مالیاتگیری از تورم؛ مالیات بر عایدی سرمایه یعنی فقیرترشدن قشر متوسط
مالیات زمزمه شده از دارایی هایی مانند مسکن ، اتومبیل ، ارز و طلا معمولاً در شرایطی افزایش یافته است که شوک های سیاست خارجی بر اقتصاد کشور تأثیر گذاشته و تورم را افزایش داده است ، اما به طور کلی ایران در بین بالاترین نرخ تورم در جهان برای چندین دهه بوده است ، و این نرخ تورم بالا بیشتر مورد توجه شهروندان ایران بوده است.
به شرق ؛ در نتیجه ، بسیاری از کالاهای مصرفی در بازار ایران به کالاهای سرمایه تبدیل شده اند. اکنون ، به جای درمان درد اقتصاد کشور ، تورم بالا ، دولت مالیات بر دارایی های مردم را قرار داده است. اقتصاددانان می گویند ، به گفته اقتصاددانان ، مالیات تورم است و طبقه متوسط را فقیرتر می کند.
زمزمه مالیات بر سود سرمایه از سال ۲ تقویت شده است. بازار املاک به طور ناگهانی در قیمت ها ۱ و ۲ گرفتار شد.
این جهش قیمت مسکن سنگین باعث شد محمود احمدی نژاد ، رئیس پروژه مسکن مسکن مهر برداشت و سپس زمزمه مالیات بر سود مالیات با مالیات فروشندگان توجیه می شود.
در خرداد قطعنامه دولت از نمایندگی های مسکن به مالیات صادر شد ، اما این قطعنامه طبق نامه ای از رئیس مجلس مشاوره اسلامی لغو شد.
پس از سال پس از تحریم شورای امنیت سازمان ملل ، وزارت امور اقتصادی و دارایی مالیات بر سود سرمایه را با لایحه اصلاح قانون مستقیم مالیات به پارلمان برد.
این لایحه در سال ۲۰۰۸ در دادگاه آزاد مجمع مشورتی اسلامی مطرح شد اما تصویب نشد و بند مالیات سود سرمایه حذف شد. در این زمان ، مذاکرات از سر گرفته شده بود ، و انتظارات تورمی از بازار Cloak گرفته شده بود و بازار به صلح رسیده بود.
مسئله مالیات بر افزایش سرمایه دوباره با خروج ایالات متحده از بازار دوباره آغاز شد و برنامه مالیات بر افزایش سرمایه در ماه ژوئیه به حیاط عمومی بهارستان رسید تا در صورت تصویب به عنوان ماده ۴ به قانون مالیات مستقیم بپیوندد. اما در طول جزئیات ، این طرح به دلیل قول دولت مبنی بر ارائه لایحه جامع در آینده نزدیک متوقف شد.
با آغاز پارلمان یازدهم مجدداً برنامه مالیات سرمایه در خرداد ۱. این طرح پس از جلسات بی شماری از پارلمان و کمیسیون اقتصادی در DDی در ماه تصویب شد و در حیاط آزاد در صف قرار گرفت. کلی بودن این طرح در پنجم خرداد ۱۰۰۰ در دادگاه آزاد تصویب شد ، اما برای معاینه در دستور کار نبود و در این زمان احیای تیپ با ایالات متحده از سر گرفته شد و بازار به صلح نسبی رسیده بود.
با این حال ، پس از جنگ ایران -اسرائیل ، و در حالی که هیچ چشم انداز مشخصی در مورد مذاکرات ایالات متحده و ایران وجود ندارد ، به نظر می رسد که دولت بار دیگر قانون را با هدف کنترل بازارهای واسطه ای به میز آورده است ، و این بار تاسنیم اعلام کرده است که رئیس جمهور مسعود رئیس جمهور در نامه مالیات و گمانه زنی ها.
قانون مالیات سوداگرانه و سوداگرانه در هشتمین جلسه عمومی تیر امسال تصویب شد و در نامه شماره ۱ مورخ ۱ مرداد ۱۳۴۴۰ توسط رئیس جمهور مسعود میانه به آن اطلاع داده شد.
طبق این قانون ، انواع دارایی ها از جمله املاک و مستغلات ، اتومبیل ، طلا ، جواهرات ، نقره ، پلاتین ، ارز و قوچ مشمول شرایط مشمول مالیات هستند.
طبق قانون ، نرخ مالیات حسابداری سرمایه (CGT) ، بر اساس مدت زمان نگهداری دارایی کمتر از یک سال ، بالاترین نرخ تا ۵ ٪ را شامل می شود و نگهداری منجر به کمتر از دو سال کمتر یا در برخی موارد معافیت و همچنین اولین واحد مسکونی و یک وسیله نقلیه برای هر خانواده می شود.
علاوه بر این ، املاک کشاورزی ، دام ، صنعتی و معدن که متعلق به فعالیت تولیدی هستند نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند و میراث ، وراثت یا صلح قانونی از این امر مستثنی است.
وزارت اقتصاد همچنین ملزم به طراحی یک سیستم هوشمند برای معاملات برای اجرای معاملات است به گونه ای که با اتصال به ثبت اسناد ، بورس سهام ، گمرک و بانکهای مرکزی می تواند با قانون مشخص شود و هیچ معامله ای بدون گواهی مالیاتی از طرف دولت مالیاتی ثبت نمی شود.
متخصصان چه می گویند؟
با این حال ، کارشناسان و اقتصاددانان بر این باورند که تورم دو جانبه و کاهش مداوم در ارزش ارز ملی باعث شده است که مردم دائماً نگران سقوط سرمایه و فقیر خود باشند و در نتیجه مواد مصرفی در کشوری که تحت تأثیر تورم دوگانه قرار می گیرد.
آنها توضیح می دهند که مالیات در این شرایط نوعی مالیات تورم است و طبقه متوسط را فقیر می کند.
در همین راستا ، گلامرزا سلامی ، یک متخصص ارشد مالیات و اقتصاددان ، معتقد است که این نوع مالیات با افزایش قیمت تورمی مورد توجه قرار می گیرد و مالیات بر تورم است. جالب اینجاست که وقتی تورم گاهی اوقات بالاتر از قیمت دارایی های ذکر شده در قانون است.
وی به شرق می گوید: “به عنوان مثال ، نرخ تورم بالاتر از افزایش قیمت در دو سال گذشته است.” حال اگر مالیات در چنین شرایطی اجرا شود ، این در واقع مالیات مضاعف در مورد تورم است. در جهان چنین مالیات بر ماشین وجود ندارد. افزایش قیمت خودرو در کشور ما عمدتاً ناشی از تورم یا ساختار انحصاری بازار بازار است. اتومبیل های عتیقه یا بسیار گران قیمت ممکن است پایه ای برای ارزش افزوده در نظر گرفته شوند ، اما اتومبیل های معمولی مشمول چنین مالیاتی در هیچ کجای جهان نیستند. از آنجا که قیمت اتومبیل های دست دوم معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد ، اما فقط در ایران است که گاهی اوقات قیمت یک ماشین دست دوم پس از چند سال از ماشین جدید و روز به روز بالا می رود. “
او همچنین در مورد طلا اول توضیح می دهد که کنترل معاملات آن بسیار دشوار است و ثانیاً ، دولت و بانک مرکزی اکنون فروشنده طلا هستند. اگر دولت برای مالیات بر این بخش مالیات دهد ، هدف اصلی این قانون اساساً از بین می رود. وی گفت: “مهمترین هدف این نوع مالیات اوراق بهادار و سهام است.” زیرا در بعضی مواقع سود بسیار بالایی حاصل می شود.
نمونه ای در ایران سالهای ۱ و ۲ بود. در واقع منبع اصلی مالیات بر سرمایه ، خرید و فروش سهام است. اما در این قانون ، این بخش کاملاً از بین رفته است. یعنی دقیقاً همان هدف اصلی که باید در نظر گرفته شود ، نادیده گرفته و رها شود. به همین دلیل می توان گفت که قانون بیشتر “نامگذاری تظاهرات” است. تحت عنوان “مالیات بر حدس و گمان”. اما اگر صادقانه به نظر برسیم ، بازار سهام نمونه ای از حدس و گمان است. در اصل ، بورس اوراق بهادار ارزش افزوده ایجاد نمی کند. شخصی سهم خود را می فروشد ، دیگری آن را خریداری می کند ، سپس همان سهم دوباره فروخته می شود و پول به شرکت یا بخش تولیدی اقتصاد وارد نمی شود. این مکانیسم ، هم در کالا و هم در بورس اوراق بهادار ، در اصل سوداگرانه است و همچنین از نظر اقتصادی ضروری محسوب می شود ، زیرا دو کارکرد اساسی دارد: اول ، شفافیت بازار و دوم ، در تعیین قیمت. این مکانیسم سوداگرانه است که قیمت ها را واقع بینانه تر می کند. البته مشروط بر اینکه هیچ کلاهبرداری و دستکاری وجود ندارد. مشکل این است که معامله ما با این موضوع با عمل جهانی متفاوت است. در جهان ، این سازوکارها پذیرفته شده و بخشی از منافع اقتصادی هستند ، اما در ایران سعی می کنیم آنها را به نوعی از بین ببریم. این همچنین یکی از همان موضوعات ساختاری است. “
بنابراین ، کارشناس معتقد است که آنچه از این قانون ناشی می شود ، اختلال اقتصادی نخواهد بود ، زیرا مالیات می تواند برای کشور مفید باشد ، اما در کشوری با تورم ۵ ٪ نیست. به گفته سلامی ، در بسیاری از کشورها این نوع مالیات اجرا می شود و مالیات از درآمد واقعی دریافت می شود. از آنجا که به عنوان مثال قیمت سریعتر از ملک وجود دارد ، و آنچه مازاد تورم است مشمول مالیات است ، اما در ایران متفاوت است. از آنجا که اکنون به نظر می رسد که تنها هدف مالیات است و پیامدهای آن می تواند تأثیرات منفی بیشتری در بازار املاک داشته باشد.
سلام ، تأثیر منفی بالقوه قانون مالیات بر سرمایه در بازار املاک را توضیح می دهد: “بسیاری از سازندگان در حال حاضر با گمانه زنی ها و فروش در بازار در حال ساختن هستند. بسیاری از خریداران همچنین سرمایه گذاران هستند که برای حفظ ارزش پول خود ، نه خریداران واقعی مصرف کننده ، در حال خرید و فروش املاک هستند. اگر قانون این گروه را ایجاد کند و از بین ببرد ، سازندگان دیگر از بین نمی روند زیرا بسیاری از مشتریان پتانسیل ایجاد می کنند. از خریدار مصرف کننده ، بنابراین رکود در بازار مسکن امروز احتمالاً عمیق تر خواهد بود. “
وی تأکید می کند که به همین دلیل و البته به دلیل تورم شدید در ایران ، این بدترین زمان برای اتخاذ و برقراری ارتباط با این قانون است و به نظر می رسد عواقب منفی برای اقتصاد کشور دارد.
سلام و احوالپرسی برای پاسخ به اینکه چگونه دولت می تواند با سیستم های فعلی آژانس مالیاتی فعلی باشد؟ همچنین توضیح می دهد که ما نمی توانیم بگوییم که ما یک سیستم اطلاعاتی شفاف داریم که می تواند یک فروشگاه طلا یا جواهرات را نشان دهد. در حال حاضر ، کل سیستم مالیاتی ما مبتنی بر معاملات بانکی است. این بدان معنی است که معاملات بانکی که اکنون به آنها دسترسی دارند ، پایه و اساس هستند. به عنوان مثال ، اگر کسی ملک را بفروشد و پول به حساب آنها واریز شود یا خرید و پول را از حساب خارج کند ، باید توضیح دهد که دلیل این معامله چیست ، بنابراین اساس این سیستم و قانون بر اساس همان معاملات بانکی است.
مورتا افقااقتصاددان همچنین به “شرق” توضیح می دهد که مالیات برای هر دولت و هر کشور ضروری است. به طور خاص ، مالیات ابزاری چند ملیتی است. این هم منبع درآمد و هم ابزاری برای سیاست دولت است. درست است ، اما ملاحظات زیادی وجود دارد ، خواه در سیاست های مالیاتی و سایر سیاست ها.
وی می گوید: “ما معمولاً به اینكه كشورهای دیگر مالیات می دهند و مبنای مالیاتی آنها چیست ، می خواهیم از آن تقلید كنیم.” از ابتدای سال ، پس از تشدید تحریم ها ، دولت تلاش کرده است تا توجه بیشتری به ابزارهای مالیاتی ، تعریف پایگاه های مالیاتی جدید و تحمیل سخت گیری بیشتر کند. این قانون همچنین یکی از این موارد است ، اما اشکال قابل توجهی از مالیات در ایران وجود دارد. “
AFQA توضیح می دهد که اگرچه در کشورهای پیشرفته مالیات بالایی دریافت می شود و این پنهان نیست ، اما اقتصاد این کشورها آزاد است و دولت دارای دولت شرکتی نیست ، و همچنین سطح خدمات دولتی در آن کشورها و ثانیاً ، خدمات و هزینه های دولت مطابق با سلیقه و تمایل اکثریت جامعه است. اما در کشور ما مالیات با پول زیادی روبرو می شود.
“دلیل اصلی ناکارآمدی دولت است ؛ این امر باعث می شود مالیات در ایران منزجر شود و فرار مالیاتی علاوه بر ریشه های دیگر ، به همین شرایط است.” بنابراین ، تمایل کمی برای پرداخت مالیات وجود دارد و همیشه در تلاش است تا از آن فرار کند. “
این کارشناس گفت: “به طور کلی ، دولت ما در تلاش بوده است تا ناکارآمدی و ناکارآمدی خود را از جیب مردم جبران کند.” یک مثال قیمت بنزین است. متأسفانه ، برخی می گویند قیمت بنزین باید معادل قیمت خلیج فارس باشد ، همان دلار در ایالات متحده یا کشورهای همسایه.
من به عنوان یک اقتصاددان ملی ، من هم خوب می گویم ، ما همان دلار را می پردازیم. اما به شرط آنکه دلار یک دلار هزار دلار باشد ، دلار یکسان بود. چه کسی در آن زمان دلار هزاره را به ۱ ، ۲ یا ۱۰۰ هزار دلار تبدیل کرده است که اکنون باید جریمه را بپردازیم و به جای چهار هزار دلار ۴۰۰۰ دلار بپردازیم؟ این دقیقاً یکی از موارد مشابه است ، یعنی سیاست های دولت باعث تورم شده است. مردم برای حفظ قدرت خرید و دارایی های ریال باید به سمت دارایی هایی که ارزش خود را حفظ می کنند ، حرکت کنند. در چنین شرایطی ، شما می خواهید دوباره آنها را مجازات کنید. ناکارآمدی شما باعث شده است که افراد بیش از ۵ سال بیش از ۵ ٪ تورم را تحمیل کنند. اکنون می خواهید همان واکنش طبیعی را از مردم تا حفظ دارایی های خود مجازات کنید. مالیاتی که هنوز برای ناکارآمدی دولت هزینه خواهد شد. “