اخبار اقتصاد ایران

مالیات خودروها اعلام شد+ جزئیات

بر اساس احکام مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهای بالای ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات خودرو سالانه با نرخ ۱ درصد می شوند.

ایران تحلیل، بر اساس بند ص تبصره ۶ احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، انواع خودروهای سواری و وانت دو اتاقه (کابین) با شماره پلیس شخصی در اختیار مالکان می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودرو آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات خودرو سالانه به میزان یک درصد (۱) می باشند. ).

مبنای محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر اساس ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود. سازمان مذکور موظف است بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهنمایی و رانندگی مراتب را به اطلاع افراد ذیربط برساند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی موظفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای در اختیار و فرزندان زیر هجده سال و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان سال پرداخت نمایند. بهمن ۱۴۰۳ و در صورت عدم پرداخت مشمول مقررات ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم می شوند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که طبق این بند مشمول مالیات شده اند قبل از پرداخت بدهی مالیات نقل و انتقال اعم از مالیات اموال نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفین از حکم این بند مسئولیت تضامنی پرداخت مالیات متعلق را دارند.

پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است فهرست مالکان و خودروهای واجد شرایط را حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ارائه کند. فروردین ۱۴۰۳ جهت ارسال به سازمان امور مالیاتی کشور و امکان دسترسی آنلاین جهت استعلام پرونده برای این سازمان.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم رسیدگی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا