فناوری

مجلس آمریکا: شرکت چینی «بایت‌دنس» ۶ ماه فرصت دارد تا تیک‌تاک را واگذار کند وگرنه فعالیتش ممنوع می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایسنا: برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی، گروهی از نمایندگان آمریکا از هر دو حزب، روز سه‌شنبه قانونی را معرفی کردند که به شرکت چینی ByteDance شش ماه فرصت می‌دهد تا اپلیکیشن ویدیویی محبوب TikTok را بفروشد، در غیر این صورت با تحریم آمریکا مواجه خواهد شد.

این لایحه اولین اقدام قانونی قابل توجه در بیش از یک سال است که به دنبال ممنوعیت یا مجبور کردن ByteDance به فروش تیک توک است. قانون مشابهی که در سنا ارائه شد، سال گذشته به دلیل لابی سنگین تیک توک در کنگره متوقف شد.

مایک گالاگر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان چین و راجا کریشنامورتی، نماینده ارشد دموکرات، از جمله بیش از دوازده قانونگذار هستند که این لایحه را ارائه کرده‌اند. انتظار می‌رود این قانون روز پنجشنبه به رای اولیه برسد.

گالاگر گفت: این پیام من به TikTok است. از حزب کمونیست چین جدا شوید یا دسترسی به کاربران آمریکایی خود را از دست بدهید. دشمن اصلی آمریکا حق کنترل یک بستر رسانه ای مسلط در آمریکا را ندارد.

این لایحه به ByteDance 165 روز فرصت می‌دهد تا TikTok را که بیش از ۱۷۰ میلیون آمریکایی از آن استفاده می‌کنند، واگذار کند یا ارائه برنامه TikTok به فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل، گوگل و سایرین و ارائه خدمات میزبانی وب برای برنامه رقص بایت تحت کنترل را ممنوع می کند. با این حال، این لایحه اجازه هیچ گونه اقدام قانونی علیه کاربران تیک توک را نمی دهد.

سخنگوی Tiktok گفت: این لایحه، صرف نظر از اینکه موسسان آن تلاش کرده اند آن را پنهان کنند، به معنای ممنوعیت کامل Tiktok است. این قانون حقوق متمم اول ۱۷۰ میلیون آمریکایی را نقض می کند و ۵ میلیون کسب و کار کوچک را از بستری که برای رشد و ایجاد شغل به آن تکیه می کنند محروم می کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این لایحه را اقدامی مهم و خوشایند خواند و افزود که دولت بایدن با کنگره برای تقویت بیشتر این قانون و قرار دادن آن در قوی ترین موقعیت قانونی ممکن همکاری خواهد کرد.

این مقام افزود که دولت با قانونگذاران هر دو طرف برای مقابله با تهدیدات خدمات فناوری مستقر در ایالات متحده که خطراتی را برای داده های حساس آمریکایی ها و امنیت ملی گسترده تر ایجاد می کند، کار کرده است.

TikTok می گوید داده های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد و نخواهد کرد. اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا این لایحه را مغایر قانون اساسی خواند و گفت قانونگذاران بار دیگر در تلاش هستند تا حقوق متمم اول ما را با امتیازات سیاسی ارزان در طول یک سال ایران تحلیلات از بین ببرند.

این لایحه، که نیاز به قانون همراه در سنا دارد، برای رای گیری در جلسه روز پنجشنبه کمیته انرژی و بازرگانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده کتی مک موریس راجرز که رئیس این کمیته است، اظهار داشت: این لایحه از استراق سمع و نفوذ دشمنان خارجی مانند چین بر مردم آمریکا از طریق اپلیکیشن های آنلاین مانند تیک تاک جلوگیری می کند.

با این حال، محبوبیت این برنامه می تواند تصویب قانون را در سال ایران تحلیلات دشوار کند. ماه گذشته، مبارزات ایران تحلیلاتی جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری، به TikTok پیوست.

این لایحه به رئیس‌جمهور اختیارات جدیدی می‌دهد تا برنامه‌های نگران‌کننده‌ای را که خطرات امنیت ملی را به همراه دارند، تعیین کند و آنها را در معرض خطر ممنوع یا محدود کردن قرار دهد، مگر اینکه مالکیت تغییر کند. این لایحه برنامه هایی را پوشش می دهد که سالانه بیش از یک میلیون کاربر فعال دارند و توسط یک نهاد رقیب خارجی کنترل می شوند.

نگرانی‌ها در مورد برنامه چینی TikTok سال گذشته به تلاش‌ها در کنگره برای مقابله با خطرات ناشی از برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه یا ممنوعیت احتمالی آن دامن زد.

در اواخر سال ۲۰۲۲، کنگره کارمندان فدرال را از استفاده از TikTok در دستگاه های دولتی منع کرد. سال گذشته، دولت از قوانینی حمایت کرد که سناتور مارک وارنر و بیش از ده ها سناتور دیگر برای اعطای اختیارات جدید به دولت برای ممنوع کردن TikTok و سایر فناوری های خارجی در صورت تهدید امنیت ملی ارائه کردند. اما لایحه مذکور مسکوت ماند.

رویترز و سایر منابع رسانه ای گزارش دادند که کمیته سرمایه گذاری خارجی ایالات متحده در مارس ۲۰۲۳ از مالکان چینی TikTok خواسته است تا سهام خود را بفروشند در غیر این صورت با ممنوعیت احتمالی این برنامه مواجه خواهند شد، اما دولت هیچ اقدامی انجام نداده است.

بر اساس گزارش رویترز، لایحه جدید با هدف تقویت اختیارات قانونی برای رسیدگی به نگرانی‌های TikTok است. دادگاه های آمریکایی از ممنوعیت تیک تاک توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور در سال ۲۰۲۰ جلوگیری کردند. در ماه نوامبر، یک قاضی آمریکایی از اقدام ایالت مونتانا برای ممنوعیت TikTok جلوگیری کرد و گفت که این اقدام حقوق آزادی بیان کاربران را نقض می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا