فناوری

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در مصاحبه ای جدید اشاره کرد که این غول فناوری در حال پیشرفت در توسعه “اولین رابط عصبی مصرف کننده” خود است، یک دستگاه پوشیدنی که مانند تراشه مغزی Neuralink می تواند سیگنال های مغز را برای کنترل رایانه ها تفسیر کند.

زاکربرگ در مصاحبه‌ای با یوتیوبر و کارآفرین فناوری، روبرتو نیکسون، گفت: «یکی از چیزهایی که من واقعاً در مورد آن هیجان‌زده هستم این است که فکر می‌کنم به زودی شروع به دریافت برخی از رابط‌های عصبی مصرف‌کننده خواهیم کرد. فکر می کنم بسیار هیجان انگیز خواهد بود.”

تفاوت بین دستگاه پوشیدنی متا و تراشه مغزی Neuralink

با این حال، برخلاف تراشه مغزی توسعه یافته توسط ایلان ماسک Neuralink، زاکربرگ توضیح می‌دهد که این دستگاه‌ها در مغز انسان کاشته نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌های پوشیدنی هستند که روی مچ قرار می‌گیرند و می‌توانند سیگنال‌های عصبی را از مغز از طریق اعصاب منتقل کنند. فهمیدن

متا برای اولین بار در مارس ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از تحقیقات آزمایشگاه واقعیت فیس بوک خود در مورد توسعه فناوری “تعاملی مبتنی بر مچ” صحبت کرد.

مچ بند متا می تواند سیگنال های مغزی در مورد حرکات دست را با استفاده از الکترومیوگرافی (EMG) دریافت کرده و سپس آنها را به دستوراتی برای کنترل دستگاه ها تبدیل کند. مدیر عامل متا ادامه می دهد:

ما اساساً می‌توانیم آن سیگنال‌ها را بخوانیم و از آنها برای کنترل دستگاه‌های محاسباتی استفاده کنیم.»

سپس می افزاید:

ما هنوز در مراحل اولیه هستیم زیرا نسخه اول محصول را منتشر نکرده‌ایم، اما روی آن کار می‌کند… واقعاً عالی است… دیدنش واقعاً جالب است.»

اوایل سال جاری، مدیر عامل متا گفت که مچ بند عصبی می تواند ظرف چند سال به یک محصول مصرفی تبدیل شود و از هوش مصنوعی برای غلبه بر محدودیت های ردیابی حرکت مبتنی بر دوربین استفاده کند. او همچنین رابط های عصبی را برای کار با عینک هوشمند واقعیت افزوده Ray-Ban Meta در نظر گرفته است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا