اخبار اقتصاد ایران

مادامی که تورم بالای 40درصد است قطعا مهار تورم اتفاق نیفتاده است

صمصامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحقق شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) با اشاره به تورم گفت: تا زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد باشد قطعا کنترل تورم اتفاق نیفتاده است. شعار سال محقق نشده است

ایران تحلیل با پایان سال ۱۴۰۲ آخرین خبر برای تحلیل اقتصاد ایران در سال گذشته و همچنین پیش بینی وضعیت سال جدید با حسین صمصامی یکی از کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشست. ، برای بحث در مورد آخرین اخبار.

وی ادامه سیاست های اقتصادی فعلی را مهمترین چالش اقتصادی در سال آینده دانست.

صمصامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحقق شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) با اشاره به تورم گفت: تا زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد باشد قطعا کنترل تورم اتفاق نیفتاده است. شعار سال محقق نشده است

وی در خصوص علت تداوم تورم ۴۰ درصدی در سال های اخیر تاکید کرد که موضوع سیاست های ارزی است. سیاست های ارزی ما از سال ۱۹۹۰ تاکنون (که البته سابقه قدیمی تری دارد) تغییر نکرده است. ما همیشه یک سیاست ارزی داریم و آن سیاست این است که به بازار نگاه کنیم و در تعیین نرخ ارز به دنبال بازار باشیم. این بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی است، مگر اینکه دولت عناصر تشکیل دهنده این بازار را کنترل کند، نرخ ارز همچنان در حال افزایش است و دولت استدلال می کند که تفاوت نرخ ارز در بازار و نه نرخی که تعیین می کند، رانت است. و فساد با توجه به نرخ بازار افزایش ایجاد می کند.

از اواخر سال ۲۰۱۶، تقریباً تا کنون، دولت همین کار را انجام داده است. بنابراین دلار ۳ تومان در بازار ۶۰ تومان شده است و اینکه الان دولت روی کالاهای اساسی ۲۸۵۰۰ اعمال می کند و با اطلاعاتی که من دارم تقریبا در واردات ما اجرا شده است. یعنی افزایش تورم اتفاق افتاده است. سال گذشته ۴۲۰۰ دلار حذف کردیم و بعد از حذف تورم در جامعه ایجاد شد. مرغ ۳۰ تومن شد ۶۰ تومن. نفت ۲۰ تومانی حدود ۷۰ تومان شد و به همین ترتیب پس از مدتی دوباره قیمت کالاها به شدت افزایش یافت. هر وقت ارز کالاهای اساسی را حذف می کنیم، قیمت آن افزایش یافته است. در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ و ۱۴۰۰ ارز شکر حذف و قیمت آن از ۳ هزار تومان به ۱۶ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت. گوشت منجمد وارداتی ۴۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان پیش رفت و اکنون قیمت هر کیلو گوشت گرم بالای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. این نشان می دهد که در اقتصاد ما قیمت ها و تورم به شدت تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز است.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحریم ها بر وضعیت تورم گفت: در شرایط کنونی آنچه بر روی متغیرهای اقتصادی مشاهده می کنیم و تورمی که ایجاد شده بخش قابل توجهی از سوء مدیریت ماست نه تحریم. . حذف کن و ۲۸۵۰۰ بساز چه ربطی به تحریم داره؟

وی در خصوص سیاست های بانک مرکزی و صدور گواهی سپرده با سود ۳۰ درصدی از سیاست های دولت انتقاد کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد صادر کردیم. سود را ۲۰ درصد افزایش دادیم تا نقدینگی وارد بازار ارز نشود. بعد دیدیم که در سال ۹۷ دلار تا ۱۹ تومان بالا رفت. امسال هم همین کار را کردیم. برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز، اوراق سپرده ویژه را با نرخ ۳۰ درصد منتشر کردیم.

صمصامی گفت: با تورم ۴۰ درصدی سرمایه گذاری نمی شود.

وی در پایان درباره مهم ترین چالش های اقتصادی پیش رو در سال آینده، مهم ترین چالش های اقتصادی سال جدید، تصریح کرد که باز هم همین سیاست ها را ادامه خواهیم داد. بازم باید چیکار کنیم؟ سپس فرض کنیم که افزایش تورم ناشی از نقدینگی بوده است. نیما را داشتیم. نیما به ۲۸ هزار تومان رسید. پس از آن بازار مبادلاتی ایجاد کردیم و نرخ را ۴۰ هزار تومان تعیین کردیم. بعد از مدتی دوباره یکی می آید و می گوید می خواهم تغییری ایجاد کنم. من یک بازار دیگر ایجاد خواهم کرد، این بازار بورس کشک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا