام را بالای سر ببرد. البته این امید تنها به خاطر تغییرات روی نیمکت نیست. چرا که در حال حاضر افراد زیادی هستند که نسل فعلی ملی پوشان را بهترین نسل فوتبال ایران معرفی می کنند. از آنجایی که بسیاری از این بازیکنان در سال های پایانی فوتبال خود به سر می برند، به نظر می رسد با توجه به پختگی و انگیزه ای که دارند، می توان امیدوار بود که جام ملت های مختلف را پشت سر بگذارند.

با وجود این موارد ، مشخص است که بیش از حد خوش بینی انتظارات را افزایش می دهد. درست است که ایران در ترکیب فعلی خود به اندازه کافی ستاره دارد، اما ضعف در زیرساخت ها و عدم برگزاری بازی های تدارکاتی مهم با تیم های مطرح جهان نیز از کاستی های این تیم است و این نگرانی پنهانی وجود دارد که در اول نبرد دشوار ، نقاط ضعف از نقاط قوت فراتر خواهد رفت. مشارکت ایران در این مسابقات را به پایان برساند.

با وجود چنین مواردی ، نباید یک پرده را روی شیشه نیمه پر کنید. تیم فعلی با چند ستاره بین المللی به خصوص در خط حمله خود یکی از بهترین ترکیب های تاریخ ایران را دارد. مهدی طارمی و سردار آزمون این روزها در بهترین باشگاه های اروپایی بازی می کنند و طعم حضور در لیگ قهرمانان اروپا که مهم ترین رقابت باشگاهی فوتبال جهان است را چشیده اند. کار به جایی رسیده که این دو پس از سال ها بازی با هم، حتی با چشمان بسته هم نمی توانند همدیگر را پیدا کنند.

در کنار همه چیزهای خوبی که این دو مهاجم تیم ملی به دست آورده اند و در عرصه های مختلف برای ایران موفقیت هایی کسب کرده اند، رقابت پنهانی بین آنها شکل گرفته است تا نامشان در رده بندی کلی بهترین گلزنان تاریخ ثبت شود. تیم ملی. در این زمینه برتری از دو سه جهت به نفع سردار آزمون است. اولاً هم تعداد گل هایی که به ثمر رسانده بیشتر است و هم با توجه به اینکه نسبت به مهدی طارمی سن کمتری دارد، این شانس را دارد که به تعداد بازی های ملی خود اضافه کند و کارنامه اش را پربارتر کند.

درست است که نمی توان اتفاقات آینده را به طور دقیق پیش بینی کرد اما تا آن زمان حداقل در زمان فعلی فرصتی برای مهدی طارمی به دست آمده تا در جدول گلزنان به سردار آزمون نزدیک شود. فرصتی که البته ژوزه مورینیو سرمربی سرشناس و پرتغالی این روزهای باشگاه رم در ایجاد آن به سود مهدی موثر بود. ماجرا از این قرار است که باشگاه رم ظاهرا به دلیل تعهدی که سردار آزمون در زمان عقد قرارداد انجام داده، قصد حضور این مهاجم ایرانی در جام ملت های آسیا را نداشته است. سردار و فدراسیون فوتبال ایران اما در روزهای اخیر رایزنی های مکرر و متعددی با باشگاه رم داشتند و در نهایت تصمیم بر این شد که این بازیکن دیرتر از هر بازیکن دیگری و بعد از ۲۰ سال دی به اردوی تیم ملی اضافه شود. سردار دقیقاً در آستانه اولین مسابقه تیم ملی به گروه سایر بازیکنان قطر اضافه می شود.

تا اینجای کار مشکل چندانی وجود ندارد اما مشکل اینجاست که احتمالا طارمی از سخت گیری رم روی سردار استفاده کرده و خود را به سردار آزمون نزدیک خواهد کرد. در شرایط کنونی علی دایی اسطوره فوتبال ایران با زدن ۱۰۹ گل ملی دست نیافتنی به نظر می رسد. در رده دوم کریم باقری با ۵۰ گل ملی ایستاده است. سردار آزمون این روزها ۴۹ گل ملی دارد و چیزی برای عبور از کریم باقری باقی نمانده تا خود را به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران معرفی کند. نکته جالب این است که همسر فعلی او در خط حمله تیم ملی مهدی طارمی در رده چهارم قرار دارد و می تواند کم کم به سردار نزدیک شود.

سردار این روزها در رم می ماند اما مهدی طارمی مدتی پیش پرتغال را ترک کرد و این روزها همراه با تیم ملی در قطر به سر می برد. طارمی در این مدت دو به علاوه یک بازی بیشتر از سردار خواهد داشت و از آن استفاده خواهد کرد. اولین دیداری که طارمی در آن حضور داشت و سردار غایب بود، مربوط به درگیری لجستیکی با بورکینافاسو در جزیره کیش بود. در آن بازی تیم ملی با نتیجه ۲-۱ پیروز شد تا مهدی یک قدم به سردار نزدیک شود. طارمی اولین گل ایران را در آن بازی به ثمر رساند و به ۴۴ گل رسید. دقیقاً او به پنج گل دیگر نیاز دارد تا بتواند در آزمون پیروز شود. خوبی مهدی این است که تیم ملی امروز قرار است در یک دیدار تدارکاتی دیگر مقابل اندونزی در قطر به میدان برود و با توجه به کیفیت تیم رقیب، انتظار می رود این مهاجم بوشهری در گلزنی موفق باشد.

اگر این اتفاق بیفتد، اولین بازی ایران در جام ملت ها که قرار است مقابل فلسطین برگزار شود، به یک مبارزه به یاد ماندنی تبدیل می شود. حضور طارمی در آن دیدار قطعی به نظر می رسد اما با توجه به اینکه سردار آزمون قبل از آن مسابقه به اردوی تیم ملی می رسد و احتمالا از سفر خسته شده است، ممکن است به میدان نرود. بنابراین طارمی دو بازی تدارکاتی بیشتر از سردار انجام داده و در اولین دیدار جام ملت ها شانس بیشتری نسبت به سردار برای حضور در ترکیب اصلی دارد. به این ترتیب اگر بتواند از این دو بازی ساده که یکی از آن ها دیدار تدارکاتی امروز و دیگری مقابل فلسطین است نهایت استفاده را ببرد، شاید در آمار گلزنی به سردار برسد و رقابت جذاب تری بین این دو نفر شکل بگیرد.

البته این به معنای رقابت مخرب بین آنها نیست. آمار همکاری طارمی و آزمون در تیم ملی آنقدر پیچیده است که هیچ کدام به این عامل اخیر توجهی ندارند. اما چون در تاکتیک های کلی مهدی طارمی طبق میل سرمربی پشت سردار آزمون بازی می کند و فاصله او با دروازه حریف بیشتر از سردار است، بازی هایی که بدون سردار مقابل تیم های ضعیف می گیرد شانس بی نظیری است که می تواند با آن پیروز شود. آگاهی باید از این تعارضات سود ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا