اقتصاد جهان

مایکروسافت با کنارزدن اپل باارزش ترین شرکت جهان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایران تحلیل ، سهام اپل روز گذشته ۰.۲ درصد و سهام مایکروسافت ۱ درصد رشد کردند. بر اساس گزارش شرکت مالی LSEG، ارزش بازار مایکروسافت به بالاترین رقم تاریخ ۲.۸۸۷ تریلیون دلار رسید، در حالی که این رقم برای اپل ۲.۸۷۵ تریلیون دلار بود.

نگرانی های جدید در مورد تقاضای گوشی های هوشمند باعث شده است که سهام اپل در سال ۲۰۲۴ پس از افزایش ۴۸ درصدی در سال گذشته، ۳ درصد کاهش یابد. سهام مایکروسافت پس از افزایش ۵۷ درصدی در سال ۲۰۲۳، با سرمایه گذاری این شرکت در سازنده چت بات هوش مصنوعی ChatGPT، حدود ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

بر اساس گزارش LSEG، ارزش بازار اپل در ۱۴ دسامبر به ۳.۰۸۱ تریلیون دلار رسید. مایکروسافت فناوری OpenAI این شرکت را در مجموعه نرم‌افزار بهره‌وری خود ادغام کرد، اقدامی که به احیای تجارت محاسبات ابری آن در سه ماهه جولای تا سپتامبر کمک کرد. پیشروی این شرکت در زمینه هوش مصنوعی همچنین فرصتی برای به چالش کشیدن سلطه گوگل در جستجوی وب ایجاد کرده است.

در همین حال، اپل با تقاضای کم از جمله آیفون، بزرگترین منبع درآمد این شرکت دست و پنجه نرم می کند. تقاضا در چین، بازار بزرگی برای این گوشی پرچمدار، تحت تاثیر رشد کند اقتصادی در دوران پس از کرونا و بازگشت هواوی به بازار قرار گرفته است.

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل در تاریخ ۲ فوریه در ایالات متحده عرضه می شود که بزرگترین عرضه اپل از زمان معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ است. با این حال، UBS Financial در گزارشی در هفته گذشته تخمین زد که فروش ویژن پرو سهم نسبتا کمی در درآمد هر سهم اپل در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۸ تاکنون چندین بار از اپل به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان پیشی گرفته است، آخرین بار در سال ۲۰۲۱ که نگرانی ها در مورد اختلال زنجیره تامین ناشی از همه گیری کووید-۱۹ به قیمت سهام اپل آسیب زد.

پیش بینی فروش سه ماهه تعطیلات اپل در گزارش سه ماهه نوامبر، ضعیف تر از انتظارات وال استریت بود که دلیل آن تقاضای ضعیف برای آی پدها و ابزارهای پوشیدنی بود.

بر اساس گزارش شرکت مالی LSEG، تحلیلگران انتظار دارند درآمد سه ماهه دسامبر اپل به طور متوسط ​​با ۰.۷ درصد افزایش به ۱۱۷.۹ میلیارد دلار برسد. این اولین افزایش سالانه شرکت در چهار فصل گذشته خواهد بود. اپل نتایج خود را در ۱ فوریه منتشر می کند.

تحلیلگران همچنین پیش بینی کردند که درآمد مایکروسافت در سه ماهه گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته و به ۶۱.۱ میلیارد دلار رسیده است که ناشی از رشد مداوم در تجارت ابری این شرکت است.

انتهای پیام/+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا