ترندهای روز

ماجرای خبری که ۲۰۰میلیون نفر در جهان را ناامید کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

روزنامه فرهیختگان با اشاره به اینکه بازی همستر باعث آرتروز انگشتان برخی از ایرانیان شده است به نکات جالبی در این زمینه دست یافته است.

خبری که 200 میلیون نفر را در جهان ناامید کرد

در این گزارش آمده است:

«مرگ همستر» خبری بود که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر ربات «همستر کمبت» را شوکه کرد. این خبر را فردی به نام الکس صاحب پروژه Simple روز شنبه در کانال تلگرام خود منتشر کرده است. او در پستی اعلام کرد که همستر مرده است و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر منتظر به نتیجه رسیدن این پروژه هستند. بسیاری از کاربران این ربات که هزینه های زیادی از جمله «زمان» زیادی را صرف کرده بودند، از این پروژه ناامید شده و آن را ترک کردند. البته هنوز منابع رسمی مرتبط با تلگرام یا همستر واکنشی به این موضوع نشان نداده اند تا کاربران همچنان نگران سوزاندن سکه های خود باشند.

علاوه بر این نگرانی ها، انتشار این خبر می تواند یک تاکتیک تبلیغاتی یا ابزاری هدفمند باشد که از طریق آن، از طریق فرآیند سوزاندن توکن توسط کاربران، سود بیشتری نصیب مالک و سرمایه گذاران همستر می شود. در هر صورت موج خبری که پس از اعلام این خبر ایجاد شد نشان داد که نباید ظاهر این ربات ها را تنها یک بازی بدانیم. ظهور و گسترش استفاده از این بسترها باید با آموزش و آگاهی در مورد آنها همراه باشد.

خبری که 200 میلیون نفر را در جهان ناامید کرد

موجی از کاربران در همستر

رشد چشمگیر استفاده از پلتفرم های آنلاین با افزایش کلاهبرداری اینترنتی همزمان شد. در کشور ما عدم نظارت بر فضای مجازی این فرصت را به آنها داد تا به راحتی تور فروشگاهی رویایی خود را در سرزمین پهناور سکوها گسترش دهند. رصد فضای مجازی ذهن را به سمت فیلترینگ سوق می دهد اما دیدیم که با این مکانیسم مخرب نه تنها بازار فضای مجازی کنترل نشد، بلکه روز به روز بر تعداد کاربران پلتفرم های مسدود شده نیز افزوده می شود. یکی از این پلتفرم ها تلگرام است. مالک این پلتفرم، پاول دوروف، طی سال های گذشته از هیچ تلاشی برای جذب کاربران دریغ نکرده و هر ساله مسابقاتی را با جوایز نفیس برگزار می کند تا متخصصان فناوری اطلاعات و طراحی گرافیک را برای بهبود پلتفرم خود به چالش بکشد.

یکی از خلاقیت‌های او در زمینه جذب کاربر و توسعه پلتفرم، راه‌اندازی ربات‌هایی بود که به دلیل محبوبیت آن، تعداد زیادی از کاربران تلگرام با آن آشنا نیستند. مکانیسم این ربات ها اصطلاحاً «تپ برای کسب درآمد» نامیده می شود. این ربات‌ها شامل بازی‌هایی هستند که با لمس یک منطقه خاص در همان بازی، «سکه‌ها» را برای شما ذخیره می‌کنند. راه های سریع تری برای کسب سکه در این بازی ها وجود دارد. به عنوان مثال با دنبال کردن برخی از کانال ها و حمایت از آنها می توانید تعداد سکه های این بازی را افزایش دهید. در نهایت این سکه ها در آینده قیمت گذاری می شوند و با توجه به فروش آن ها به صورت «دلار» می توانید پول خوبی به جیب بزنید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سکه های این ربات ها واقعا برای ما پول می شوند؟

خبری که 200 میلیون نفر را در جهان ناامید کرد

سرنوشت سکه های سرگردان

اولین ایردراپ معرفی شده توسط تلگرام «نات کوین» بود. در دنیای ارز دیجیتال، ایردراپ به معنای دریافت ارز دیجیتال بدون خرید آنلاین ارز دیجیتال است. بنابراین، مکانیسم ربات Natcoin مانند روبات‌هایی که امروزه وجود دارند، برای کسب درآمد مورد استفاده قرار گرفت. تفاوتش این بود که بعد از مدتی «فهرست» شد و از یک سکه بی ارزش به پول مجازی تبدیل شد. در آن زمان این ماجرا چندان جدی گرفته نشد و افراد کمی سراغ آن رفتند. به همین دلیل به محض معرفی ایردراپ های بعدی با استقبال خوبی مواجه شد و بخش زیادی از زندگی مردم را با ایده کسب ثروت از این طریق درگیر کرد. امروزه از میزان این درگیری نسبتاً کاسته شده است، اما در روزهای ابتدایی معرفی این پلتفرم ها، شاهد مکان های عمومی پر از افرادی بودیم که بارها صفحه نمایش گوشی را لمس کرده و «سکه های سرگردان» را پس انداز می کنند. سکه هایی که حتی خود پاول دوروف، مالک تلگرام و سرمایه گذاران این پروژه ها، دقیقاً اعلام نکرده اند که تبدیل به ارز دیجیتال می شوند یا خیر. با این حال روز گذشته مالک یکی از شرکت های سرمایه گذاری در این پروژه ها اعلام کرد که همستر یکی از محبوب ترین ربات ها در این زمینه شکست خورده است.

همستر فقط یک بازی نیست

واکنش ها به شایعه شکست پروژه همستر از یک سو مایه طنز کاربران شد و از سوی دیگر عده ای که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای آن خرج کرده بودند، شوکه شدند. شوک ناشی از شنیدن خبر نارسایی همستر به حدی بود که روز گذشته خبر ایست قلبی یک نوجوان ۱۶ ساله منتشر شد. پیش از این نیز گزارش هایی از مرگ پسر نوجوانی بر اثر برق گرفتگی حین بازی همستر کمبت منتشر شده بود. این نوجوان روسی که تصمیم به ادامه بازی در حمام گرفته بود، در حین شارژ تلفن همراه و استفاده از آن بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد. بنابراین نمی توان این بازی ها را صرفاً به عنوان یک بازی با نگاهی ساده انگارانه دید. آنها با تبلیغات خود و نفوذ گسترده در بین کاربران، افراد در سنین و اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کرده اند. بنابراین باید به عنوان یک پدیده جدی تلقی شود و آموزش ها و آگاهی های لازم در خصوص آن انجام شود.

خبری که 200 میلیون نفر را در جهان ناامید کرد

مرگ همستر؛ شاید یک شایعه هدفمند

از زمانی که الکس صاحب پروژه Simple از شکست احتمالی پروژه همستر کامبت خبر داد، واکنش های مختلفی در فضای مجازی به وجود آمد. وی از “تضاد درونی” مالک و سرمایه گذاران این پروژه خبر داد و گفت: علیرغم وعده سود ۱۸.۶ درصدی بازی به سرمایه گذاران، ادوارد گورینوویچ مالک همستر کمبت منکر هرگونه سهمی است. وی همچنین اعلام کرد که سرمایه گذاران در حال تدارک شکایت هستند و در نتیجه ظاهرا فهرست شدن توکن همستر منتفی است و ممکن است این پروژه با شکست مواجه شود. در عین حال کانال رسمی متعلق به همستر کامبت هنوز به این موضوع و نگرانی بسیاری از کاربران پاسخی نداده و آنها را بیش از پیش بلاتکلیف کرده است. در این زمینه دو احتمال وجود دارد.

۱. از همان ابتدای ساخت این ربات ها، صاحبان و سرمایه گذاران آنها هیچ تضمینی برای موفقیت پروژه ها به کاربران ندادند. بنابراین نظرات کارشناسان حوزه فناوری در این زمینه متفاوت است. کاربران و در واقع «بازیکنان» این بازی ها از نتایج کاری که انجام می دهند اطمینان کافی ندارند و منتظر شیرینی کسب ثروت از این روبات ها هستند. همانطور که “بیت کوین” پس از سال ها ارزش زیادی پیدا کرده است.

۲. طراحان این پروژه ها هرگز فکر نمی کردند روزی تعداد بازیکنان یک بازی ساده به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر برسد. بخش قابل توجهی از این کاربران به طور جدی و حتی شبانه روز در حال ارتقای سطح خود در بازی هستند و تا حد امکان توکن و سکه به دست می آورند. این موضوع مالک و سرمایه گذاران را با ریسک توزیع و ارزش گذاری مواجه می کند. از سوی دیگر انتشار این خبر با بار منفی باعث ناامیدی برخی از کاربران از نتیجه و حذف آن شده است.

در نتیجه، این رویداد یک “سوختن نشانه” طبیعی می دهد. سوزاندن توکن در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای حذف دائمی تعدادی توکن از گردش بازار ارزهای دیجیتال است. این عمل یک فرآیند عمدی و کنترل شده است که طراحان پروژه انجام می دهند. به این عمل «تخریب نشانه» یا «سوزاندن نشانه» می گویند. سوزاندن توکن می تواند از رکود و تورم در یک ارز دیجیتال جلوگیری کند و هدف نهایی از سوزاندن توکن ها حفظ یا افزایش ارزش یک ارز دیجیتال با هدف افزایش تقاضا برای آن است. کاربران همستر کمبت پیش از این در موج اخبار ضد و نقیض مبنی بر تبدیل شدن یا نشدن سکه هایشان سردرگم و بلاتکلیف بودند و با این اتفاق نگرانی آنها چند برابر شده است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا همستر واقعا مرده است یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا