ترندهای روز

ماجرای بازار داغ سیم‌کارت‌های نونامبر!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فرارو: سیم کارت می فروشد، اما نه هر نوع سیم کارت. سیم کارتش شماره نداره. برای اثبات حرفش، شماره تلفنم را می گیرد و بلافاصله تماس می گیرد. به جای عدد ۰۹، “Private Number” روی گوشی ظاهر می شود. اینها را از یکی از دوستانش در مخابرات کشور گرفته و می گوید ارزششان مثل طلاست. یعنی نمی تواند روی آن قیمت بگذارد. او در مورد انگیزه مشتریانش کنجکاوی چندانی ندارد، اما می داند که خریدارانش با این شماره های جدید که قیمت برایشان مشکلی نیست، کارهایی را انجام خواهند داد.

ماجرای بازار داغ سیم کارت های آبان!

در روزهای گذشته آگهی فروش سیم کارت های آبان ماه در کانال های تلگرامی منتشر شد. نرم افزارهای موبایل زیادی وجود دارند که ادعا می کنند نمایش شماره تلفن مبدا را مسدود می کنند، اما اکثر آنها واقعی نیستند و فقط برای بازخورد تبلیغاتی استفاده می شوند. حالا اما فروشنده ای پیدا شده که می گوید سیم کارت نو با شماره جدید، شماره خصوصی یا تماس ناشناس می فروشد. سیم کارت هایی که معمولا در دست نهادهای امنیتی است و مردم عادی کمتر به آن ها دسترسی دارند. ‏

این فروشنده می گوید قیمت این سیم کارت ها ۹۵ میلیون تومان است. البته تاکید می کند که اصلا نمی توان روی آنها قیمت گذاشت. دلیل قیمت بالای آن این است که معمولا افرادی که این سیم کارت ها را تهیه می کنند کارهایی را با آن انجام می دهند که قیمت آن اهمیتی ندارد و نکته بعدی این است که این سیم کارت ها محدود بوده و در دسترس همه قرار نمی گیرد. اینها توضیحاتی است که فروشنده داده است. او بدون اشاره به جزئیات زیادی می گوید دوستی در مخابرات داشته که به این شماره ها دسترسی داشته و این سیم کارت ها را ۹۰ میلیون تومان به او فروخته است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر افرادی که از شماره خصوصی استفاده می کنند پست های حساسی دارند، می گوید: ۹ خط شماره خصوصی داشتم که ۶ تای آن را به نماینده مجلس فروختم، دو سیم کارت یکی است. اسفند ماه فروش تمام شد و حالا این آخرین ماه باقی مانده است.”

او توضیحات ساده ای درباره نحوه کار این سیم کارت ها می دهد: «این سیم کارت ها اصلا شماره ای ندارند که هرکسی بتواند با آن تماس بگیرد و جزو هیچ اپراتور مخابراتی نیست و فقط یک کد هشت رقمی دارد. سیم کارت شماره خصوصی. کارت ها نیازی به شارژ مجدد ندارند، یعنی هیچ صورتحساب یا هزینه ای وجود ندارد و تماس با آنها رایگان است و فرد می تواند به تعداد دلخواه با شماره مورد نظر خود تماس بگیرد.

حالا اگه یکی این سیم کارت ها رو بخره بعدا چطوری میفروشه؟ فروشنده با شنیدن این سوال متعجب می شود و می گوید چرا باید آن را بفروشید، افرادی که این سیم کارت ها را دارند آن را طلا می دانند، اکثر آنها به فروش آن فکر نمی کنند، زیرا احتمال پیدا کردن آن بسیار کم است. ” وی درباره نرم افزاری که شماره خصوصی را به صورت رایگان یا با هزینه کمتر ارائه می دهد، می گوید: هیچ نرم افزاری وجود ندارد که بدون نمایش شماره در دستگاه مورد نظر تماس بگیرد. “

سیم کارت های بدون شماره با نام های مختلف روی گوشی ظاهر می شوند. گاهی نوکالارییدی، گاهی نونامبر، پریوت نومبر و ظهر نومبر. وی در پاسخ به اینکه این نام ها چه تفاوتی با هم دارند، پاسخ می دهد: «اگر فردی که تماس می گیریم از سیستم عامل iOS استفاده کند، شناسه تماس گیرنده جدید روی صفحه گوشی او ظاهر می شود، اما اگر اندروید باشد، شماره خصوصی خواهد بود. نشان داده شده است.”

پیش از این خبرگزاری ایسنا در گزارشی درباره نحوه دریافت سیم کارت شماره خصوصی نوشت: ظاهراً برای دریافت شماره های ناشناس بالاترین مرجع دستگاه درخواست کننده شماره ناشناس یعنی وزارتخانه یا ارتش و نیروی انتظامی به بالاترین مقام وزارت ارتباطات مکاتبه کرده و در صورت نیاز به شماره ناشناس و تشخیص نیاز به شماره هایی که نامعلوم است، آن شماره را خصوصی خواهند کرد.

در همین راستا محمد احسان خرمید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفت وگو با روزنامه هفت صبح درباره درخواست شماره گذاری جدید خط گفت: درخواست شماره گذاری جدید خط دارای فرآیند امنیتی-حفاظتی است که چنین نیست. به هر کس در هر سطحی داده می شود، زیرا نیاز به داشتن آن است و مهم است که با استفاده از آن سیم کارت می توان این کار را انجام داد: «این موضوع خیلی کلی نیست که به دلیل امنیت تبدیل به یک موضوع شود نهادها و پروتکل های امنیتی».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا