بانک و بیمه

مبادلات ایرانی معتبر می شود؟

بازار؛ گروه تبادل: بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، دارایی های خارجی کشور به دلیل افزایش نرخ ارز رشد چشمگیری داشته است. این بدان معناست که خالص دارایی‌های خارجی از ۳۴۵ میلیارد تومان به ۱۸۳۶ میلیارد تومان رسیده که معادل ۵ برابر افزایش است. این افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر تولید، سرمایه گذاری و اشتغال در ایران داشته است. علاوه بر این، با تقویت قدرت بانک مرکزی، توانست ارزش پول ملی را حفظ کند، واردات را تضمین کند و ثبات و رشد اقتصادی کشور را ایجاد کند.

سیاست پولی با هدف حفظ تراز پرداخت ها، تسهیل تجارت خارجی، ایجاد نقدینگی ارزی، کنترل بازار داخلی ارزهای خارجی، حفظ و ارتقای اعتبار کشور و از همه مهمتر حفظ ارزش پول داخلی و کمک به کشور اجرا می شود. رشد اقتصادی . برای دستیابی به این اهداف، بانک های مرکزی ذخایر ارزی را حفظ می کنند. ذخایر ارزی بانک های مرکزی معمولاً از ارزهای خارجی و طلا تشکیل شده است. به همین دلیل بانک مرکزی در ایران دارایی های خارجی را افزایش داده است.

در شرایط بحرانی، ذخایر ارزی سیستم مالی را تثبیت می کند. از طرفی اعتبار کشور را افزایش می دهد و از سردرگمی در بازار ارز جلوگیری می کند. بنابراین یکی دیگر از دستاوردهای افزایش دارایی های خارجی در سال های اخیر، ثبات نرخ ارز بوده است

دارایی های خارجی ایران در زمان بحران های مالی یا نابسامانی های اقتصادی نقش ضربه گیر را برای اقتصاد ایفا می کند. دارایی های خارجی از شوک های خارجی به اقتصاد کشور جلوگیری می کند. در سال های اخیر شاهدیم که به دنبال شیوع کرونا در جهان، برخی از کشورها با تورم بسیار بالایی مواجه شدند. در مقابل، برخی دیگر از کشورها تورم معقول تری را تجربه کردند. این مشکل ناشی از سطح دارایی های خارجی آنها و همچنین نحوه اجرای سیاست های پولی است. در شرایط بحرانی، ذخایر ارزی سیستم مالی را تثبیت می کند. از طرفی اعتبار کشور را افزایش داده و از سردرگمی در بازار ارز جلوگیری می کند. بنابراین یکی دیگر از دستاوردهای افزایش دارایی های خارجی در سال های اخیر، ثبات نرخ ارز بوده است.

چرا ذخایر خارجی مهم است؟

دارایی های خارجی از این جهت حائز اهمیت است که اگر ایران بخواهد کالا یا خدمات وارد کند باید قیمت و هزینه مربوط به این ارزهای خارجی را بپردازد. ذخایر ارزی بالا به انجام تعهدات پرداخت بدون اعمال فشار زیاد بر پول ملی کمک می کند. این ذخایر این امکان را فراهم می کند که در زمان واردات، نقدینگی کافی برای انجام معاملات ارزی و یا پوشش کسری تراز پرداخت های کشور وجود داشته باشد.

بدهی خارجی بسیاری از کشورها به دلیل استقراض ارزهای خارجی است. در دولت دوازدهم، سطح وام های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به قدری افزایش یافته بود که ایران به یکی از کشورهای دارای بدهی خارجی بالا نسبت به تولید ناخالص داخلی تبدیل شده بود.

بانک های مرکزی با نظارت روزانه بر بازارهای مالی جهان، دائماً در حال تلاش برای تبدیل ارزهای کاهش یافته به ارزهای قوی تر هستند. آنها همچنین ذخایر طلای خود را بر اساس نقدینگی و چشم انداز قیمت جهانی مدیریت می کنند

افزایش ذخایر ارزی به تسهیل پرداخت سود و اصل وام های ارزی کمک می کند. علاوه بر این، ذخایر ارزی بالای بانک مرکزی به موسسات مالی بین المللی وام دهنده این اطمینان را می دهد که کشور وام گیرنده می تواند به تعهدات پولی و مالی خود عمل کند.

بانک‌های مرکزی اکثر کشورها ذخایر ارزی خود را در دارایی‌های امن و نقدشونده به ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سرمایه گذاری ها می تواند برای کشور درآمدزایی کند. علاوه بر این، بانک‌های مرکزی دائماً بازارهای مالی جهان را رصد می‌کنند تا ارزهای در حال کاهش ارزش را به ارزهای قوی‌تر تبدیل کنند. آنها همچنین ذخایر طلای خود را بر اساس نقدینگی و چشم انداز قیمت جهانی مدیریت می کنند.

طلا علاوه بر نقدینگی بالا، به دلیل همبستگی معکوس قیمت آن با نرخ دلار آمریکا، برای بانک های مرکزی جذاب است. زیرا وقتی ارزش دلار پایین می آید، ارزش طلا نیز بالا می رود. این رابطه به بانک های مرکزی اجازه می دهد تا از ذخایر خود در زمان نوسانات بازار محافظت کنند و اعتماد بین المللی را به ثبات اقتصاد خود حفظ کنند. علاوه بر این، رشد قیمت طلا در زمان بحران های اقتصادی و ژئوپلیتیکی می تواند به بانک های مرکزی در مقابله با تورم و کاهش ارزش پول ملی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا