ترندهای روز

مجسمه ۲ هزار ساله تقلبی از آب درآمد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در تیرماه ۱۴۰۳ از دستگیری دو قاچاقچی عتیقه که قصد فروش مجسمه به ظاهر قدیمی را داشتند، خبر داد و قدمت این مجسمه را دو هزار ساله اعلام کرد و گفت: خریدار عتیقه قصد خرید دارد. این مجسمه ۲۰۰ میلیارد ریال است. ۲۰ میلیارد تومان).

اما بسیاری از باستان شناسان بر اساس عکسی که پلیس از آن مجسمه منتشر کرده بود، قدمت آن را زیر سوال بردند و آن را جعلی معرفی کردند.

اکنون نظر کارشناسی تکمیلی هیات عالی وزارت میراث فرهنگی و کارشناسان اموال تاریخی اداره کل موزه ها جعلی بودن این اثر را تایید می کند.

بر اساس اسناد موجود در دسترس ایسنا، با توجه به شبهات در مورد قدمت تاریخی این مجسمه در ۶ مرداد ۱۴۰۳، کارشناسان رسمی اموال تاریخی و هیات عالی کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره موزه ها که به موزه فرش تهران منتقل شده بود مورد بررسی و بررسی قرار گرفت و در نتیجه نظریه تکمیلی آنها به شرح زیر اعلام شد: «مجسمه نمایان شده در دوره معاصر با الهام از ویژگی های هنری و فنی دوره های مختلف تاریخی. هنر آشوری در بین النهرین و غرب زاگرس ساخته شد که هنرمند قصد داشت با کهنه کردن آن را باستانی و تاریخی جلوه دهد و از این رو با توجه به موارد مذکور (و طبق قانون مکرر ۵۶۶) اثر مذکور جعلی تشخیص داده شد. که ارزش ریالی آن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

این کارشناسان همچنین گفتند که محل ساخت این مجسمه مشخص نیست اما بررسی ها تایید می کند که مجسمه در دوره معاصر ساخته شده و ارزش تاریخی ندارد.

مجسمه تقلبی 2000 ساله کشف شد

همچنین در خصوص ماده ۵۶۶ مکرر قانون مجازات اسلامی (تحریم ها و مجازات های بازدارنده) که بر اساس آن ارزش این اثر جعلی در گزارش کارشناسی تعیین شد، توضیح داده شد که بر اساس این قانون (الحاقی ۲۶/ ۱۳۹۷/۰۳) هرکس که نسخه تقلبی از آثار داشته باشد، به جای اصل اثر، یک اثر فرهنگی-تاریخی اعم از ایرانی یا خارجی بسازد یا به قصد عرضه، قاچاق یا فروش آن را معرفی، حمل یا نگهداری کند. یا با علم به تقلبی بودن آن را بخرید از ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس و جزای نقدی معادل نصف ارزش اصل اثر با اخذ نظر کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محکوم می شود. سازمان.

در تبصره ۱ این قانون نیز آمده است: نمونه های تقلبی به اشیایی اطلاق می شود که در دوره معاصر ساخته شده اند و از نظر نقوش، خطوط، شکل، جنس، اندازه، حجم و وزن شبیه به آثار اصیل فرهنگی-تاریخی هستند. یا نمونه اصلی نیستند. در صورت وجود باید به عنوان یک اثر اصیل فرهنگی-تاریخی ارائه شود و هیچ علامتی از سوی سازنده یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روی آن حک نشده باشد تا از اصل متمایز شود.

تبصره ۲ قانون ۵۶۶ مکررا تاکید می کند: اگر شیء تقلبی اصل نباشد ارزش آن توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می شود.

همچنین در تبصره ۳ آمده است که اشیای کشف نشده موضوع این ماده به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضبط خواهد شد. حکم این تبصره شامل اشیایی نیز می شود که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون توقیف شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا