اقتصاد جهان

مالیات ستانی دولت ایران کمتر از 94 دولت جهان

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آمار بین المللی مالیات های استانی ۱۰۹ دولت جهان نشان می دهد که دولت ایران کمترین درآمد مالیاتی را نسبت به سایر دولت ها دارد و در واقع با توجه به حجم اقتصاد آنها، ۹۴ دولت بیش از دولت ایران اینگونه پیش می رود.

نسبت درآمد مالیاتی دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ تنها ۸.۱ درصد بوده و این مقدار کمتر از تنها ۱۴ دولت در جهان بوده است، یعنی تنها ۱۴ دولت در جهان نسبت درآمد مالیاتی کمتری نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران داشته اند.

دولت کویت کمترین درآمد مالیاتی را در بین کشورهای جهان دارد. درآمد مالیاتی این کشور ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. پس از این کشور، برونئی با ۱.۶ درصد در رتبه دوم و عمان با ۳.۷ درصد کمترین درآمد مالیاتی را نسبت به تولید ناخالص داخلی خود دارند.

بر اساس این گزارش، دولت دانمارک بیشترین مالیات را از شهروندان خود دریافت می کند، بنابراین درآمد مالیاتی آن ۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. رتبه های بعدی صربستان با ۴۱ درصد و استرالیا با ۳۵ درصد هستند.

بررسی ها نشان می دهد که دولت ها در کشورهای توسعه یافته عموما مالیات بیشتری از مردم دریافت می کنند و نسبت درآمد مالیاتی این دولت ها به تولید ناخالص داخلی بیشتر از سایر کشورها است. نسبت درآمد مالیاتی دولت آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۸.۵ درصد بود. برای انگلستان این رقم حتی بالاتر از ۲۸.۴٪ است. نسبت درآمد مالیاتی فرانسه به تولید ناخالص داخلی ۱۶.۱ درصد، در آلمان ۲۳.۵ درصد و در هلند ۲۵.۱ درصد است.

در چین، بزرگترین اقتصاد جهان، نسبت درآمد مالیاتی دولت به تولید ناخالص داخلی ۱۲.۳ درصد برآورد شده است. برای برخی دیگر از کشورها این رقم عبارت است از: بحرین ۵.۲ درصد، کانادا ۱۳.۱ درصد، مصر ۵.۳ درصد، هند ۶.۱ درصد، روسیه ۲۱.۳ درصد، ترکیه ۱۷.۷ درصد، امارات متحده عربی ۱۶.۲ درصد، پاکستان ۵.۶ درصد و ایتالیا ۲۸.۹ درصد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا