اقتصاد جهان

متحد سابق اسرائیل با قطع صادرات خود در کنار فلسطین ایستاد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری افق میهن، «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهور کلمبیا با اشاره به فجایع انسانی در غزه که در پی حملات مداوم رژیم صهیونیستی رخ داده است، فرمانی را امضا کرد که در موارد نادر صادرات زغال سنگ به اسرائیل را ممنوع می‌کند.

این کشور آمریکای لاتین پیش از این بزرگترین تامین کننده سوخت های فسیلی اسرائیل بود و پیش بینی می شود تجارت بین دو طرف در سال ۲۰۲۳ به ۴۵۰ میلیون دلار برسد.

انجمن معدنکاران کلمبیا نسبت به این اقدام هشدار داده بود که اولین بار در ماه ژوئن اعلام شد و به توافق تجاری بین بوگوتا و تل آویو و مقاومت تولیدکنندگان زغال سنگ اشاره کرد.

در سندی که روز یکشنبه در وب‌سایت ریاست جمهوری کلمبیا منتشر شد، آمده است که این تصمیم بر اساس «وخیم‌تر شدن بحران انسانی که پس از عملیات نظامی اسرائیل در فلسطین پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به وجود آمد» گرفته شده است.

در این سند به گزارش اخیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اشاره شده است که نشان می‌دهد از آغاز درگیری‌ها، «۳۲۳۳۳ فلسطینی از جمله ۹۰۰۰ زن و ۱۳۰۰۰ کودک کشته شده‌اند. ۱.۱ میلیون نفر ناامن غذایی هستند و ۱.۷ میلیون آواره شده اند.

این فرمان پنج روز پس از انتشار و تا زمانی که «دستور اقدامات موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در چارچوب آیین‌نامه اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» صادر شود، لازم‌الاجرا خواهد شد. نوار غزه» (شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل) به طور کامل رعایت نشده است. دستور کار همان است.

پترو این دستور را در حساب رسمی خود X (توئیتر سابق) به اشتراک گذاشت و توضیح داد که این اقدام به این دلیل است که “زغال سنگ کلمبیا برای ساخت بمب برای کشتن کودکان فلسطینی استفاده می شود.”

کلمبیا یکی از نزدیک ترین شرکای اسرائیل در آمریکای لاتین بوده است. با این حال روابط دو کشور از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه به شدت تیره شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا