ترندهای روز

ماده درون انار، توت‌فرنگی و گردو ظاهراً می‌تواند با آلزایمر مبارزه کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از دانشمندان با انتشار مقاله ای جدید و بررسی موش های مبتلا به آلزایمر می گویند که در برخی غذاها از جمله انار، توت فرنگی و گردو ماده ای وجود دارد که توانایی تشخیص و حذف سلول های آسیب دیده مغز را دارد. محققان این موضوع را در موش هایی که برای بیماری آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفتند، مشاهده کردند.

همان تیم تحقیقاتی قبلاً نوعی ویتامین B3 به نام ریبوزید نیکوتین آمید (NR) پیدا کرده بود که به حذف میتوکندری های آسیب دیده از مغز کمک می کند.

هنگامی که این سیستم های تمیز کننده عصبی از کار می افتند، زباله ها در اعصاب انباشته می شوند و زمینه را برای بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون فراهم می کنند.

دانشمندان از قدرت برخی غذاها در مبارزه با آلزایمر خبر می دهند

ویلهلم بور، بیوشیمی‌دان دانشگاه کپنهاگ، می‌گوید: بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو اختلال عملکرد میتوکندری را تجربه می‌کنند که به آن میتوفوناژیا نیز می‌گویند. این بدان معناست که مغز در خلاص شدن از شر میتوکندری های ضعیفی که انباشته شده و بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، مشکل دارد.

در نتیجه، محققان اضافه می کنند که اگر بتوان فرآیند میتوفاژی را تحریک کرد و میتوکندری ضعیف را حذف کرد، نتایج بسیار مثبتی به دست خواهد آمد. در این فرآیند، برخی از بقایای مغزی مرتبط با آلزایمر، که در نهایت به پلاک‌های آمیلوئیدی تبدیل می‌شوند و گره‌های نوروفیبریلاری که مشخصه این بیماری هستند را می‌توان پاک کرد.

در مطالعه قبلی، به موش‌های مبتلا به آلزایمر، ترکیب NR به عنوان مکمل داده شد که تولید یک کوآنزیم متابولیک ضروری به نام نیکوتین آمید آدنین را افزایش داد. دی نوکلئوتید (NAD) گنجانده شد و پروتئین های آسیب DNA را در مغز آنها کاهش داد.

اکنون، بور و همکارانش دریافته‌اند که Urolithin A، ماده‌ای که در انار یافت می‌شود، نیز چنین حالت پاک‌سازی را در مغز ایجاد می‌کند. محققان دریافتند که موش هایی که به مدت طولانی با urolithin A درمان شده اند، یادگیری، حافظه و حس بویایی را بهبود بخشیده اند. این پروتئین بر پروتئینی به نام کاتپسین Z تأثیر می گذارد.

نتایج این مطالعه در مجله Alzheimer's & Dementia منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا