فناوری

ما در یکسال و نیم گذشته با اختلالات عمدی روی پلتفرم‌های مختلف مواجه بوده ایم / فیلترینگ ما از چین گسترده‌تر است / فیلترینگ آنقدر هزینه به دولت تحمیل می کند که در مقطعی دیگر نمی‌تواند آن را ادامه دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بحران اینترنت روز به روز جدی تر می شود و مسئولین این امر نیز با پیچیده تر کردن فیلترینگ، هزینه ای بر دست خود و ملت می گیرند. در حالی که دسترسی به شبکه های فیلترشدن کماکان ادامه دارد اما تنها اتفاقی می افتد که افزایش هزینه های دولت و کاهش سطح امنیت شبکه بوده است.

سعید سوزنگر، کار شبکه و امنیت، درباره اختلالات اینترنت در چند ماه اخیر به «ایران تحلیل» گفت: ما در یکسال و نیم گذشته اختلالات عمدی پل رویتفرم‌های مختلف داشتیم. مثلاً اختلالات عمدی و ارتباطات ناشناس در سطح کل شبکه وجود دارد. هر جا هر ترافيکي را درست تشخيص نمي‌دهد که آن را مشکل سازند. مثلاً شما به محض اینکه با وی پی آن فایلی را دانلود کنید، با سرعت خوب شروع می‌شود و پس از ۵ کاهش پیدا می‌کند. عدم تناسب توسعه شبکه داخلی، با شبکه بین الملل هم در این کاهش سرعت اثر دارد. اما به شرط اینکه شبکه بین الملل جدا نشود. این نگاه اشتباهی است که اینترنت را یک سرویس بر بستر شبکه بدانیم. شبکه را تا ۵g گسترش می‌دهیم و با کنترل‌هایی که می‌گذارند اثری از آن برای مردم نمی‌شود.اینترنت یک شبکه کاملاً آزاد است که باید ما را به شاهراه جهانی برساند.

وی در ادامه در رابطه با خطرات امنیتی فیلترشکن ها اشاره کرد: من بارها اشاره کردم، اگر بخواهیم دنیای امنی داشته باشیم دو مؤلفه می‌خواهم. اول رفع تحریم و دوم رفع فیلترینگ؛ من نمی‌توانم برای تحریم‌ها کاری کنم، اما اگر فیلترینگ نشود، شرکت‌ها می‌توانند ارتباط بیشتری را تا حد زیادی ایمن کنند. وقتی یک چالش در سیستم من رخ دهد، به حداقلی‌ترین حالت ممکن است امنیت را کاهش دهد. ما که از پروتکل‌های رمزنگاری و ابزارهای امنیتی بیشتر استفاده می‌کنیم، سیستم فیلترینگ بیشتر ارتباطات ما را قطع می‌کند. در نتیجه تمام ابزارهایی را که خودم برای امنیت شبکه ایجاد کرده‌ام را غیرفعال می‌کنم.

او افزود: امنیت کاربر با فیلترشکن به خطر می‌افتد. سلامت و سلامت مردم هم به خطر می‌افتد. مردم با فیلترشکن آسیب روانی شدید دیده‌اند. مردم برای انجام یک کار عادی در اینترنت، فیلترشکن را وصل و قطع کنند و از حقوق خود منع کنند. تمام این کارها برای جلوگیری از دسترسی به گردش آزاد اطلاعات هیچ نیست. دسترسی آزاد از همه چیز مهمتر است و بزرگترین تهدید فیلترینگ است.

سوزنگر درباره پیچیده شدن فیلترینگ و پاسخگو نبودن در آن به مرور گفت: فیلترینگ ما از چین در حال ساخت است. معماری فیلترینگ در ایران اینگونه نبود و بر اساس اینترنت نسبتاً آزاد ساخته شد. شرکت ارتباطات زیرساخت این حوزه را برعهده گرفت. تا زمانی که دسترسی آزاد به اینترنت وجود داشته باشد، هر ابزار دور زدن فیلترشکن راه خود را پیدا می کند. شاید این هزینه برای شهروند از ۱۰۰ هزار تومان فیلترشکن ماهانه به ۱۵۰ هزار تومان برسد اما برای دولت از یک همت به پنج همت می‌رسد و آنقدر هزینه به دولت می‌رسد که نمی‌تواند آن را ادامه دهد. ما مردم کره شمالی نیستیم که به آن نقطه برسیم.

وی درباره اینترنت استارلینک گفت: این سبک اینترنت واقعیت دارد. اولین تست استارلینک در ایران را گرفتم و منتشر کردم، اما مسئله اینجاست که روشنفکر جامعه می‌تواند راه خود را پیدا کند و به این دسترسی‌ها برود اما مهم نیست. بزرگترین کاری که ما باید انجام دهیم، دسترسی عمومی به اینترنت است. اطلاعات عمومی مهم است. من برای خودم تلاش نمی‌کنم، تلاش می‌کنم که مردم عادی به اینترنت دسترسی داشته باشند. استارلینک و حمایت‌های بین‌المللی یک شو تبلیغاتی است. خارجی‌ها دلشان برای ما نسوخته است. فیلترینگ راه به جایی نمی‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا