ترندهای روز

ماجرای عجیب دو مرد که از آتش‌فشان نجات یافتند ولی در زلزله جان دادند!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

۷۹ سال پس از میلاد مسیح، فوران آتشفشان Vesuvius در پمپئی ایتالیا، ویرانی های زیادی بر جای گذاشت. کاوش های جدید باستان شناسان در این منطقه حاکی از آن است که در زمان فوران فوران دو مرد در جستجوی سرپناهی وارد خانه ای بزرگ در مرکز مدرن این شهر شده اند. پس از فوران آتشفشان، بیشتر ساکنان منطقه بر اثر فوران گازهای داغ و خاکستری که از کوه خارج می شد خفه یا سوختند، اما این دو نفر سرنوشت متفاوتی داشتند و از فوران آتشفشان جان سالم به در بردند. اما در اثر زلزله از دست دادن جان باختند

داستان عجیب دو مردی که از آتشفشان نجات پیدا کردند اما در زلزله جان باختند!بقایای شهر پمپئی در پای آتشفشان وزوویوس

آخرین دقایق زندگی این دو مرد که با بازسازی صحنه و تحلیل اتاقی در خانه ای بزرگ در پمپئی ماهرانه به تصویر کشیده شده است، در واقع اولین مدرک مستقیمی است که نشان می دهد همزمان با فوران آتشفشان، زلزله ای در آن منطقه رخ داده است. و این لرزش ها باعث شد که برخی از خرابه ها شهر باستانی پمپئی را مدفون کنند.

کریستینا کیلگرو، زیست باستان‌شناس دانشگاه فلوریدا، می‌گوید: «این اولین بار است که ما این نوع کاوش‌های کوچک را در یک اتاق خاص می‌بینیم. باستان شناسان به دقت لایه های ریز خاکستر و سنگ های آتشفشانی را برای بازسازی وقایعی که در مدت چند ساعت یا حتی چند دقیقه روی داده بودند، بررسی کردند.

تخریب شهر در دو مرحله

اکثر دانشمندان بر این باورند که نابودی پمپئی در دو مرحله اتفاق افتاد. ابتدا سنگ های آتشفشانی و خاکستر ناشی از فوران آتشفشان وزوویوس بر روی شهر فرود آمد و بسیاری از مردم را خفه و مدفون کرد و چند ساعت بعد جریان های آذرآواری (توده های گاز داغ و خاکستر) از کوه سرازیر شد و شهر را پوشاند. و بقیه. او بازماندگان را کشت.

داستان عجیب دو مردی که از آتشفشان نجات پیدا کردند اما در زلزله جان باختند!دهانه وزوویوس

تنها گزارش موجود در مورد این رویداد ناگوار طبیعی توسط پلینی جوان از آن سوی خلیج آتشفشان نقل شده است که می گوید پس از فوران اولیه آتشفشان Vesuvius، زمین نیز به شدت لرزید. اما تاکنون محققان هیچ نشانه روشنی از وقوع و خسارات احتمالی زمین لرزه در خرابه های پمپئی پیدا نکرده بودند.

دو مرد با سرنوشت های متفاوت

اما شواهد جدید نتیجه کاوش‌های اخیر در دو اتاق واقع در بلوک مرکزی پمپئی به نام Insula of the Chaste Lovers است. باستان شناسان اخیراً این اتاق را که حدود دو هزار سال در زیر مواد آتشفشانی مدفون بود، حفاری کردند و بقایای اسکلت دو مرد را که در گوشه ای زیر یک دیوار فروریخته خمیده بودند، پیدا کردند.

گروهی از باستان شناسان، زمین شناسان و مردم شناسان مانند کارآگاهان جنایی به صحنه نزدیک شدند و اسکلت ها را روی لایه ای از سنگ آتشفشانی که از پنجره وارد خانه شده بود، یافتند. این موضوع نشان می دهد که این دو مرد از مرحله اولیه فوران آتشفشان جان سالم به در برده و در جستجوی سرپناهی وارد این اتاق شده اند.

داستان عجیب دو مردی که از آتشفشان نجات پیدا کردند اما در زلزله جان باختند!اسکلت پیدا شده یکی از مردانی که از آتشفشان فرار کرد اما در زلزله گرفتار شد.

هیچ یک از اسکلت ها علائم خفگی یا سوختگی را نشان ندادند، که نشان می دهد مرگ آنها به دلیل جریان های آذرآواری بعدی بوده است. ضربه های شدید فشاری در این دو اسکلت مشابه افرادی بود که در زلزله می میرند. دومنیکو اسپاریس، باستان شناس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا (INGV) و نویسنده اصلی مقاله می گوید: «ما همه قطعات را مانند یک پازل کنار هم می چینیم.

کارلا بوتاری باستان شناس از INGV نیز اشاره کرد که وضعیت خمیده اسکلت ها نیز این ایده را تقویت می کند که آنها در یک زلزله کشته شده اند. اگر آنها بر اثر خفگی می مردند، در حالت آرامش بیشتری قرار داشتند که نشان دهنده مرگ آهسته تر است.

البته هیچ نشانه ای از فعالیت آتشفشانی که باعث فروریختن دیوارها شده باشد وجود نداشت. اعضای این تیم متوجه شدند که این خانه دست نخورده باقی مانده است، زیرا سنگ های آتشفشانی بر شهر باریده اند و جهت دیوارها و نحوه ریزش آنها، تخریب توسط جریان های آذرآواری را رد می کند.

داستان عجیب دو مردی که از آتشفشان نجات پیدا کردند اما در زلزله جان باختند!

زلزله پس از فوران آتشفشانی

به گفته محققان، همه شواهد نشان می‌دهد که پس از اولین مرحله فوران آتشفشان، زلزله‌ای رخ داده و به دنبال آن جریان‌های آذرآواری بر شهر پمپئی باریده و ساختمان‌هایی که پیش از فوران در اثر زلزله ضعیف شده‌اند، آسیب دیده‌اند. زلزله اصلی نابود شده اند

در عین حال، این زلزله احتمالاً باعث مرگ افرادی شده است که از تخریب اولیه جان سالم به در برده اند. اسپاریس گفت: در جریان زلزله افراد زیادی سعی کردند از پناهگاه های خود فرار کنند. اما احتمالاً با ورود سریع جریان‌های آذرآواری، آنها هیچ گزینه نجات دیگری نداشتند.»

داستان عجیب دو مردی که از آتشفشان نجات پیدا کردند اما در زلزله جان باختند!

کیلگرو گفت: «کاوش‌های آتی در پمپئی باید از تجزیه و تحلیل دقیق استفاده شده در مطالعه جدید استفاده کنند. این سایت ها منابع تجدیدپذیر نیستند و مهم است که در مورد هر چیزی که می توانیم گزارش دهیم. زیرا این میدان دیگر هرگز وجود نخواهد داشت. ما هرگز پمپئی دیگری نخواهیم داشت.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا