ترندهای روز

ماجرای فوت بدلکار جمشید مشایخی در سریال علی حاتمی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس دست نوشته ها و نزدیکان این مرد، هنگام ورود به دنیای خوشنویسی و نقاشی زانوهایش می لرزید. خط را بر نقاشي ارجح دانست و به نقاشي از دريچه خوشنويسي مي نگريست; شاید نگاه رضا مافی به دنیا از دریچه خوشنویسی بود.

این هنرمند آثار خود را در مدت کوتاهی از عمر خود که تنها ۳۹ سال به طول انجامید خلق کرد. در حال حاضر آثار رضا مافی به سرپرستی محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است.

در میان آثار به نمایش گذاشته شده این هنرمند، برخی از وسایل شخصی وی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است و تعدادی عکس نیز در این مجموعه به چشم می خورد.

یکی از عکس های این مجموعه بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفته است که تصویری از رضا مافی در کنار علی حاتمی است.

رضا مافی و علی حاتمی از دوستان گذشته بودند و در سکانس هایی از سریال هزاردستان به جای دستان رضا خوشنویس – با بازی جمشید مشایخی – دستان رضا مافی فیلمبرداری شد. این هنرمند در سن ۳۹ سالگی در حالی که سوار بر اسب بود در پشت صحنه این سریال از اسب سقوط کرد و پس از مدتی جان باخت.

نمایشگاه آثار رضا مافی هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست. این نمایشگاه چهار دهه پس از درگذشت این هنرمند برگزار شده و بیش از ۱۰۰ اثر خوشنویسی، خوشنویسی، خط، مشق و خط رضا مافی را به نمایش گذاشته است. نمایشگاه رضا مافی که به همت گالری ترانه باران برپا شده است تا ۱۹ تیرماه ادامه دارد.

ماجرای مرگ بدلکار جمشید مشایخی در سریال علی حاتمی

نمایشگاه رضا مافی در موزه هنرهای معاصر تهران

در بخشی از این نمایشگاه به نقل از رضا مافی بر روی دیوارهای موزه هنرهای معاصر نوشته شده است: «در برابر هجوم فرهنگ غرب در این عصر، در بیشتر کشورها، عبارات بومی در حال فراموشی و فراموشی است. راه نابودی در واقع ایستادن در برابر این حمله است و منظورم تکرار اشکال سنتی نیست. «خط» در بین مردم ما جنبه فولکلور وسیعی دارد تا دیروز مردم ما به هنرمندان خوشنویس می گفتند مگر ما نمی توانیم همین اصل را بفهمیم و از «خط» به عنوان خمیرمایه نقاشی استفاده کنیم؟

هنرمند نباید بگذارد فرهنگ دیگری بر فرهنگ بومی او حاکم شود. زیرا در این صورت فرهنگ خالی از خون و ریشه خواهد بود. یک نقاش می‌تواند از فراگیرترین جنبه‌های جامعه برای بیان مفاهیم خود استفاده کند، بدون اینکه به خلاقیت و نوآوری‌اش آسیبی وارد شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا