اخبار اقتصاد ایران

متقاضیان نهضت ملی مسکن بشتابند

یکی از موضوعات مهم در دولت چهاردهم رسیدگی به پروژه های کلان باقی مانده در حوزه مسکن است که دولت شهید رئیسی در این زمینه اقدامات مهمی انجام داد. طرح نهضت ملی مسکن با همه انتقادات و چالش های مختلف یکی از برنامه های مهم دولت قبل برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه در راستای تامین مسکن محسوب می شود. موافقت دولت جدید با ساخت واحدهای مسکونی مرتبط با این پروژه و ادامه فعالیت دولت قبل موضوعی است که تحلیلگران مسکن در مورد آن تردید دارند. دولت مسعود مزیکیان برای ساماندهی بازار مسکن با چالش های زیادی مواجه است که وضعیت آشفته بازار اجاره را می توان یکی از این معضلات مهم دانست.

وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم اخیراً قانونی برای تعیین سقف اجاره بها ارائه کرده است که بر اساس آن شورای عالی مسکن استان ها موظف به اجرای آن هستند. صرف نظر از موضوع بازار اجاره بها و چالش های آن، موارد بسیار دیگری در حوزه مسکن وجود دارد که رئیس جمهور منتخب و کابینه وی باید برنامه ریزی دقیق و اصولی برای مقابله با آن داشته باشند. در همین راستا انتشار خبر گفت وگویی با هادی محمدپور یکی از اعضای شورای اسلامی شهر انجام داده است که در ادامه می خوانید.

هادی محمدپور درباره بزرگترین چالش های دولت چهاردهم در حوزه مسکن گفت: دولت سیزدهم سیاست های موثری را در این زمینه دنبال کرد و موفقیت های مهمی به دست آمد. ارائه طرح های بزرگ مسکن مانند نهضت ملی مسکن یکی از مصادیق این نوع سیاست هاست که پس از تصویب این برنامه های مهم اتفاقات خوبی برای بازار مسکن افتاد. دولت شهید رئیسی به تبعیت از دولت های گذشته طرح ملی مسکن را در دستور کار قرار داد و خوشبختانه این امر با استقبال خوب جامعه مواجه شد.

وی ادامه داد: مسکن ملی برای کمک به اقشار کم درآمد برای خانه دار شدن اهداف خوبی را دنبال کرد و در این راه اتفاقات خاص و کم سابقه ای نیز رخ داد که باید به دولت سیزدهم تبریک گفت. به عنوان مثال در شهرهای گناباد و بجستان که از حوزه انتخابیه من محسوب می شوند، طی ماه های اخیر شاهد وقوع اتفاقات خوشایندی در بحث نهضت ملی مسکن بوده ایم. بر اساس آخرین آمار، گناباد به عنوان بهترین و موفق ترین شهر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از نظر زیرساخت ها و تکمیل واحدها طی یک سال گذشته در بین شهرستان های استان خراسان رضوی شناخته شده است.

محمدپور افزود: دولت چهاردهم باید به مقوله زیرساخت ها در این حوزه توجه ویژه داشته باشد و برنامه مدون و اصولی در این زمینه ارائه کند. توجه به چالش های مسکن سازی در مناطق کویری یکی از موضوعات مهمی است که دولت جدید باید در بحث آب و انرژی نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تسریع در خانه دار شدن جوانان یکی از اهدافی است که دولت جدید باید در اولویت قرار دهد. به هر حال بحث تامین مسکن دغدغه بسیاری از زوجین است و طرح های مختلف دولت های گذشته برای این امر موفقیت ملموسی نداشته است.

این نماینده مجلس دوازدهم در ادامه به خبرنگار شفان نیوز گفت: ارائه تسهیلات به متقاضیان باید روند بهتری پیدا کند تا شاهد نتایج مثبت و موفقی در این زمینه باشیم. البته بانک مسکن نهایت همکاری را در این زمینه انجام داد و به همین دلیل قصد دارم از این بانک تشکر ویژه داشته باشم. بانک مسکن در بحث اعطای تسهیلات عملکرد قابل توجهی داشت و به تعهدات خود در این زمینه عمل کرد. امیدوارم بانک های دیگر نیز بتوانند در حد توان با دولت همکاری کنند و با اعطای وام مسکن مشکلات جوانان ما را برای مسکن حل کنند.

دولت چهاردهم چاره ای جز ادامه طرح نهضت ملی مسکن ندارد

محمدپور در خصوص لزوم ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت جدید گفت: دولت سیزدهم با توجه به نیاز جامعه این تصمیم را گرفت و فرصت بسیار خوبی برای کمک به اقشار ضعیف جامعه ایجاد کرد. دولت چهاردهم با توجه به تقاضای قشر بزرگی از جامعه چاره ای جز ادامه این طرح مهم ندارد. مجلس دوازدهم نیز در رابطه با این موضوع مطالبات خاص خود را خواهد داشت و با توجه به شرایط موجود، دولت را موظف به اجرای طرح های حمایتی می کند.

وی در پایان افزود: مردم عزیز ایران نعمت ما محسوب می شوند و همه دستگاه ها و نهادها باید برای خدمت رسانی با یکدیگر همکاری کنند. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان شورای اسلامی توصیه های مهمی در خصوص ضرورت خدمت به مردم داشتند. علاوه بر توجه به موضوع معیشت، موضوع مسکن و رفاه مردم نیز بسیار مهم است. ما در کمیسیون اقتصادی مجلس اگر دولت به کمک ما نیاز داشته باشد تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اساسی مردم در حوزه مسکن انجام می دهیم. البته مجلس دوازدهم به وزرایی که برای رفاه و آسایش مردم برنامه های بلندمدت دارند رای اعتماد می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا