ترندهای روز

ماجرای یک پرونده رمزارز با دو هزار شاکی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محمدبیگی حبیب آبادی، بازپرس دادسرای جرایم رایانه ای در تعریف ارز رمزنگاری شده گفت: رمزارز پولی است که تأیید و تولید تراکنش آن توسط یک سری الگوریتم های رمزنگاری انجام می شود و غیرمتمرکز است؛ یعنی شکل می گیرد و تولید می شود. بدون هیچ تاییدیه ای از سوی مقام خاصی منتقل شد.

در توضیح این موضوع می توان گفت تراکنش های حساب های بانکی مورد تایید بانک مرکزی است، اما در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، تولید و تراکنش های آن مورد تایید هیچ مرجع و نهادی نیست. این ویژگی جذابیت هایی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است زیرا تولید این ارزهای رمزپایه آسان است و هرکسی می تواند ارزهای رمزنگاری شده تولید کند و انتقال این رمزارزها از جایی تایید نمی شود و مبدا و مقصد این ارزهای رمزپایه کاملا مشخص نیست. این ویژگی ها رمزارزها را به ابزار خوبی برای ارتکاب جرم تبدیل می کند. در این زمینه با انواع جرایم مانند پولشویی و بسیاری جرایم مالی دیگر مواجه هستیم.

در یک مورد با ۲۰۰۰ شاکی مواجه هستیم/چند میلیون دلار از اموال مردم تلف شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ماهیت این ارزهای رمزپایه به طور کلی این است که قابل رهگیری نیستند و برای تجارت سیاه استفاده می شوند، اما می توان در حوزه داخلی اقداماتی انجام داد تا آسیب های این حوزه کاهش یابد. فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها ممنوع است و کشورهایی که اجازه این امر را داده اند قطعا قوانین و چارچوب هایی را برای سازماندهی آن در نظر گرفته اند. بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان به نام Binance در چین واقع شده است و از بسیاری از قوانین و مقررات این کشور و برخی از کشورهای دیگر پیروی می کند. اما به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، یک ایرانی نمی تواند در بایننس حساب باز کند. در یکی از پرونده های در حال رسیدگی با حدود ۲۰۰۰ شاکی مواجه هستیم و چندین میلیون دلار از اموال مردم تلف شده است. مواردی مانند Cryptoland، Kingmoney، Opensuril، Amitis، Unique Finance و غیره نمونه هایی از پرونده های چند شاکی ما هستند.

این مقام قضایی گفت: متأسفانه زمانی که وارد فضای مجازی می شویم با انواع تبلیغات سرمایه گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده مواجه می شویم که پیشنهادات وسوسه انگیزی برای سرمایه گذاری ارائه می دهد و مالباختگان صرف نظر از مبدا پرداخت در این بازارهای ناامن سرمایه گذاری می کنند. از این سود.” شاکیان این پرونده ها معمولاً در سراسر کشور پراکنده هستند و برای رسیدگی به پرونده خود باید زحمات زیادی را متحمل شوند که اکثراً به نتیجه نمی رسد.

این بازپرس دادسرای جرایم رایانه ای در توصیه ای به مردم گفت: از مردم می خواهیم به هیچ بستری که برای سرمایه گذاری در فضای مجازی طراحی شده است وارد نشوند زیرا همه این بسترها کلاهبرداری است. به شخصه هرگز وارد این عرصه نمی شوم و به همه توصیه می کنم وارد این عرصه نشوند اما اگر قصد ورود به این حوزه را دارند آموزش های لازم را ببینند و با مفاهیم اولیه آن آشنا شوند. یکی دیگر از موارد قربانیان در حوزه ارزهای دیجیتال این است که قربانی شماره حساب بانکی خود را در قالب تبلیغات کار در خانه در اختیار کلاهبرداران قرار می دهد و کلاهبردار از قربانی می خواهد که برای او ارز دیجیتال بخرد. این یک کلاهبرداری کامل است و پولی که وارد حساب مردم می شود دزدی است و برایشان مشکل ایجاد می کند. به طور طبیعی، پس از خرید این ارزهای دیجیتال و انتقال آنها به فردی که نه ملاقات کرده اید و نه می شناسید، وارد فعالیت های مجرمانه ای شده اید که بعداً شما را آزار خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که افراد آموزش های مرتبط با ارزهای دیجیتال را از کجا باید بیابند؟ وی بیان کرد: در حال حاضر نهاد خاصی برای آموزش این موارد وجود ندارد و تنها به فعالیت افراد در فضای مجازی می پردازد. گاهی اوقات مقالات در اینترنت در دسترس هستند و مردم به آن اعتماد می کنند. به نظر من دانشگاه ها باید به این موضوع ورود کنند و کارگاه های آموزشی برگزار کنند یا افرادی را برای برگزاری دوره های آموزشی برای افراد در این زمینه آموزش دهند. همچنین فیلم های آموزشی از طریق بانک مرکزی و دادگستری در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر شود تا مردم از آموزش های لازم بهره مند شوند. یادتان باشد در زمینه لینک های آلوده نیز در ابتدا با همین موضوع مواجه بودیم که افراد به دلیل عدم آگاهی قربانی این لینک ها شدند اما به تدریج با آموزش هایی که داده شد شاهد کاهش مشکلات و آسیب ها در این بودیم. زمینه اگر خطرات و مضرات ارزهای رمزپایه به خوبی برای مردم توضیح داده شود، قطعا شاهد کاهش آسیب های این حوزه خواهیم بود. بسیاری از قربانیان بر این باورند که اگر قوانین و مقررات حاکم بر این بازار را می دانستند، تحت هیچ شرایطی وارد آن نمی شدند.

این بازپرس دادسرای جرایم رایانه ای در پایان گفت: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده برای اینکه بتوانیم بر این بحران ها غلبه کنیم و از اتفاقات آتی جلوگیری کنیم، با خلأ قانون گذاری و حضور قضات متخصص و پلیس مواجه هستیم. نباید قضاتی را که در این زمینه تسلط دارند به راحتی برای کار در جاهای دیگر استخدام کنیم. همچنین به داورانی که در این زمینه فعال هستند آموزش های لازم داده شود. باید به سمت آموزش و تربیت داوران متخصص در حوزه فضای مجازی و ارزهای دیجیتال حرکت کنیم. همچنین در بانک مرکزی و سایر مراجع زیرمجموعه باید در حوزه ارزهای دیجیتال متخصص داشته باشیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، شاهد موارد مهم تری در سطح وسیع تری خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا