بانک و بیمه

متوسط ساخت مسکن قابل سکونت در روستاها متری ۸ میلیون| تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی در شُرف صدور است

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز بر هزینه ساخت و ساز تاثیر گذاشته است.

اگرچه امروز اکثر متقاضیان مسکن در انتظار دریافت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هستند، اما بیم آن دارند که تاخیر در ساخت و ساز هزینه های آنها را در پایان پروژه افزایش دهد.

با فرض اینکه هزینه ساخت هر متر مربع بنا در روستا حدود ۸ میلیون باشد، هزینه ساخت یک خانه ۸۰ متری در روستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵۰ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که وسعت زیربنا تنها یکی از عوامل موثر بر هزینه ساخت و ساز در روستا می باشد و عواملی مانند قیمت روز مصالح آهنی مانند قیمت فولاد تقویت کننده و قیمت تیر آهن، قیمت روز سیمان، دستمزد روزانه و هزینه حمل و نقل و جابجایی مصالح نیز تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده هر متر مربع سازه دارد.

اگر بخواهیم هزینه ساخت خانه را در شرایط مسکن روستاها برآورد کنیم باید گفت که هزینه هر متر مربع مسکن در روستاها بدون احتساب هزینه های کاشی کاری و گچ بری در حال حاضر ۸ میلیون تومان خواهد بود.

جودی مسئول امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت هر مترمربع مسکن در روستاها چقدر است؟ وی گفت: هزینه ساخت منازل اعم از مصالح ساختمانی و دستمزد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. اگر بخواهیم هزینه ساخت خانه را در شرایط مسکن روستاها برآورد کنیم باید گفت که هزینه هر متر مربع مسکن در روستاها بدون احتساب هزینه های کاشی کاری و گچ بری در حال حاضر ۸ میلیون تومان خواهد بود.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: زیست پذیر در واقع به این معناست که هنوز گچ کاری و کاشی کاری نشده است.

افزایش هزینه ساخت مسکن در روستاها باعث شد بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان را مطرح کند و در نهایت دولت این سقف را به موقع و مناسب به ۳۵۰ میلیون تومان تصویب کرد.

جودی در پاسخ به این سوال که وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی که هنوز ابلاغ نشده است چند درصد از هزینه ساخت واحد مسکونی در روستاها را شامل می شود؟ وی تاکید کرد: ابتدا باید تاکید کنم که افزایش هزینه های ساخت مسکن در روستاها باعث شد که بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان را مطرح کند. تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان مصوب شد.

این در حالی است که اگر یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در نظر بگیریم، ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت نیاز است. به عبارت دیگر، وام ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند ۷۰ درصد از هزینه ساخت خانه تا مرحله قابل سکونت را پوشش دهد.

وی ادامه داد: بنابراین افزایش سقف اعتبار مسکن روستایی نیز به همین منظور بوده و خوشبختانه در مرحله ثبت نام است. این در حالی است که اگر یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در نظر بگیریم برای ساخت آن ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است. به عبارتی وام ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند ۷۰ درصد هزینه ساخت خانه تا مرحله قابل سکونت را پوشش دهد.

جودی در پاسخ به این سوال: از وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خبری نبود؟ وی گفت: همه اقدامات انجام شده و سازمان برنامه و بودجه در حال صدور ضمانت نامه وام مسکن روستایی است تا به بانک ها ابلاغ و سپس آماده پرداخت شود.

در حال حاضر مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ۱۸ درصد است که باید تضمین شود. زیرا نرخ سود ۵ درصدی این وام باید توسط متقاضیان و ۱۸ درصد مابقی توسط دولت و صندوق ملی مسکن تضمین شود.

وی افزود: در حال حاضر مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ۱۸ درصد است که نیاز به تضمین دارد. زیرا نرخ سود ۵ درصدی این وام باید توسط متقاضیان و ۱۸ درصد مابقی توسط دولت و صندوق ملی مسکن تضمین شود.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مراحل مناسبی را برای پرداخت متقاضیان طی می کند، افزود: این تسهیلات در هفته جاری به تصویب شورای وام پول و بنیاد می رسد و پس از آن که سهمیه بانک های عامل تعیین شود. .

وی با یادآوری اینکه نرخ سود این تسهیلات ۵ درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله است، افزود: ۳۵۰ هزار وام به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان به متقاضیان نوسازی مسکن روستایی پرداخت می شود.

با توجه به اینکه سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته، سازوکاری در نظر گرفته شده تا متقاضیان منتظر ابلاغ وام نباشند.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از وام ۲۰۰ میلیون تومانی مصوب ۱۴۰۱ مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت شده است؟ وی گفت: برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی ۱۸۰ هزار قرارداد منعقد شده است و با توجه به اینکه سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است، سازوکاری ایجاد شده تا متقاضیان از وام مسکن روستایی خودداری کنند. منتظر اطلاع رسانی باید از وام مذکور باشید.

سازوکاری در نظر گرفته شده تا متقاضیان وام در صورت دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی، ۱۵۰ میلیون تومان مابه التفاوت را دریافت کنند.

جودی در پاسخ به این سوال که با تصویب وام ۳۵۰ میلیون تومانی متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومانی باید منتظر بمانند و ساخت و ساز کند می شود. وی گفت: اتفاقاً برای اینکه روند ساخت و ساز در روستاها کند و کاهش پیدا نکند، سازوکاری در نظر گرفته شده است که اگر متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، مابه التفاوت را نیز دریافت کنند. ۱۵۰ میلیون تومان.

وی گفت: بانک ها در بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با متقاضیان همکاری کامل داشته اند و از این بابت قدردانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا