اخبار اقتصاد ایران

مبایعه‌نامه‌های کاغذی املاک در گیلان بی‌اعتبار شد

معاون امور بازرگانی و توسعه کسب و کار اداره کل صنعت معدن و تجارت گیلان با اشاره به اجرای ماده ۵ مصوبه تنظیم بازار و اجاره مسکن در گیلان گفت: کلیه مشاوران املاک استان. باید معاملات خود را بر اساس سامانه ثبت املاک انجام دهند و از این رو استشهادنامه های کاغذی فاقد اعتبار است.

ایران تحلیل، محمد فیض در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: مشاوران املاک در راستای ابلاغ دستورالعمل اجرای حکم قانونی باید کلیه معاملات خرید و فروش و اجاره املاک خود را در سامانه املاک ثبت کنند. و کد رهگیری صادر کنند در غیر این صورت از سوی دولت مجازات خواهند شد. معرفی خواهد شد.

بر اساس ماده ۵ مصوبه تنظیم بازار مسکن و اجاره، هرگونه ارائه خدمات به متقاضیان فروش و اجاره ملک پس از ثبت اطلاعات طرفین در سامانه امکان پذیر است و مشاوران املاک موظف به اخذ ردیابی شناسه های سامانه تراکنش بر اساس اطلاعات اقامتی ثبت شده در سامانه. اقدام به

در راستای اجرای ماده (۱۸) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰، مشاوران املاکی که بدون اخذ شماره شناسایی اقدام به خرید، فروش یا اجاره می کنند، مشمول مجازات تخلفات مندرج در قانون نظام صنفی می شوند. مصوب ۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی آن. و قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات بعدی آن.

وی افزود: با اجرای این قانون تنها یک معامله با یک کد پستی انجام می شود و امکان فروش ملک به چند نفر وجود نخواهد داشت، مفاسد و جعل سند نیز رفع می شود و سند صادر شده نیز خواهد بود. معتبر برای محاکم قضایی

وی تصریح کرد: شفاف سازی جریان معاملات در سطح جامعه، امکان فعالیت مشاوران املاک دارای مجوز و جلوگیری از فعالیت غیرمجازها از دیگر مزایای اجرای این بخشنامه است.

فیض از شهروندان گیلانی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شماره تلفن ۱۲۴ این اداره کل اطلاع دهند و افزود: ۱۵ هزار مشاور املاک دارای مجوز در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۵ هزار مشاور در شهرستان رشت مستقر هستند. بر اساس بررسی های میدانی از ابتدای سال جاری تا دی ۹۰۰ مشاور املاک غیرمجاز شناسایی شدند.

وی عمده تخلفات انجام شده در این حوزه را عدم ارائه کد رهگیری، عدم ارائه فاکتور، دریافت پورسانت بیش از مبلغ مصوب عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا