بانک و بیمه

مجلس با دوفوریت اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی موافقت کرد

به گزارش ایران تحلیل، نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ آذرماه) دو فوریت طرح تحقیق و تفحص در ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را مطرح کردند که به امضای ۵۸ نماینده رسید. با ۱۷۴ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه به هیئت رئیسه رسید.

جعفر قدری نماینده آغاز کنندگان این تحقیق گفت: با تغییراتی که از سال گذشته در بیمه کارگران ساختمانی ایجاد شد، انگیزه ای در بین نمایندگان برای تغییر این قانون ایجاد شد که منجر به رکود در پروژه های عمرانی شد. روند تغییر قانون زمان زیادی به طول انجامید و در این بین برخی افراد مجبور به پرداخت بیمه تامین اجتماعی شدند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: این ابهام وجود دارد، تکلیف باقی مانده پرداخت ها چه می شود؟ متاسفانه در برخی موارد که ربطی به پروانه ندارد و در محل محاسبه می شود تامین اجتماعی هزینه صدور پروانه را محاسبه می کند و بر این اساس حق بیمه دریافت می کند. شهرداری ها عوارضی دریافت می کنند، مانند: ب- عوارض S-Bahn که به مبلغ اصل پروانه اضافه می شود و نباید در بیمه کارکنان محاسبه شود.

وی ادامه داد: این استفساریه در قالب سه سوال مطرح شده است که امیدوارم با فوریت به آن پاسخ داده شود تا فعالان تامین اجتماعی و اقتصادی وظیفه خود را بدانند.

علی اصغر عابستانی با رد درخواست فوریت، گفت: از ابتدای سال هزینه های ساخت و ساز افزایش یافته، هیچکس نگران افزایش قیمت ملک نیست، اما وقتی صحبت از کارگران می شود همه نگران هستند. کاهش.» کارگران تامین اجتماعی و ساختمانی دیده نمی شوند، وزیر راه در نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام کل درآمد شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز را ۸۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و مدعی شد ۲۵ درصد از این میزان نیاز داریم که این میزان است. ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان به کارگران ساختمانی تضمین می کند. و همین کافی است.

وی ادامه داد: موارد مذکور باعث کاهش درآمد تامین اجتماعی و ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه کارگران می شود و عجله برای انجام دو اقدام اضطراری برای کارگران ساختمانی را به دنبال دارد.۴۰۰ هزار کارگر در انتظار بیمه هستند که با این اقدام معطل می شویم. در حال حاضر درآمد سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۰ میلیارد تومان کاهش می یابد و شورای نگهبان و شورای داوری این طرح را رد می کنند.

حسن لطفی یکی از حامیان تحقیق فوق گفت: کارگران زحمتکش ترین قشر جامعه هستند و تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران از جمله این افراد هستند. از وزیر کار بپرسید کدام یک از کارگران عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، بانک رفاه کارگران یا زیرمجموعه های آنها هستند؟ شما هستید. این سازمان‌ها به نمایندگی از کارگران فعالیت می‌کنند، اما در واقع آن‌ها افرادی هستند که آن را به زندگی شخصی خود تبدیل کرده‌اند.

نماینده مردم روزن و درغزین در مجلس با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از زمان اصلاح ماده (۵) و تا رفت و برگشت، عوارض اضافی از کارگران و پیمانکاران اخذ کرده است، ادامه داد: پروانه های ساخت و ساز بلاتکلیف است. و این پرس و جو عدم قطعیت موجود را حل می کند. نهاد تامین اجتماعی باید از زمان ابلاغ قانون و ابلاغ بخشنامه به آن عمل کند.

جواد نیک بین یکی دیگر از مخالفان تحقیق و تفحص گفت: قانونگذاری و تفسیر قانون بر اساس اصول قانون اساسی از وظایف مجلس است. اگر بخواهیم این کار را فقط برای کارگران ساختمانی انجام دهیم، تخلف از عدالت است.»، رانندگان تاکسی، رانندگان کامیون های سنگین و قالیبافان کجا هستند؟ .

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد کوهسرخ در مجلس با اشاره به اینکه به راحتی می توان پول را به سایر نقاط کشور حمل کرد، ادامه داد: صاحبان کوره های آجرپزی خشت های خود را می پختند و به قیمت مصوب می فروختند. اما پس از ۸ ماه، شرکت ملی گاز تعرفه کوره های گازی را از ابتدای سال تا خرداد ماه حساب کرده و با تعرفه جدید بی پناه مانده اند، پول زیادی داریم اما دست های کج زیادی هم هست که نمی توانیم برای کارهای سخت و زیان ده بیمه کنیم. جاجر

وی خطاب به سخنگوی شورای اسلامی گفت: از حیثیت مجلس دفاع کنید، گفتید اجازه نمی دهیم یخچال مستمری بگیران خالی بماند، حالا باد سرد از یخچال آنها می وزد.

محمدتقی نقدعلی یکی از موافقان طرح فوق گفت: بحث ما بر سر فوریت این تحقیق است. وقتی به جزئیاتی که برخی مرتکب شده اند و حالا که قانون جدید اجرایی شده است، نباید بر اساس قانون قبلی با آنها برخورد کنیم، درباره محتوای آنها صحبت خواهیم کرد. حالا که قانون جدیدی داریم باید طبق آن عمل کنیم، حتی اگر چک یا سفته نوشته باشیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: قصد ما کمک به کارگران است اما با کاهش کار ساختمانی به کارگران آسیب رسانده ایم.

در پرسشنامه فوق آمده است:

سؤال ۱ – آیا اشخاصی که بدهی آنها بین اعتبار قانون قبلی تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا ۸ اسفند ۱۴۰۲) پرداخت شده است اعم از اینکه چک یا سفته صادر کرده باشند. توجه داشته باشید و یا در صورت انعقاد تعهد کتبی، آیا درصد باقیمانده بدهی آنها مشمول قانون قابل اجرا است؟

پاسخ: بله

سوال ۲: آیا برای سایر موسسات مانند آموزش و پرورش، راه آهن شهری و غیره، هزینه های دیگری به همراه پروانه ساختمانی یا اتمام کار دریافت می شود؟ یا کار به پایان نمی رسد اعم از عوارض تغییر کاربری، حق سرویس، حق و… حق راه و … مبنای محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی است؟

پاسخ: خیر

سوال ۳: آیا افرادی که قبل از قانون تعیین حق بیمه کارگران ساختمانی بر اساس مصوبه کمیسیون ها اقدام به ساخت و ساز کرده اند، مطابق مواد ۱۰۰ و ۹۹ قانون شهرداری بوده و پس از اجرای این قانون نسبت به اتمام کار اقدام کرده اند؟ کار ساختمانی تحت پوشش حق بیمه کارکنان است. آیا آنها ساخته می شوند؟

پاسخ: خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا