بانک و بیمه

مبهمات یک لایحه؛ قرار بر فرار از حقوق منطقی است| وارونه ای به نام تثبیت حقوق در شرایط افزایش تورم!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: لایحه بودجه سال آینده قرار بود روز قبل در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود، اما کلیات آن رد شد و دولت مجبور به اصلاح آن شد. بودجه با افزایش ۵۰ درصدی درآمد در محل اخذ مالیات تهیه شد. دولت با چشم پوشی از درآمد حاصل از فروش نفت به دنبال درآمد پایدار در این بودجه است. درآمد مورد ادعای دولت در دو سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون مالیات دهنده جدید را به لیست مالیات دهندگان اضافه کرده است. بنابراین سهم درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده افزایش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که دولت معتقد است; افزایش درآمد مالیاتی بر حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه فشار نمی آورد.

حقوق بگیرانی که در بودجه سال آینده به دلیل تورم بیش از ۴۰ درصدی در افزایش حقوق غفلت شده اند چون تعداد افزایش حقوقشان تنها ۱۸ درصد است، تورم مورد انتظار را نادیده می گیرند و افزایش قیمت در سال آینده را می بلعد. به همین تعداد اندک، مگر اینکه اقدامات جدی برای کنترل بازار و تثبیت قیمت ها انجام شود. البته افزایش حقوق باید نزدیک به نرخ تورم باشد تا حقوق بگیران در طول سال حداقل از رفاه نسبی برخوردار شوند.

دولت معتقد است گنجاندن حقوق های بالا در بودجه سالانه نه تنها تخصیص بودجه برای دولت را با مشکل مواجه می کند، بلکه چرخه مارپیچی افزایش تورم، قیمت ها و حقوق ها را ایجاد می کند که برای مردم و البته به ضرر مردم است. به دولت

خودداری دولت از افزایش حقوق کارگران در بودجه!

اگرچه دولت‌ها تلاش می‌کنند در بودجه سالانه افزایش حقوق‌های زیادی را تعیین نکنند، اما معتقدند افزایش حقوق‌ها نه تنها تخصیص بودجه برای دولت را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه از مارپیچ افزایش نرخ تورم نیز جلوگیری می‌کند. قیمت ها و حقوق ها به وجود می آید و این رویکرد منجر به ضرر مردم و البته دولت می شود. اگرچه ممکن است از نظر علمی و اقتصادی درست باشد، اما به گفته کارشناسان، زمانی که شکاف بین نرخ تورم و حقوق و دستمزد زیاد باشد و هیچ کنترلی بر سازمان و تثبیت وجود نداشته باشد، مشکلات لایه دستمزد با حقوق پایین به وجود می آید. از قیمت های موجود در بازار در زندگی وجود دارد. جدی می شوند.

اکنون که دولت در بودجه سال آینده افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان خود را در نظر گرفته است، با توجه به افزایش قیمت ها در بازار، این رقم کمکی به بهبود زندگی آنها نمی کند. البته بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت برای سال آینده رقم مناسبی نیست و این رقم در کمیسیون تلفیق تغییر خواهد کرد. به گفته آنها، باید تغییراتی در این لایحه ایجاد شود تا افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل ۲۰ درصد یا بیشتر باشد. این در حالی است که افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت با نرخ تورم ۴۵ درصدی همخوانی ندارد و هزینه ها را پوشش نمی دهد. البته طبق قانون افزایش حقوق سالانه باید متناسب با نرخ تورم باشد.

دولت معمولاً سعی می‌کند حقوق‌ها را در بودجه‌های سالانه بیش از حد بالا طبقه‌بندی نکند. اما به نظر می رسد در صورتی که نرخ تورم را بسیار کاهش داده باشد باید رقم حقوق را پایین بگذارد نه اینکه نرخ تورم فعلی ۴۵ درصد باشد بلکه افزایش حقوق را کمتر از ۲۰ درصد فرض کند.

لزوم بازنگری در بودجه؛ افزایش حقوق که با نرخ تورم مطابقت ندارد

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری بازار در خصوص تعیین افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت و تاثیر این تعداد اندک در تعیین نرخ دستمزد کارگران در سال آینده گفت و گو کرد. فکر نکنید حقوق ها خیلی بالاست. اما به نظر می رسد در صورتی که نرخ تورم را بسیار کاهش داده باشد باید رقم حقوق را پایین بگذارد نه اینکه نرخ تورم فعلی ۴۵ درصد باشد بلکه افزایش حقوق را کمتر از ۲۰ درصد فرض کند. این روش مورد قبول کارشناسان و حقوق بگیران نیست زیرا فاصله بین نرخ تورم و افزایش حقوق بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه نظر نمایندگان کارگران در تعیین سطح دستمزد و حقوق با نظر دولت کاملا متفاوت است، تصریح کرد: در بحث افزایش دستمزد کارگران باید دستمزد آنها متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. زیرا طبقات Der Working از امتیازاتی که کارمندان دولت دارند محروم هستند. اما اینکه دولت مصمم است نرخ حقوق کارمندان خود را به زیر ۲۰ درصد افزایش دهد، ممکن است نظر نمایندگان دولت در شورای عالی کار در زمان تعیین حقوق را تحت تاثیر قرار دهد، اما همانطور که باید امسال دستمزد. نرخ در نیمه دوم سال افزایش در سال، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین بدون شک، تثبیت حقوق تعداد کارمندان سال آینده، عددی کاملا مناسب در نظر گرفته می شود.

نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم توانایی دولت در افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی حقوق کارکنان، مغایر با مفاد برنامه هفتم است چرا که در برنامه هفتم توسعه بر ارتقای معیشت مردم تاکید شده است. و کاهش نرخ تورم را تعیین می کند.

دستمزدها نتیجه تورم است نه علت افزایش آن

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: نمایندگان کارگری شورای عالی کار دیگر مانند امسال در تعیین نرخ دستمزد سال آینده زیر ارزش نخواهند بود و دولت فرض می کند افزایش حقوق یا دستمزد با ارزش نسبتاً بالا رخ می دهد.» اگر رشد نرخ تورم مؤثر باشد، این مشکل در شرایط است. وجود نرخ تورم بالا غیرقابل قبول است زیرا علت افزایش نرخ تورم در جاهای دیگری است که دولت باید به آنجا مراجعه کند، زیرا سهم تورم در دستمزد بسیار ناچیز است. البته باید توجه داشت که دستمزد ناشی از تورم است نه عامل افزایش آن.

وی ادامه داد: اکنون بی اعتمادی جدی در تعیین دستمزدها به وجود آمده است زیرا دولت نمی تواند در فضای دوستانه مطالبات کارگران را جدی بگیرد.به عنوان مثال نظر آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه. سازمان با توجه به عدم توانایی دولت در افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی حقوق کارکنان خود مغایر با مفاد برنامه هفتم توسعه است، اما در برنامه هفتم توسعه بر بهبود معیشت مردم و افزایش نرخ تورم تاکید شده است. . همچنین نرخ بالای تورم در کشور برای همگان قابل توجه است اما دولت مدعی کاهش تورم است در حالی که مردم هیچ تاثیری از کاهش نرخ تورم روی میز خود نمی بینند.

وقتی هر کیلو گوشت ۵۰۰ هزار تومان، برنج کیلویی ۱۱۰ هزار تومان، مرغ ۱۰۰ هزار تومان و اجاره خانه دو برابر شده است، تصمیم گیران باید در تعیین دستمزد و حقوق متناسب با رشد سریع قیمت در بازار، جوانب لازم را در نظر بگیرند.

ثبات دستمزدها در برابر افزایش شدید قیمت ها

به گفته این کارشناس اقتصادی، وقتی هر کیلو گوشت ۵۰۰ هزار تومان، برنج کیلویی ۱۱۰ هزار تومان، مرغ ۱۰۰ هزار تومان و اجاره بهای خانه ۲ برابر شده است، مسئولان تصمیم گیر در تعیین دستمزد و حقوق باید جوانب لازم را در نظر بگیرند. اقتصاددان گفت. این در حالی است که در بازار با افزایش چند برابری برخی کالاهای اساسی در سال، حقوق کارگران افزایش نیافته است و همان رقمی است که سال گذشته بدون این تغییرات و متناسب با افزایش شدید، تعیین شد. در قیمت ها

حاج اسماعیلی افزود: به هر حال اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر عدم افزایش حقوق کارمندان و کارگران در شرایط تورم بالا و عدم ثبات قیمت در بازار چندان منطقی نیست. بر اساس این گزارش، با توجه به رد کلی بودجه ۱۴۰۳ از سوی شورای اسلامی و مهلت یک هفته ای برای اصلاح آن از سوی دولت، به احتمال زیاد در حوزه تعدیل حقوق بازنشستگان، سطح حقوق خواهد بود. کارمندان دولت و افزایش ۵۰ درصدی منابع از طریق اخذ مالیات. ، در حال بازنگری است. لایحه ای که درآمدها و هزینه های آن مغایر است و مجلس می خواهد قبل از بررسی در کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا