اخبار اقتصاد ایران

لعنت به گوشت، امان از تن ماهی | روایت‌های رسمی از قیمت اقلام خوراکی

گوشت قرمز و کنسرو ماهی تن قیمت بالایی در بازار ثبت کردند

بر اساس آخرین آمار رسمی، گوشت قرمز در یک سال گذشته گرانتر از هر ماده غذایی دیگری شده است. گوشت قرمز و کنسرو ماهی تن رکوردار افزایش قیمت در بازار مواد غذایی هستند.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، قیمت گوشت گوسفندی بر اساس داده های مرکز آمار ایران حدود آبان سال گذشته تا آبان امسال ۱۴۷ درصد رشد داشته و به میانگین هر کیلو ۴۷۱ هزار تومان رسیده است. در همین مدت قیمت گوشت گوساله با جهش ۱۳۲ درصدی به نیم میلیون کیلو رسیده است و تورم مواد غذایی بعد از گوشت قرمز بر قیمت کنسرو ماهی تن تاثیر گذاشته است. اگر اخبار را دنبال کنید احتمالا شاهد کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار در هفته های اخیر بوده اید و اکنون در گزارش جدید مرکز آمار می توان به اولین نشانه های گرانی گوجه فرنگی پی برد. در این میان تنها برنج و روغن خوراکی ایرانی از افزایش قیمت و با قیمتی کمتر از آن در امان بود آبان سال گذشته در بازار فروخته شد.

افزایش خیره کننده قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت گوسفند در یک سال از ۱۹۰ هزار تومان به کیلویی ۴۷۱ هزار تومان رسیده است. در گزارشی که مرکز آمار ایران با عنوان میانگین قیمت مواد غذایی در مناطق شهری منتشر کرده است، میانگین قیمت گوشت گوسفندی در آبان امسال کیلویی ۴۷۱۴۲۵ تومان یعنی ۲۸۱۰۰۰ تومان (۱۴۷ درصد) افزایش نسبت به آبان سال گذشته است. این بالاترین نرخ رشد قیمت در بازار مواد غذایی است آبان سال گذشت و گوشت گوساله با ۱۳۲ درصد افزایش قیمت در رتبه بعدی قرار دارد.

گوشت گوساله که در حال حاضر نسبت به گوشت گوسفندی گرانتر است در یک ماه گذشته به طور میانگین هر کیلو ۴۹۷ هزار و ۶۲۶ تومان به فروش می رسید. قیمت گوشت گوساله اما آبان پارسال از کیلویی ۲۱۴ هزار تومان فراتر نرفته و با این اوصاف کیلویی ۲۸۳ هزار تومان گران شده است.

به گفته مسئولان اتحادیه دامپروری کشور، افزایش قیمت گوشت قرمز به افزایش قیمت دام زنده، افزایش هزینه های تولید و عوامل دیگری مانند نرخ حمل و نقل مربوط می شود. در ماه‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی با هدف کنترل بازار به سراغ تاکتیک‌هایی مانند عرضه گوشت منجمد و تنظیم بازار رفته است که البته هنوز اثر آن در بازار دیده نشده است. بازار.

داستان عجیب کنسرو ماهی تن

پس از گوشت قرمز، کنسرو تن ماهی بیشترین رشد قیمت را در بازار مواد غذایی نسبت به سال قبل داشته است. آخرین اطلاعات رسمی از بازار مواد غذایی نشان می دهد که قوطی های ۱۸۰ گرمی ماهی تن در آبان امسال با میانگین قیمت ۷۴ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسیدند. برای اطلاع بهتر از افزایش قیمت کنسرو تن ماهی در سال گذشته کافی است بدانید آبان همین کنسروهای ۱۸۰ گرمی پارسال حدود ۳۵ هزار تومان و ابتدای سال حدود ۴۰ هزار تومان قیمت داشت.

قیمت کنسرو تن ماهی با این مشخصات در محدوده است آبان سال گذشته تا آبان امسال حدود ۱۱۰ درصد گران شده است. با این حال، داستان به اینجا ختم نمی شود و اگر از ابتدا آذر اگر امسال برای خرید کنسرو ماهی تن به سوپرمارکت ها رفتید، احتمالاً با تعداد بیشتری روبرو شده اید. همانطور که رئیس اتحادیه سوپرمارکت ها هفته گذشته مصاحبه ای با رسانه ها انجام داد و گفت: کنسرو ماهی تن از ابتدای سال تاکنون سه برابر گران شده و اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

نشانه های افزایش قیمت گوجه فرنگی در آمارهای رسمی

افزایش قیمت گوجه فرنگی همزمان با آغاز فصل سرما به یک خبر تکراری تبدیل شده است و حالا می توان اولین نشانه های این اتفاق را در آمارهای رسمی پیدا کرد.

قیمت گوجه فرنگی در یک ماه یعنی از مهر تا آبان امسال از حدود ۱۳ هزار و ۷۶۰ تومان به بیش از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است که معادل رشد ۵۳ درصدی است.

از این حیث گوجه فرنگی در یک ماه گذشته رکورد افزایش قیمت داشته و در ادامه باید به رشد قیمت کدو سبز، هندوانه، فلفل دلمه ای و پیاز اشاره کرد.

قیمت گوجه فرنگی آبان سال گذشته در محدوده کیلویی ۱۳ هزار تومان بود. این عدد یک بار در اردیبهشت امسال تا مرز ۲۰ هزار تومان در هر کیلو پیش رفت و حالا با شروع آذر امسال بحث قیمت گوجه فرنگی همچنان ادامه دارد. بنابراین در تعدادی از خرده فروشی های تهران قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. به گفته مسئولان وزارت زراعت، بارندگی های اخیر باعث تغییر عرضه گوجه فرنگی شده است، اما پیش بینی می شود از ابتدای دیماه و آغاز برداشت محصولات جدید، گوجه فرنگی کوتاه و قیمت آن کاهش یابد.

بیشتر بدانید در سال گذشته، تورم مواد غذایی تقریباً مطابق با نرخ تورم عمومی یا تورم نقطه به نقطه حرکت کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه مرکز آمار ایران آبان وی امسال را حدود ۳۹ درصد و نرخ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها را ۳۶.۳ درصد می داند.

داستان مرغ بر اساس آمار رسمی

افزایش قیمت مرغ از دیگر اخبار مهم در حوزه بازار مواد غذایی در هفته های اخیر است. اگرچه نرخ مصوب مرغ از اردیبهشت امسال کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده است اما بررسی ها از شهری مثل تهران نشان می دهد که هم اکنون میانگین قیمت مرغ کیلویی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت مرغ در استانی مثل مازندران بیشتر است که خرید مرغ کیلویی بیش از ۹۲ هزار تومان است. در لرستان و خراسان جنوبی که وضعیت تا حدودی بهتر است، قیمت مرغ به طور متوسط ​​۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد می شود که همچنان بالاتر از قیمت مصوب مرغ است.

قیمت مرغ بر اساس آمار رسمی در مهرتا می باشد آبان امسال تفاوت چندانی ندارد و میانگین هر کیلو کمتر از ۸۳ هزار تومان ثبت شده است. با این حال، با نگاهی به یک سال قبل، متوجه رشد تقریبا ۳۰ درصدی قیمت مرغ می‌شویم.

افزایش قیمت مرغ حداقل در این مقطع بیش از هر چیز به دلیل کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ زنده است. قیمت مرغ زنده که برای فروشندگان حائز اهمیت است در یک ماه قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است و همین موضوع تاثیر خود را در خرده فروشی ها و جدول قیمت فروشگاه های پروتئینی نشان می دهد.

داستان متفاوت برنج و روغن

برنج و روغن ایرانی از معدود غذاهایی هستند که نسبت به سال گذشته ارزان شده اند. آخرین بررسی های مرکز آمار در بازار حاکی از آن است که قیمت برنج ایرانی درجه یک است آبان امسال به طور میانگین ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ تومان بود در حالی که آبان سال گذشته هر کیلو برنج ایرانی درجه یک بیش از ۱۱۴ هزار تومان قیمت داشت.

به این ترتیب قیمت برنج ایرانی درجه یک در سال گذشته سه درصد ارزان شد و از سوی دیگر در این مدت شاهد کاهش چهار و هفت درصدی قیمت روغن مایع و جامد بودیم. روغن به ترتیب

قیمت روغن مایع در بطری های ۹۰۰ گرمی از ۶۸ هزار و ۶۴۰ تومان به ۶۵ هزار و ۹۴۰ تومان رسیده و قوطی های روغن جامد یک کیلویی هم اکنون ۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان است. آبان پارسال به طور میانگین ۷۰ هزار و ۴۳۰ تومان فروخته شد. علاوه بر برنج و روغن ایرانی، در سال گذشته شاهد کاهش جزئی قیمت ماکارونی و سیب زمینی نیز بودیم.

رکورد افزایش قیمت در بازار مواد غذایی

در حالی که گوشت قرمز و ماهی تن بیشترین رشد قیمت را در سال گذشته در بازار مواد غذایی تجربه کردند، در این مدت روند قیمت نوشابه، چای خارجی، برنج خارجی و ماهی قزل آلا قابل توجه بوده است.

قیمت نوشابه که بر اساس ضوابط مرکز آمار بر اساس بطری های ۱.۵ لیتری محاسبه می شود از ۱۶۴۰۰ تومان به بیش از ۲۸۰۰۰ تومان افزایش یافته و حدود ۷۰ رشد داشته است.

قیمت ماهی قزل آلا از کیلویی ۱۰۵ هزار تومان تقریبا ۸۶ درصد افزایش یافت آبان سال گذشته کیلویی ۱۹۶ هزار تومان بود آبان امسال افزایش یافت.

چای خارجی که پارسال در بسته بندی های نیم کیلویی حدود ۱۴۸ هزار تومان فروخته می شد، اکنون به طور متوسط ​​۲۱۷ هزار تومان قیمت دارد که به معنای رشد ۴۵ درصدی است.

برنج خارجی که سرنوشتی متفاوت با نمونه های داخلی دارد به جای کیلویی ۴۰ هزار تومان ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می رسد و این نیز ۴۵ درصد گران شده است.

رکوردداران افزایش قیمت در بازار مواد غذایی

کالا آبان ۱۴۰۱ آبان ۱۴۰۲ میزان افزایش قیمت
گوشت گوسفند (یک کیلو) ۱۹۰,۶۸۵ تومان ۴۷۱ هزار و ۴۲۰ تومان ۱۴۷ درصد
گوشت گوساله (یک کیلو) ۲۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان ۴۹۷ هزار و ۶۲۰ تومان ۱۳۲ درصد
کنسرو ماهی تن (۱۸۰ گرم) ۳۵ هزار و ۷۰ تومان ۷۴ هزار و ۴۶۰ تومان ۱۱۲ درصد
ماهی قزل آلا (یک کیلو) ۱۰۵ هزار و ۴۸۰ تومان ۱۹۶ هزار و ۶۴۰ تومان ۸۶ درصد
نوشابه (بطری ۱.۵ لیتری) ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان ۲۸ هزار تومان ۷۰ درصد
چای خارجی (بسته نیم کیلویی) ۱۴۷ هزار و ۸۴۰ تومان ۲۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان ۴۶ درصد
گوجه فرنگی (یک کیلو) ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان ۲۰ هزار و ۱۲۰ تومان ۴۵ درصد
برنج خارجی (یک کیلو) ۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان ۴۳ درصد
مرغ (یک کیلو) ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان ۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان ۲۸ درصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا