ترندهای روز

ماریا، پیرترین فرد جهان در ۱۱۷ سالگی «با ذهنی شفاف» درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ماریا برانیاس موررا، زن مسن اسپانیایی که مسن ترین فرد زنده جهان نامیده می شد، روز سه شنبه در سن ۱۱۷ سالگی درگذشت.

خانواده خانم موررا با انتشار مطلبی در حساب کاربری وی در شبکه اجتماعی X ضمن تایید خبر درگذشت پیرترین فرد جهان نوشتند: ماریا ما را ترک کرد. او همانطور که می خواست مرد: در خواب، آرام و بدون درد.

در این مطلب خانواده مره خانم گفتند: ما همیشه از او به خاطر نصیحت و محبتش یاد خواهیم کرد.

ماریا برانیاس موررا که دو دهه گذشته را در آسایشگاه سالمندان سانتا ماریا دل تورا در شهر اولوت در شمال شرقی اسپانیا گذرانده است، روز سه شنبه هشدار داد که احساس “ضعف” دارد.

وی در حساب کاربری خود که توسط خانواده اش مدیریت می شود افزود: زمان رفتن نزدیک است گریه نکن من گریه کردن را دوست ندارم و مهمتر از همه برای من عذاب نکش. من خوشحال خواهم شد.”

نام خانم موریرا در ژانویه سال گذشته پس از مرگ لوسیل روندون، راهبه فرانسوی در سن ۱۱۸ سالگی، به عنوان مسن ترین فرد جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

پس از مرگ ماریا برانیاس موررا، در حال حاضر مسن ترین فرد زنده جهان تومیکو ایتوکا ​​از ژاپن است که در ۲۳ می ۱۹۰۸ به دنیا آمد و ۱۱۶ سال سن دارد.

خانم موررا که از آنفولانزای ۱۹۱۸، جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ داخلی اسپانیا جان سالم به در برده بود، در سال ۲۰۲۰، تنها چند هفته پس از ۱۱۳ سالگی، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد و به قرنطینه رفت، اما او بهبود یافت. ایده آل خود را بدست آورید..

کوچکترین دختر او، رزا مورت، قبلا گفته بود که عمر طولانی مادرش ریشه ژنتیکی دارد.

مورت سال گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون محلی کاتالونیا گفت که مادرش “هرگز به بیمارستان نرفته، هرگز استخوانی شکسته است، احساس درد نمی کند و حالش خوب است.”

“کاملا هوشیار و با ذهن روشن”

ماریا برانیاس موررا در ۴ مارس ۱۹۰۷ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد، اندکی پس از اینکه خانواده اش از مکزیک به ایالات متحده نقل مکان کردند.

با شروع جنگ جهانی اول، همه خانواده تصمیم گرفتند در سال ۱۹۱۵ به زادگاه خود اسپانیا بازگردند، اما سفر آنها در اقیانوس اطلس با مشکلاتی همراه بود.

عبور از دریا در این سفر پرمخاطره عوارضی را به همراه داشت. پدرش در پایان سفر بر اثر بیماری سل درگذشت و تابوت او را به دریا انداختند.

برانیاس و مادرش در بارسلونا ساکن شدند. او در سال ۱۹۳۱، پنج سال قبل از شروع جنگ داخلی اسپانیا در ۱۹۳۶-۱۹۳۹، با یک پزشک ازدواج کرد.

این زوج چهل سال با هم زندگی کردند تا اینکه همسرش در سن ۷۲ سالگی فوت کرد.او سه فرزند داشت که یکی از آنها قبلاً از دنیا رفته بود.

مانل استلر، یکی از اعضای گروهی از محققان دانشگاه بارسلونا که DNA ماریا برانیاس موررا را برای تعیین دلایل طول عمر او مطالعه کردند، در اکتبر ۲۰۲۳ به یک روزنامه اسپانیایی گفت که از سلامتی او شگفت زده شده است.

این استاد ژنتیک در ادامه تصریح کرد: ذهنش کاملاً روشن است و اتفاقات دوران کودکی را با وضوح قابل توجهی به یاد می آورد و به هیچ یک از بیماری های قلبی و عروقی رایج در سالمندان مبتلا نیست و تنها مشکلاتی که دارد مشکلات حرکتی و شنوایی است. باور نکردنی.”

مسن ترین فردی که تا به حال در جهان زندگی کرده و طول عمرش تایید شده است، ژان لوئیز کلمنت فرانسوی است که در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۶۴ روز پس از ۱۲۲ سالگی درگذشت.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا