فناوری

مالیات و جریمه چند میلیارد یورویی برای اپل و گوگل؛ غول‌های فناوری آمریکایی در اروپا نقره‌داغ شدند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یورونیوز: دادگاه عالی اروپا با صدور حکمی دو غول فناوری آمریکایی را ملزم به پرداخت میلیاردها یورو مالیات معوقه و جرایمی کرد که تاکنون از آنها طفره رفته اند.

به لطف این حکم، اروپا در نبرد حقوقی چند میلیارد یورویی با سازنده گوشی های هوشمند آیفون و غول گوگل که صاحب بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است، پیروز شد.

بر اساس حکم دادگاه دادگستری اروپا در روز سه‌شنبه، گوگل به دلیل نقض قوانین ضدتراست بیش از ۲ میلیارد یورو جریمه شده است و اپل نیز به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۳ میلیارد دلار) مالیات معوقه به اتحادیه اروپا محکوم شده است. .

هر دو مورد به عنوان یک نبرد قانونی از سوی بروکسل برای بستن منافذ مالیاتی برای غول های فناوری ایالات متحده و مجازات این شرکت ها به دلیل نادیده گرفتن قوانین و مقررات رقابت تلقی می شود.

قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نیز در حکم خود با اشاره به قرارداد مالیاتی قبلی اپل و دوبلین اعلام کردند که «ایرلند کمک های غیرقانونی به اپل ارائه کرده و موظف به بازپس گیری آن است».

شکایت علیه گوگل به سال ۲۰۱۷ باز می گردد، زمانی که اتحادیه اروپا این شرکت آمریکایی را متهم کرد که لینک های خرید آنلاین گوگل را در جستجوها در اولویت قرار داده است.

اتحادیه اروپا این اقدام را مغایر با قوانین ضد انحصار حاکم در کشورهای عضو تشخیص داد و علیه غول آمریکایی فعال در زمینه فناوری و جستجوهای اینترنتی شکایت کرد.

این شکایت منجر به صدور حکمی علیه گوگل به پرداخت ۲.۴ میلیارد یورو جریمه به دلیل نقض قوانین رقابت در اروپا شد.

مقامات گوگل در آن زمان از پرداخت این جریمه خودداری کردند و به دیوان عدالت اتحادیه اروپا شکایت کردند.

این دادگاه عالی اروپا روز سه شنبه حکمی صادر کرد و اعتراض گوگل را رد کرد و جریمه اعمال شده در حکم اولیه را تایید کرد.

در حکم قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا آمده است: با توجه به ویژگی های بازار و شرایط خاص پرونده، رفتار گوگل تبعیض آمیز بوده و در محدوده رقابت منصفانه قرار نمی گیرد.

گوگل در پاسخ به این حکم اعلام کرد که از سال ۲۰۱۷ تغییراتی را برای انطباق با مقررات اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

نبرد حقوقی طولانی مدت اتحادیه با اپل

پرونده اتحادیه اروپا علیه اپل در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. شکایت بروکسل مربوط به اتهامات مربوط به معامله مالیاتی “عزیزانه” بین سازنده آیفون و مقامات ایرلندی بود. ایرلند کشوری است که دفتر مرکزی اپل در اروپا را در خود جای داده است.

اتحادیه اروپا مدت‌هاست که از اپل می‌خواهد مالیات یارانه‌های غیرقانونی و کمک‌های دریافتی خود از دوبلین را در نتیجه توافق مالیاتی ویژه بین اپل و دوبلین پس دهد.

اما اپل می گوید که این مالیات ها باید در آمریکا پرداخت شود و پرداخت مجدد آن در اروپا نوعی مالیات مضاعف است.

شرکت آمریکایی سازنده گوشی های آیفون توانست با همین استدلال حکم دادگاه را به نفع خود جلب کند و از پرداخت این مالیات ها معاف شود، اما این موضوع برای تجدید نظر اتحادیه اروپا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد.

کمیسیون اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ این موضوع را به چالش کشید و پس از آن به مدت چهار سال درگیر اختلافات حقوقی با اپل بود تا اینکه روز سه شنبه دادگاه دادگستری اروپا به نفع کمیسیون رای داد.

هر دو حکم صادر شده در این روز علیه شرکت های آمریکایی گوگل و اپل قطعی و قابل اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا