ترندهای روز

متا به زودی از پست‌های عمومی در شبکه‌های اجتماعی برای تغذیه هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ راه حل چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

به کاربران اروپایی فیس بوک و اینستاگرام اطلاع داده شد که از ۲۶ ژوئن از پست های عمومی آنها برای توسعه هوش مصنوعی استفاده می شود. این شامل پست ها، عکس ها، زیرنویس ها و پیام های ارسال شده به هوش مصنوعی است.

مرکز راهنمایی اینستاگرام اعلام کرد: «اطلاعات مورد استفاده می‌تواند شامل پست‌ها، عکس‌ها، زیرنویس‌ها و پیام‌های ارسال‌شده به هوش مصنوعی باشد، اما شامل محتوای پیام‌های خصوصی نمی‌شود».

متا به عنوان شرکت مادر این دو شبکه اجتماعی اعلام کرد که کاربران در بریتانیا و اتحادیه اروپا از استفاده از اطلاعات عمومی خود برای توسعه هوش مصنوعی با رعایت قوانین حفظ حریم خصوصی مطلع خواهند شد.

مقررات عمومی حفاظت از داده ها در این مورد چه می گوید؟

طبق مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR)، یک شرکت یا سازمان می تواند داده های شخصی را در صورتی که دلایلی برای “منافع مشروع” داشته باشد، پردازش کند.

متا با اشاره به این مبنای قانونی افزود که این داده ها برای توسعه و بهبود هوش مصنوعی استفاده می شود.

برای جلوگیری از استفاده از داده های شخصی، نمی توانید با پر کردن فرمی در اینستاگرام یا فیس بوک – که در حال حاضر در دسترس نیست، اجازه استفاده از این داده ها را بدهید.

طبق فرم‌ها، متا این درخواست‌ها را مطابق با قوانین حفاظت از داده‌ها بررسی می‌کند و در صورت تایید، آن‌ها را در آینده اعمال خواهد کرد.

با این حال، حتی اگر کاربران انصراف دهند، اگر داده‌های آن‌ها در تصویر به اشتراک‌گذاشته‌شده شخص دیگری درج شده باشد یا در پست‌ها یا زیرنویس‌های کاربران دیگر ذکر شده باشد، همچنان ممکن است استفاده شود.

درخواست کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند از متا

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) اعلام کرده است که درخواست‌هایش از متا برای محدود کردن استفاده از داده‌ها باعث شده است که متا استفاده از داده‌ها برای هوش مصنوعی را به تاخیر بیاندازد. متا در پی این درخواست ها، چهار هفته پیش کاربران را از استفاده از داده های شخصی مطلع کرد. همچنین، این درخواست‌ها تنها منجر به استفاده از پست‌های عمومی کاربران اتحادیه اروپا، به استثنای افراد زیر ۱۸ سال می‌شود.

سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و استفاده از داده ها

مدل زبان در مقیاس بزرگ (LLM) نوعی هوش مصنوعی است که برای درک، تولید و دستکاری زبان انسان طراحی شده است و با استفاده از مقادیر زیادی از داده های متنی توسعه یافته است. به این ترتیب این مدل ها قادر به انجام وظایف مرتبط با زبان مانند ترجمه، خلاصه نویسی، پاسخگویی به سوال و تولید متن خواهند بود.

آخرین نسخه متا با عنوان “Llama 3” در ماه آوریل منتشر شد و هنوز در اروپا موجود نیست. برای توسعه آن از پیام رسان های عمومی اینستاگرام و فیس بوک استفاده شده است. علاوه بر این، متا در حال توسعه تراشه های سفارشی برای پشتیبانی از حجم کاری هوش مصنوعی است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا