ترندهای روز

ماجرای زایمان در تاریخ رُند باز هم خبرساز شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

باز هم درخواست برخی از مادران از پزشک برای هماهنگی تاریخ زایمان با ۳.۳.۳; باعث شده چند روز پیش وزارت بهداشت به بیمارستان های خصوصی اولتیماتوم بدهد.

آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که آمار سزارین در کشور همچنان بیشتر از زایمان طبیعی است. در حالی که به جز موارد لزوم انجام عمل سزارین، در سایر موارد با تصمیم مادر یا توصیه پزشک مربوطه زایمان سزارین انجام می شود.

این در حالی است که عوارض و آسیب های زایمان سزارین به مراتب بیشتر از زایمان طبیعی است، اما همچنان بسیاری از مادران در کشور ما از این موضوع اطلاعی ندارند و احساس می کنند که زایمان سزارین بهتر از زایمان طبیعی است.

سعید کریمی معاون بهداشتی وزارت بهداشت در بخشنامه ای به دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن تاکید بر لزوم برخورد با تخلفات سزارین تقویمی گفت: با توجه به اینکه مقرر شده است بیمارستان ها و پزشکان در اجرای بخشنامه های ابلاغی و درخواست خانواده ها در امر سزارین تقویمی ضروری نیست. و پیامدهای ناخواسته تحمیل شده بر حوزه سلامت باید بررسی و تحلیل شود، لازم است برای حضور تمام وقت کارشناس مانیتورینگ در اتاق عمل بیمارستان های دارای بلوک زایمان با افزایش آماری سزارین برنامه ریزی شود. ثبت ولادت طبق جدول فوق.

در این بخشنامه به همراه الزام ثبت کلیه ولادت ها ظرف ۲۴ ساعت از روز سوم خرداد ۱۴۰۳ در کلیه بیمارستان ها با توجه به گزارش هرگونه شرایط غیرعادی به اتاق های عمل از جمله لغو سایر اعمال جراحی، تماس نیروی انسانی، اشغال تخت های NICU و نیاز به تخت اضافی، افزایش تقاضا و نیاز به فرآورده های خونی، عوارض ناخواسته و مرگ و میر مادران و نوزاد مشخص شده است.

به نظر می رسد با وجود همه هشدارها و هشدارهای وزارت بهداشت به بیمارستان ها و متخصصان زنان و زایمان، مادران و پدرانی هستند که اصرار دارند فرزندشان در یک تاریخ عادی به دنیا بیاید و اولین تاریخ عادی فرا رسیده است.

سپیده اشرفی وند، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز تأسف از ترویج زایمان های تقویمی گفت: نادیده گرفتن حق ادامه زندگی نوزاد در داخل رحم عوارض جبران ناپذیری از جمله نارسایی ریه را به دنبال دارد که ضرورت دارد بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان. افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن برای نوزاد و تحمیل هزینه های زیادی بر خانواده و نظام سلامت کشور.

وی با اشاره به خطرات زایمان زودرس و آسیب هایی که متوجه این گونه نوزادان می شود، افزود: والدین نباید به دلایل غیرعلمی مانند تاریخ گرایش و مناسبت و داشتن تولد مجلل تکیه کنند! از روی ناآگاهی و هیجان برای آسیب رساندن به فرزندان خود در بدو تولد.

اشرفی وند به خانواده هایی که منتظر تولد نوزاد خود هستند توصیه کرد: ارائه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در مرکز درمانی و اهمیت سلامت مادر و نوزاد بسیار مهمتر از داشتن تاریخ تولد مجلل است و ارزش به خطر انداختن سلامتی را دارد مادر و بچه را ندارد.

اخطار ماده ۳۳ یکی از شدیدترین هشدارهاست و بازرسان وزارت بهداشت و معاونت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن نظارت بر بیمارستان هایی که افزایش غیرقابل قبول سزارین دارند با آنها برخورد خواهند کرد.

چنانچه بر اساس ماده ۳۳ به بیمارستانی سه بار اخطار داده شود، مستندات آن برای کاهش درجه اعتبارسنجی به مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور پزشکی وزارت بهداشت ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا