اخبار اقتصاد ایران

مالیات کارمندان ۲ برابر مالیات مشاغل و اصناف | مالیات ۵۰ درصد از مشاغل صفر است

تحلیل درآمدهای مالیاتی در پنج ماهه سال جاری نشان می دهد که سهم مالیاتی کارکنان بخش دولتی و خصوصی ۱۲ درصد و سهم مالیاتی مشاغل و اصناف ۶ درصد از کل مالیات وصول شده است.

افق میهن به نقل از ایرنا، کل درآمد وصولی سازمان امور مالیاتی کشور در پنج ماهه امسال ۴۰۶ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد و ۸۰ درصد افزایش داشته است. نسبت به رقم مصوب قانون بودجه. بوده است از این میزان، سهم مالیات بر درآمد در مدت مشابه ۷۷ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان است که حدود ۱۶ هزار و ۱۱ میلیارد تومان آن سهم مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی و حدود ۳۲ هزار و ۸۲۵ ​​میلیارد تومان سهم است. مالیات بخش خصوصی

در واقع سهم مالیات بر حقوق کارکنان بخش دولتی ۴ درصد و سهم مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی ۸ درصد از کل مالیات وصولی است که در مجموع سهم مالیات کارکنان ۱۲ درصد از کل مالیات دریافتی است. .

در پنج ماهه امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان مالیات مشاغل وصول شده که ۶ درصد کل مالیات است. در مقایسه، واضح است که کارمندان بخش دولتی و خصوصی دو برابر اتحادیه های کارگری در کشور مالیات می پردازند.

اگرچه سهم اصناف در پرداخت مالیات تنها ۶ درصد است، اما سهم این قشر در اقتصاد کشور ۳۰ ​​درصد گزارش شده است که سهم قابل توجهی است.

مالیات ۵۰ درصد مشاغل است

بر اساس گزارش های سازمان امور مالیاتی کشور، حدود هشت میلیون مودیان فعال در حوزه مشاغل و مشاغل هستند که نیمی از آنها صفر و نیمی دیگر ۶ درصد از کل مالیات را پرداخت می کنند.

بر اساس این گزارش، ۲۰ درصد اصناف بین ۰ تا ۵ میلیون تومان و ۱۰ درصد دیگر بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان و ۱۲ درصد بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در سال پرداخت می کنند و تنها ۸ درصد اصناف ۳۰ میلیون تومان پرداخت می کنند. تومان. تومان به بالا سهم مالیاتی آنهاست.

اصناف مختلف بر اساس نوع شغل و درآمدی که به دست می آورند مالیات های متفاوتی می پردازند. به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱ گزارشی از سرانه مالیات هر صنف در سه سال منتشر کرد که بر اساس آن مشاغلی مانند پزشک و دندانپزشک، نمایشگاه خودرو و … سردفتران، دلالان املاک، رستوران داری و … طلافروشان در هر سال مالیاتی بین ۹ تا ۳۵ میلیون تومان پرداخت می کنند.

همچنین اخذ مالیات از شیرینی و قنادی، لوازم یدکی خودرو، وکلا، هنرمندان، سیگار و دخانیات، کیف و کفش و ابزار فروشان بین ۶ تا ۸ میلیون تومان در سال و سهم مالیات صاحبان مشاغل لوازم خانگی. فرش، لوازم صوتی و تصویری، لوازم التحریر و مسافرخانه ها بین ۳ تا ۵ میلیون تومان در سال است.

در دوران تحول جدید، سازمان امور مالیاتی کشور با هوشمندسازی نظام مالیاتی و به روز رسانی بیش از ۵۰ سامانه، به دنبال رویکرد ارتباط مستقیم مؤدی و حسابرسی است تا از طریق شفاف سازی از فرار مالیاتی جلوگیری کند. نمایشگاه مالیات استانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا