ترندهای روز

مأموریت ناسا برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ در خطر است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بوئینگ در واکنش به بحران بودجه ناسا می گوید که آژانس فضایی برخلاف طرح اولیه می تواند ماموریت بلندپروازانه خود را تنها با یک پرتاب موشک به پایان برساند. ایده بوئینگ این است که تمام سخت‌افزار مورد نیاز برای ماموریت بازگشت نمونه مریخ را با موشک سیستم پرتاب فضایی عظیم به این سیاره ارسال کند.

ناسا ماه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که آماده ایده های جدید برای ماموریت بازگشت نمونه مریخ است. این اعلام پس از آن اعلام شد که دولت ایالات متحده به ناسا اطلاع داد که طرح اولیه آنها برای این مأموریت بسیار گران است (حدود ۱۱ میلیارد دلار). این برنامه همچنین دارای پیچیدگی بالا و مشکلات زمان بندی زیادی بود.

جیم گرین، دانشمند ارشد سابق ناسا، هفته گذشته ایده بوئینگ برای بازگرداندن نمونه ها به مریخ را ارائه کرد.

ایده بوئینگ برای بازگرداندن نمونه ها به مریخ

به گفته گرین، ایده بوئینگ حول محور استفاده از موشک برای سیستم پرتاب فضایی است. بوئینگ یکی از پیمانکاران اصلی این موشک فضایی است. این موشک تنها یک بار با موفقیت پرواز کرده است، آن هم در ماموریت آرتمیس ۱ در سال ۲۰۲۲، اما این توانایی را دارد که تمام سخت افزار مورد نیاز برای ماموریت جاه طلبانه ناسا به مریخ را تحویل دهد.

طرح قبلی ناسا شامل استقرار یک وسیله نقلیه صعود به مریخ (MAV) به سطح سیاره، جمع آوری نمونه ها از مریخ نورد استقامت و بازگرداندن آنها به زمین بود. این طرح بلندپروازانه مستلزم ارسال چندین فضاپیما به مریخ بود.

در طرح جدید بوئینگ، یک فرودگر با کمک یک سیستم فرود و یک ماژول کوچک به مریخ فرستاده می شود تا به مدار بازگردد. این فضاپیما می تواند تمام کارهای مورد نیاز برای بازگرداندن نمونه ها را به تنهایی انجام دهد.

برنامه بوئینگ شامل یک مریخ نورد کوچک برای جمع آوری نمونه است. یک وسیله نقلیه صعود دو مرحله ای با یک محفظه کوچک می تواند نمونه هایی را به مدار مریخ و از آنجا به زمین بفرستد. لازم به ذکر است که در طرح اولیه ناسا، فضاپیمای حامل نمونه ها پس از صعود به مدار مریخ به فضاپیمای دیگری متصل و سپس به زمین باز می گردد.

البته طرح بوئینگ همچنان هزینه های نسبتا بالایی دارد. به عنوان مثال، پرتاب موشک Space Launch System احتمالاً ۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. ناسا علاقه مند به استفاده از یک ماژول صعود کوچکتر از آنچه بوئینگ پیشنهاد کرده است، در فرودگر است. آنها حتی ممکن است راضی باشند که تمام ۴۳ کیس تیتانیوم نمونه های مریخ نورد استقامت را پس ندهند.

ناسا هنوز پذیرای سایر ایده های ماموریتی است. آژانس فضایی پس از بررسی همه ایده ها، ماموریت خود را دوباره طراحی خواهد کرد. با وجود تمام این اصلاحات، ناسا اعلام کرده است که ماموریت بازگشت نمونه مریخ هاچمانان یکی از اولویت های اصلی آن است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا