فناوری

ماجرای دلار ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومانی چیست؟

به گزارش میهن تجارت، ادعایی که مشخص نیست بر چه مبنایی و بر اساس چه منطق اقتصادی در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته چندین بار از تریبون های مختلف مطرح شده است، حداقل به این دلیل که در مدت زمان کوتاهی مطرح شده است. . و از چندین حوزه و تریبون که مطرح شده و همگی به نوعی در زمره حامیان حکومت انقلابی طبقه بندی می شوند، می تواند یک راهبرد تبلیغاتی باشد که احتمالا اتاق فکرها و تیم رسانه ای دولت انقلاب برای این منظور تجویز کرده اند. این به نوعی تصویر انتقادی تری از آنچه اکنون با آن سر و کار داریم نشان می دهد. این وضعیت آشفته و ناگوار را کنترل کنید.

پشت پروژه تبلیغاتی دولت چیست؟

نکته جالب در این پروژه تبلیغاتی، تقسیم کاری است که برای اعلام و القای یک پیام مشترک، از چند زاویه و حوزه مختلف و به ظاهر متفاوت با یکدیگر انجام شده است. اما با وجود تفاوت غیرقابل انکار پلتفرم هایی که این پیام عجیب را با فاصله کمتر از چند ساعت از هم پخش می کنند، این پلتفرم ها از یک جهت شبیه هم هستند و از قضا همین شباهت است که پشت صحنه این تبلیغات را آشکار می کند. . این پروژه برای عموم مردم به اندازه کافی کند است. بر این اساس، در حالی که این پیام حداقل از سه بستر مختلف و از سه شخصیت مختلف – یک مقام ارشد نظامی، یک مدیر ارشد دولتی و یک شخصیت اقتصادی ظاهراً غیردولتی – وجه مشترک این سه نفر این است که هر سه طرفدار هستند. از دولت انقلابی

در این بین اگر بخواهیم این ماجرا را مرور کنیم باید بگوییم حداقل از نظر ظاهری و انتشار آن در رسانه ها ابتدا توسط یک مقام ارشد نظامی مطرح شد. زمانی که معاون سیاسی نیروی دریایی سپاه در بخشی از سخنان خود در مراسم دولتی که در تالار ارشاد زیر آب سوادکوه برگزار شد، از «دسیسه های جدید اتاق ستاد نفوذ» صحبت کرد و تاکید کرد که این تفکر تانک، «پیروی دوگانگی و پیوند دادن امور با معیشت مردم»! سردار محمد اکبرزاده در مراسم نهم دی ماه با ایراد سخنرانی، تصریح کرد: این اتاق فکر متعلق به جریان نفوذ است و با القای حکومتی سعی دارد دولت انقلابی را «شکست خورده» و ناتوان از مقابله با مشکلات کشور نشان دهد. نوعی «دوگانگی». آنها می خواهند با القای دوگانگی معیشت و نظامی گری نوعی دوگانگی بین مسائل معیشتی و قدرت ایجاد کنند تا مردم را به سمت انفعال سوق دهند و با این دوگانگی مشارکت کنند. [در ایران تحلیلات اسفندماه پیش‌رو] پایین آوردن.”

آنچه این مقام ارشد نظامی در سپاه مطرح کرد عجیب تر بود. وی ضمن اذعان به وجود برخی مشکلات سعی کرد هرگونه تاثیر ایران تحلیلات و مشارکت یا عدم مشارکت شهروندان در این رویداد سیاسی-مدنی را بر معیشت ملت زیر سوال ببرد و حضور یا عدم حضور مردم در پای صندوق های رای را پیشنهاد کرد. . جعبه اثر شفابخش دارد. یا بدتر شدن شرایط زندگی آنها. وی گفت: در دولت جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی وجود دارد، اما اگر کسی رای نیاورد، دلار پایین می آید یا مرغ ارزان می شود؟! !»

معاون سیاسی نیروی دریایی سپاه همچنین تاکید کرد: شهروندان باید به عنوان «مسئله حاکمیتی» در ایران تحلیلات شرکت کنند و سپس برای حل مشکلات خود مطالبه گری کنند. اما سردار اکبری بلافاصله تاکید کرد که «{ما مردم} مطالبه گری بلد نیستیم» و تلویحاً به این نتیجه رسید که اگر مشکلی در معیشت ما وجود دارد، ناشی از عدم آگاهی و ناآشنایی ما با اسرار و فنون است. از طرح مطالبات!

ادعای دولت برای مهار تورم ۳ رقمی و دلار ۲۰۰ هزار تومانی

با تمام این سخنان، آنچه این مقام ارشد نظامی در سپاه در ادامه سخنانش بیان کرد، عجیب تر از آنچه قبلا گفته بود بود. اکبرزاده گفت: بزرگترین کاری که دولت انجام داده بحث مهار است که خیلی ها از آن غافل هستند! وی سپس توضیح داد که دولت «دلار را که می خواست ۲۰۰ هزار تومان و تورم را که می خواست ۳ رقمی کرد» و همچنین «مسأله مسکن را پیگیری کرد و انجام داد!» وی در ادامه گفت: اکنون فتنه هایی در این زمینه به وجود آمده است. [استوار] این برای ناکارآمد جلوه دادن دولت است، اما مردم می دانند که رای دادن و مطالبه گری به هم مرتبط است و باید به آن احترام گذاشت.»

مشروح سخنان این افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حوالی ظهر اولین روز هفته جاری بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم و برخی دیگر از رسانه های حامی دولت انقلاب قرار گرفت، بلافاصله مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. و سایر رسانه ها این پروژه تبلیغاتی دیروز به پایان رسید. زمانی که همین خبرگزاری تسنیم و تعدادی دیگر از رسانه های حامی دولت اظهارات مشابهی را از سوی برخی دیگر از شخصیت های سیاسی و اقتصادی منتشر کردند. و در حالی که اخبار مشابه دیگری که دیروز منتشر شد در واقع مربوط به روز شنبه بود، احتمالا با هدف تاثیرگذاری بیشتر و رسیدن به حداکثر تاثیرگذاری، در فاصله یک روز از اولین خبر در خبرگزاری ها منتشر شد.

زمانی که گفتگوی کوتاه خبرگزاری تسنیم با رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق از خروجی این خبرگزاری حامی دولت انقلاب پخش شد و ساعتی بعد فیلمی از سخنرانی شهردار اصولگرای پایتخت در مراسمی دیگر. در ۱۸ دی منتشر شد تا اینکه در این پیام تبلیغاتی بار دیگر یحیی آل اسحاق به عنوان یک چهره ظاهراً مستقل اقتصادی معرفی شد و سپس از علیرضا زاکانی به عنوان یک شخصیت سیاسی خارج از حکومت انقلاب یاد شد و تأثیر او بر افکار عمومی دو چندان شد. بودن

این در حالی بود که مصاحبه خبرگزاری تسنیم با یحیی آل اسحاق – که حوالی ساعت ۸ صبح دیروز و به دلیل انتشار همزمان ویدئو و نسخه های مکتوب آن منتشر شد، احتمالا حداقل یک روز زودتر تهیه شده بود. این رقم اقتصادی همان پیام را به شکل دیگری منتقل می کند. مطرح کرد و گفت: هیچکس فکر نمی کرد قیمت دلار تا ۸ ماه روی ۵۰ هزار تومان ثابت بماند! وی ثبات نرخ ارز و قیمت دلار در مرز ۵۰ هزار تومان را موفقیت آمیز عنوان کرد و گفت: در جامعه بلاتکلیفی وجود دارد که قیمت ارز چقدر خواهد بود و از سوی دیگر عوامل داخلی و خارجی در یک جهت حرکت می کردند و باعث عدم آرامش می شدند. در جامعه هم این خیلی خطرناک بود، چون اقتصاد ما تا حد زیادی روانی است و همان انتظارات و فضایی است که فعالان اقتصادی ایجاد کرده اند. و تصمیم گیرندگان بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.”

اسحاق همچنین می گوید: در واقع سیاست های بانک مرکزی و ایجاد آرامش نسبی در فضای متلاطم بسیار ارزشمند بود، از سوی دیگر اصل تئوری تثبیت به معنای حفظ در محدوده ارزی و همچنین داخلی است. و تدابیر و الزامات بیرونی برای تنظیم امور و مدیریت نیز بسیار مطلوب و غیر قابل انکار بود.

در عین حال آنچه علیرضا زاکانی در سخنرانی هجدهم گفت دی و خبرگزاری های حامی حکومت انقلابی با بازنشر آن در ۲۰ تلاش کردند دی از حداکثر تأثیر این سخنان به نوعی بیشتر از آنچه اسحاق گفته بود. مشابه بیانات سردار اکبری در ۱۸ دی بود.

شهردار اصولگرای پایتخت که ضمن انتقاد از عملکرد دولت قبل، مشکلات امروز ملت و کشور را ناشی از عملکرد دولت و مجلس قبلی دانست و همچنین گفت: مشکلات به جا مانده از دولت های قبلی با دولت فعلی حل می شود و تلاش این دولت راه حل این مشکل است. این از زندگی مردم است.»

زاکانی سپس خاطرنشان کرد: روزی که آقای رئیسی در اولین جلسه دولت با وزرای آقای روحانی شرکت کرد، دولتمردان و وزرا تاکید کردند که دلار به زودی ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان می شود. وی توضیحی در مورد نحوه اطلاع از اظهارات وزرای دولت روحانی نداد [دولت قبل] به همین نقطه می رسد اما تلاش دولت فعلی در راستای گره گشایی از زندگی مردم است.

به مرگ ببر تا مردم به تب راضی شوند!

به این ترتیب به نظر می رسد اتاق فکر رسانه ای دولت انقلاب به این نتیجه رسیده است که احتمالا تنها راه این دولت برای کنترل نارضایتی گسترده شهروندان از وضعیت نامطلوب و متلاطم معیشتی و اقتصادی کشور، «گرفتن» است. آنها را به مرگ “. ملت باید به تب بسنده کنند! غافل از این که در این فرهنگ غنی ایرانی و در میان گنجینه ضرب المثل ها و ضرب المثل های فارسی و زبان شیرین فارسی که «رنگی بالاتر از سیاهی نیست» و وقتی «آب» است. گذر» نه فرقی با «خلسه» دارد و نه خیلی بیشتر از آن، یعنی وضعیت معیشتی ایرانیان و وضعیت فعلی اقتصاد ایران با همین تورم دلاری ۵۰ هزار تومانی و دو رقمی آنقدر وخیم و نامطلوب است که اگر دلار چندین برابر افزایش می یابد در عمل هیچ تفاوتی نمی کند و تورم چندین برابر است و در حال حاضر میلیون ها شهروند این کشور قادر به تامین هزینه های زندگی خود نیستند و طبیعتاً در صورت بدتر شدن وضعیت هر چند چند میلیون نفر احتمالاً به این جمعیت زیاد اضافه خواهد شد، در وضعیت دردناک این کشور تفاوت چندانی وجود ندارد، اکثریتی که قادر به تأمین هزینه های خود نیستند، نخواهد داشت.

منبع:

دنیای صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا